61 läst ·
1 svar
61 läst
1 svar
Sot på väggar/ventilation
(Obs okunnig nybliven villaägare)
Hej! Köpte hus nyligen som jag just nu håller på att renovera invändigt. Hus byggt 1983, 144 kvm med krypgrund. Mekanisk frånluft med tilluftsventiler lite här och var som förra ägarna satte dit för några år sen. Direktverkande el, LLVP och kamin insatt för ca 5 år sedan. Huset har lite svarta skuggiga fläckar av sot i hörn lite överallt, även inne på tak och väggar. Vi har nu tvättat bort, rengjort och målat om allt MEN vill inte ha tillbaka det så klart och framförallt vill jag förstå vad det beror på? Värt att nämna också är att huset är utbyggd för ca 20 år sedan med en tillbyggnad om ca 20 kvm, upp till nock.
Alla tilluftaventiler står öppna, uppe på vinden såg jag däremot att fläkten (kondensatorn?) inte är på. Låter inte och elen till den är urkopplad. Vad kan det bero på? Ett misstag? Ska det vara igång? Kan förra ägarna ha stängt av det av an anledning? Kan sot bero på att det inte är igång?
Hjälp mig förstå. Är som sagt okunnig. Allt gott!
Hej! Köpte hus nyligen som jag just nu håller på att renovera invändigt. Hus byggt 1983, 144 kvm med krypgrund. Mekanisk frånluft med tilluftsventiler lite här och var som förra ägarna satte dit för några år sen. Direktverkande el, LLVP och kamin insatt för ca 5 år sedan. Huset har lite svarta skuggiga fläckar av sot i hörn lite överallt, även inne på tak och väggar. Vi har nu tvättat bort, rengjort och målat om allt MEN vill inte ha tillbaka det så klart och framförallt vill jag förstå vad det beror på? Värt att nämna också är att huset är utbyggd för ca 20 år sedan med en tillbyggnad om ca 20 kvm, upp till nock.
Alla tilluftaventiler står öppna, uppe på vinden såg jag däremot att fläkten (kondensatorn?) inte är på. Låter inte och elen till den är urkopplad. Vad kan det bero på? Ett misstag? Ska det vara igång? Kan förra ägarna ha stängt av det av an anledning? Kan sot bero på att det inte är igång?
Hjälp mig förstå. Är som sagt okunnig. Allt gott!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 148 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 148 inlägg
Om fläkten inte är igång har huset inte någon mekanisk frånluft och kanske ingen frånluft alls. Det kan ge upphov till fuktskador, t.ex. därför att varm fuktig luft kondenserar i kalla hörn och smuts fastnar i fukten. Hörn kan vara kalla därför det är en köldbrygga där. Det kan vara s.k. häxsot, som beskrivs här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Häxsot
Det är nog bara föregående ägare som kan tala om varför fläkten är urkopplad, men det kan ju t.ex. bero på att fläkten inte fungerar, låter väldigt mycket eller för att spara el när ingen bodde i huset ett tag innan ni flyttade in.
Det är nog bara föregående ägare som kan tala om varför fläkten är urkopplad, men det kan ju t.ex. bero på att fläkten inte fungerar, låter väldigt mycket eller för att spara el när ingen bodde i huset ett tag innan ni flyttade in.
Klicka här för att svara