Hej,
Hur brukar ni övriga bli drabbade av sotning och brandskyddskontroll?

Jag hade kommunens anvisade firma här för sotning precis innan jul, fick jobba hemifrån en dag för att kunna ta emot dem, fick en faktura igår på 450kr varav grundavgift var 141kr + moms.

Idag så fick jag ett nytt papper och då är det samma firma som ska komma och göra brandskyddskontroll på samma braskamin som de sotade för ett par veckor sedan.

Självklart ska de nu även då ha en ny grundavgift för att komma en gång till och jag ska behöva krångla fram med stege och lösa så de kan komma in, det är ju en sån där flummig tid "någon gång mellan 10 och 15 typ.

Är det så här konstigt i andra kommuner med?

Vore de inte enklare att komma en gång och sota och göra kontrollen?
Sotningen tog ju ungefär 5 minuter, känns ju som det är helt uträknat för att dra in grundavgifter från kunderna.
 
Claes Sörmland
Så fungerar det i de flesta kommuner. En privat firma har ett avtal med kommunen om att genomföra brandskyddskontroll eller sotning. Avgifterna bestäms i detta avtal. Bara att betala och vara glad.

Jag har för mig att inget i lagen hindrar en kommun från att anställa egna brandskyddskontrollanter men vilken kommun idag vill ha ett sånt ökat personalansvar?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så fungerar det i de flesta kommuner. En privat firma har ett avtal med kommunen om att genomföra brandskyddskontroll eller sotning. Avgifterna bestäms i detta avtal. Bara att betala och vara glad.

Jag har för mig att inget i lagen hindrar en kommun från att anställa egna brandskyddskontrollanter men vilken kommun idag vill ha ett sånt ökat personalansvar?
Jo att det funkar så med kommunen är jag med på, det jag tänker på mest är om det är standard att de åker fler gånger för att kontrollera samma grej, varför kunde de liksom inte göra sotningen och kontrollen samtidigt istället för att lägga det 4 veckor mellan varandra?

De tog ju hela gatan igenom på sotning i december, att sedan dela ut en ny lapp till hela kvarteret en gång till och kräva in ny grundavgift känns ju lite märkligt, det är ju ändå 30 talet hus de kör på gatan så det blir ju 30x141 + moms bara i grundavgifter
 
Brandskyddskontrollen får väl inte genomföras av en sotare ? Det är någon högre utbildningsgrad som krävs har jag fått för mig (ok vi kan kalla det för en killgissning) typ brandmästare eller vad det nu kan heta.
 
M marka skrev:
Brandskyddskontrollen får väl inte genomföras av en sotare ? Det är någon högre utbildningsgrad som krävs har jag fått för mig (ok vi kan kalla det för en killgissning) typ brandmästare eller vad det nu kan heta.
Det står sotare på den ena och brandskyddskontrollant på den andre, säkert jätteviktigt med titeln där, vem vill vara sotare?

Det stör mig dock att behöva lösa deras knepiga "någon gång under dagen" besök, har nästan 3,5 mil enkel resa från jobbet med så de är ju inte en 5 minutare att åka hem och öppna dörren.

Börjar bli lite väl många sånna här "vi kommer när du inte kan vara hemma" och byter nått, kommunen har bytt vattenmätare 3 gånger på 5 år med nu.
 
Sotning och brandskyddskontroll regleras i Lag om skydd mot olyckor.

Sotning är något som du som fastighetsägare är skyldig att utföra eller få utfört på din eldningsanläggning. För att spara pengar åt dig så upphandlar kommunerna sotning så att en sotare kan beta av stora områden på en gång. Passar det inte dig så går det utmärkt att endera sota själv eller anlita en annan sotarfirma. Men räkna med att det blir dyrare att anlita en annan sotare.

Brandskyddskontroll är samhällets kontroll av att du som fastighetsägare sköter ditt brandskydd enligt lag om skydd mot olyckor. Oftast upphandlas brandskyddskontrollen, men kommunerna kan också utföra den själva, till exempel via räddningstjänsten. Vill du slippa brandskyddskontrollen så kan du helt enkelt sluta använda de objekt som omfattas av brandskyddskontrollen precis som du kan slippa besiktiga bilen genom att sälja den.
 
PNO PNO skrev:
Sotning och brandskyddskontroll regleras i Lag om skydd mot olyckor.

Sotning är något som du som fastighetsägare är skyldig att utföra eller få utfört på din eldningsanläggning. För att spara pengar åt dig så upphandlar kommunerna sotning så att en sotare kan beta av stora områden på en gång. Passar det inte dig så går det utmärkt att endera sota själv eller anlita en annan sotarfirma. Men räkna med att det blir dyrare att anlita en annan sotare.

