G
Maskintok skrev:
Hmm så min far och granne som hade 500% i ränta på 90 talet på jordbruksfastighet betalde massor av pengar i ränta utan anledning.. det måste jag tala om.. (y):cool:
Tror att grannen blir väldigt glad över att veta att 120.000 kr i ränta per månad var bara ett skämt..
Måste varit någon skum lånegivare och/eller lånetagare med nån skum säkerhet. Vanliga privata räntesatser på bottenlån med privata fastigheter som säkerhet hade inga 500% i ränta i början på 90 talet. Ja var med då, både jag, bekanta och föräldrar hade lån på våra fastigheter men inga 500% i ränta. Jag hade till och med en typ av topplån.

• Gilla
Johan 81
  • Laddar…
P
G OMathson skrev:
Måste varit någon skum lånegivare och/eller lånetagare med nån skum säkerhet. Vanliga privata räntesatser på bottenlån med privata fastigheter som säkerhet hade inga 500% i ränta i början på 90 talet. Ja var med då, både jag, bekanta och föräldrar hade lån på våra fastigheter men inga 500% i ränta. Jag hade till och med en typ av topplån.
Nej då det var landshypotek.
fastigheten en jordbruksfastighet.
vanligt jordbrukslån.
Detta skedde för de flesta av Sveriges företagare alltså bönder då när fastighetsbubblan sprack.

De flesta banker och hypotek blev tvungna att under 3 månader sätta 500 % i ränta då.
gällde aldrig privat villor.
Men det skrev jag inte heller.. ;)

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Fast det gör dom väl redan? Till exempel så betalar telia vd ca 55% alltså kring 350000 per månad, det gör nog varken du eller jag, är ju bara att kolla [länk]
Telia är statlig myndighet .
Förmodligen är vd vänster som mig.
Det är coolt att betala skatt

• Gilla
Bo Rås
  • Laddar…
P
N Nybergzzz skrev:
Jag betvivlar.. det är bra att betala skatt men inte mer än man måste ;)

P
N Nybergzzz skrev:
Jag jobbar och betalar skatt så sluta med dina floskler.
Men läsa kunde du inte då du inte såg problem med att äldre människor med låg inkomst men som köpte tomt på idag attraktivt läge ska kastas ut.
Du vill inte alls åt grannarna, du vill åt alla som äger hus. Bor du själv i lägenhet?

Du tror dessutom inte att arbetare med hög inkomst betalar mer skatt? Var får du allt ifrån.

P
Rkarlsson skrev:
Men läsa kunde du inte då du inte såg problem med att äldre människor med låg inkomst men som köpte tomt på idag attraktivt läge ska kastas ut.
Du vill inte alls åt grannarna, du vill åt alla som äger hus. Bor du själv i lägenhet?

Du tror dessutom inte att arbetare med hög inkomst betalar mer skatt? Var får du allt ifrån.
Troligen i förhoppningen att om vi alla andra får betala jätte summor så slipper han..
häromdagen var du igång med att byta elmätare... kanske samma uträkning.. ;)

• Haha
Anonymiserad 239657
  • Laddar…
P
N Nybergzzz skrev:
Telia är 39% statligt.
VD ville kicka 1000 st direkt vid tillträdet. Det är coolt att vara vd för ett fallande bolag.

• Gilla
HansJosef
  • Laddar…
G
Rkarlsson skrev:
Telia är 39% statligt.
VD ville kicka 1000 st direkt vid tillträdet. Det är coolt att vara vd för ett fallande bolag.
Och det är INGEN myndighet!

• Gilla
Johan 81 och 2 till
  • Laddar…
G
Maskintok skrev:
Nej då det var landshypotek.
fastigheten en jordbruksfastighet.
vanligt jordbrukslån.
Detta skedde för de flesta av Sveriges företagare alltså bönder då när fastighetsbubblan sprack.

De flesta banker och hypotek blev tvungna att under 3 månader sätta 500 % i ränta då.
gällde aldrig privat villor.
Men det skrev jag inte heller.. ;)
Jaha men då va det alltså mot ett företag? Och vad är "amorteringsränta"? Någon kombination av avbetalning+ränta?

• Gilla
Johan 81
  • Laddar…
P
G OMathson skrev:
Jaha men då va det alltså mot ett företag? Och vad är "amorteringsränta"? Någon kombination av avbetalning+ränta?
Ja precis man kan baka in räntan i amorteringen på hypotek för att få en drägligare vardag som bonde.
Där kan man även baka in maskiner istället för att teckna ett maskin lån..

Rkarlsson skrev:
Detta är inga myndigheter, det jag nämnde är politiker som inte gillar vissa människor som de anser gör fel och de har gått in på privata konton och snokat för att sätta dit dessa personer som gjort rätt juridiskt men politikerna gillade inte personerna personligen.
Att vissa myndigheter ska ha koll på swish är väl okej för suspekta transaktioner.

I dessa fallen jag nämner är det endast för att jaga och trakassera =)
Nämnda politiker har även lekt upp alla våra pengar och gör brutalt kostsamma affärer som endast bygger på prestige. Men de lägger ner verksamheter som har gjort kommunen bättre för att "spara" för att göra dessa köp. En del av dessa nedläggningar handlar om deras privata känslor som styr för att de råkat ha lite tråkig upplevelse i deras ungdom också.

Just därför måste vi ha ansvar och straff så inte folk vågar bli så korkade. Sverige har pengarna, men de ska beskatta oss ännu mer för att göra dummare saker för det.

För att ge ett exempel på dumheten, de har inte gjort budget för snö. Vi ligger på 300 tusen back, och det får inte snöa mer i år (alltså hela 2021)
Politiker kan inte gå in och se våra privata bankkonton. Skröna.

P
G OMathson skrev:
Och det är INGEN myndighet!
Nej nyberg har fel återigen. Och vd har nästan 16 miljoner i årslön.

G
Maskintok skrev:
20 år sedan 500-procentsräntan i Sverige - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio
[länk]
Ja jag skrev ju det och även i din länkade artikel står det att löpande bolån fick 20%. Inga privata bolån va 500%.
Vi är överens att detta både va dåligt och inte får hända igen, men just det kan ju inte hända som det är nu, vi har sedan dess flytande krona i Sverige.

P
D Dr Jumping Jack skrev:
Politiker kan inte gå in och se våra privata bankkonton. Skröna.
Klart de kan. Speciellt när de jobbar på bank.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.