Jag har haft kakelugnen i snart trettio år. En "Cronspisen", modelll "Rustik 1800".
Sotaren gjorde inspektion och sotning för ett par veckor sedan. Fick protokollet idag:
"Tjära i rökkanal. Tjära i sidokanaler. Felaktigt eldningssätt"
För kanske fem år sedan fick jag första anmärkningen. Då eldade jag med björk. Bara björk. Blev uppmanad att elda med helt öppna spjäll och ha kruttorr ved.
Gick efter det över till värmeloggs enbart. Nästa inspektion fick jag samma anmärkningar. Blev då uppmanad att "Inte bara elda med loggs, utan blanda in lite vanlig ved också".
Så gjorde jag. Fick det senaste protokollet idag. Samma visa..
Jag eldar ALLTID med full knuff på tilluft och frånluft (spjäll) och har alltid gjort det. Jag mixar värmeloggs och tre år gammal björk som legat under tak sedan den klövs. Röken som kommer ut från skorstenen är vit och fin. Jag brukar därutöver köra en logg "Skorstensrensaren" (
https://www.clasohlson.com/se/Skorstensrensaren/Pr340687000) per halvår.
Var går gränsen för "tjära i rökkanal"? Kan man elda så att absolut INGEN tjära uppstår? Jag har räknat ut att jag i min kakelugn har se meter rökkanaler (tio med skorstenen inräknad), och någonstans har rökgasen kylts ner såpass mycket att ev tjära borde fällas ut i kanalerna.
Är det kanske tändfasen som är kritisk? Innan temperaturen kommit upp?
Skall jag bry mig?
Vore fint att få lite tips av någon (skorstenfejare, kanske?) som kan det här.. Jag kommer inte längre, och sotarna man frågar har gett mig det ena rådet efter det andra. Bl.a.: "Elda var femte brasa med granved och kör på att du "blåser ur" rökkanalerna." En kakelugn?! Sprängelda?! En annan bad mig köpa en hink av zink och klippa ut femkronasstora bitar och lägga på elden.
R