Brandskyddskontroll är samhällets kontroll av att du som fastighetsägare sköter ditt brandskydd enligt lag om skydd mot olyckor. Oftast upphandlas brandskyddskontrollen, men kommunerna kan också utföra den själva, till exempel via räddningstjänsten. Vill du slippa brandskyddskontrollen så kan du helt enkelt sluta använda de objekt som omfattas av brandskyddskontrollen precis som du kan slippa besiktiga bilen genom att sälja den.
Jo lagen är jag fortfarande med på, det är ju dock varför samma firma inte kan samköra sina uppdrag utan åka runt och köra de på olika tider, de håvar ju in över 5000kr i bara grundavgifter per tillfälle de åker ut.
Jag tyckte de 450kr sotningen kostade inte va så farligt dyrt, men med tanke på att han gjorde närmre 30 sotningar på 2 timmar så är det ju inte många hantverkare som kommer ikapp där, när man då sedan inte gör hela jobbet utan de får skicka ut en gubbe en gång till (som troligen kostar ännu mer) så drar de ju in 30 grundavgifter en gång till för samma hus som de va och nyss besökte.
 
Vad begär du av kommunala myndigheter?
Det är ju två olika funktioner, hur skall de kunna synkronisera dessa? (Kanske lite ironi, ursäkta :cool: )
Men så farligt är det väl inte? För eldstäder som används sporadiskt gäller:
Sotning vart tredje år och brandskyddskontroll vart sjätte år.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad begär du av kommunala myndigheter?
Det är ju två olika funktioner, hur skall de kunna synkronisera dessa? (Kanske lite ironi, ursäkta :cool: )
Men så farligt är det väl inte? För eldstäder som används sporadiskt gäller:
Sotning vart tredje år och brandskyddskontroll vart sjätte år.
Stör mig mest på att behöva åka hem eftersom det tar 1 timme till och från jobbet och att jag bara kan veta att de dyker upp någon gång under dagen när det passar dem bäst.
Ungefär som när man får en tandläkartid 10:40 en onsdag.

Det är ju samma firma som skickat lapparna, de är ju en privat firma, men de har ju sin affärsmodell på det torra så kundvård är väl troligen inte speciellt högt upp på listan, annars kan man ju tycka att det ju vore enklast att åka 2 personer i samma bil och att de gjorde sina grejer samtidigt i samma område.

Sotningen fick jag bråka väldigt med dem om för den skulle prompt göras en gång om året, gick nog 4-5 telefonsamtal innan de slutade skicka nya lappar och fick till 3 års intervall.

Kommunen bytte firma för några år sedan, det var ganska infekterat då för den nya firman dumpade priset ganska mycket på pappret, ser inte någon större skillnad till de positiva för mig som användare dock.
 
Både hemma och i fritidshuset sker sotning och brandskyddskontroll vid samma besök, så uppenbarligen kan det fungera.
 
  • Gilla
Pumba
  • Laddar…
P Pumba skrev:
Stör mig mest på att behöva åka hem eftersom det tar 1 timme till och från jobbet och att jag bara kan veta att de dyker upp någon gång under dagen när det passar dem bäst.
Det går inte att be en granne (med nyckel) öppna för sotaren, eller att lämna nyckel till sotaren?
Eller lägga nyckeln under dörrmattan, som man gjorde förr :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Ett perfekt tillfälle att investera i kodlås med uppkoppling till mobilen m.m :)

Någon tusing och man sotarn kan komma varje dag och man slipper åka hem :)

Borde sparas in på något år :)
 
  • Gilla
jeppe42
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det går inte att be en granne (med nyckel) öppna för sotaren, eller att lämna nyckel till sotaren?
Eller lägga nyckeln under dörrmattan, som man gjorde förr :)
Ja som förra gången vi gjorde så hos min bror, då la sotaren nyckeln på köksbordet och drog igen dörren i en smäll så den gick i baklås, skitsmidigt att komma dit och man kan se nyckeln genom fönstret, sotaren påstod sig ändå vara färdig trots att han låst in nyckeln.

Bor i ett nybyggt kvarter och det är inte speciellt många som är hemma på dagtid det står en ganska otrevlig text bakom att man måste ha särskilda skäl för att få boka om tiden annars utgår extra avgifter, den var inte med på den gamla lappen från december, så det ser bevisligen ut som de fått en hel del klagomål med tanke på att man hänvisar till kommunen i den där textrutan.

Får ringa till dem på måndag och säga att de får vara på plats klockan 07:00 eller efter 14:30 när min sambo kommer hem från jobbet.

Kommunen bytte från en lokal firma till en som ligger långt bort så de är 8 mil till deras kontor, så det är väl därför de vill ha hela dagen på sig att komma hit.
Innan kunde man boka en tid 11:00 och då var de här 11:00
 
Redigerat:
D09 D09 skrev:
Ett perfekt tillfälle att investera i kodlås med uppkoppling till mobilen m.m :)

Någon tusing och man sotarn kan komma varje dag och man slipper åka hem :)

Borde sparas in på något år :)
Jag tycker nog det är ett mycket mer viktigt att förklara för firman att de levererar en usel tjänst och gör folk irriterade pga detta, om man gör massa smidiga lösningar för att hjälpa någon som har taskig planering så blir det aldrig någon lösning på den taskiga planeringen.

Kodlås har jag varit inne på att skaffa så snart barnen slutat använda dörrhandtagen som leksaker, men det är ju inte primärt för att sotaren ska springa där it id och otid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.