69 925 läst ·
672 svar
70k läst
672 svar
Sossarna vill ta bort taket på fastighetsskatten
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Måste varit någon skum lånegivare och/eller lånetagare med nån skum säkerhet. Vanliga privata räntesatser på bottenlån med privata fastigheter som säkerhet hade inga 500% i ränta i början på 90 talet. Ja var med då, både jag, bekanta och föräldrar hade lån på våra fastigheter men inga 500% i ränta. Jag hade till och med en typ av topplån.Maskintok skrev:
Nej då det var landshypotek.G OMathson skrev:Måste varit någon skum lånegivare och/eller lånetagare med nån skum säkerhet. Vanliga privata räntesatser på bottenlån med privata fastigheter som säkerhet hade inga 500% i ränta i början på 90 talet. Ja var med då, både jag, bekanta och föräldrar hade lån på våra fastigheter men inga 500% i ränta. Jag hade till och med en typ av topplån.
fastigheten en jordbruksfastighet.
vanligt jordbrukslån.
Detta skedde för de flesta av Sveriges företagare alltså bönder då när fastighetsbubblan sprack.
De flesta banker och hypotek blev tvungna att under 3 månader sätta 500 % i ränta då.
gällde aldrig privat villor.
Men det skrev jag inte heller..
Men läsa kunde du inte då du inte såg problem med att äldre människor med låg inkomst men som köpte tomt på idag attraktivt läge ska kastas ut.N Nybergzzz skrev:
Du vill inte alls åt grannarna, du vill åt alla som äger hus. Bor du själv i lägenhet?
Du tror dessutom inte att arbetare med hög inkomst betalar mer skatt? Var får du allt ifrån.
Troligen i förhoppningen att om vi alla andra får betala jätte summor så slipper han..Rkarlsson skrev:Men läsa kunde du inte då du inte såg problem med att äldre människor med låg inkomst men som köpte tomt på idag attraktivt läge ska kastas ut.
Du vill inte alls åt grannarna, du vill åt alla som äger hus. Bor du själv i lägenhet?
Du tror dessutom inte att arbetare med hög inkomst betalar mer skatt? Var får du allt ifrån.
häromdagen var du igång med att byta elmätare... kanske samma uträkning..
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Jaha men då va det alltså mot ett företag? Och vad är "amorteringsränta"? Någon kombination av avbetalning+ränta?Maskintok skrev:Nej då det var landshypotek.
fastigheten en jordbruksfastighet.
vanligt jordbrukslån.
Detta skedde för de flesta av Sveriges företagare alltså bönder då när fastighetsbubblan sprack.
De flesta banker och hypotek blev tvungna att under 3 månader sätta 500 % i ränta då.
gällde aldrig privat villor.
Men det skrev jag inte heller..![]()
20 år sedan 500-procentsräntan i Sverige - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio
https://sverigesradio.se/artikel/5271318
https://sverigesradio.se/artikel/5271318
Ja precis man kan baka in räntan i amorteringen på hypotek för att få en drägligare vardag som bonde.G OMathson skrev:
Där kan man även baka in maskiner istället för att teckna ett maskin lån..
Politiker kan inte gå in och se våra privata bankkonton. Skröna.Rkarlsson skrev:Detta är inga myndigheter, det jag nämnde är politiker som inte gillar vissa människor som de anser gör fel och de har gått in på privata konton och snokat för att sätta dit dessa personer som gjort rätt juridiskt men politikerna gillade inte personerna personligen.
Att vissa myndigheter ska ha koll på swish är väl okej för suspekta transaktioner.
I dessa fallen jag nämner är det endast för att jaga och trakassera =)
Nämnda politiker har även lekt upp alla våra pengar och gör brutalt kostsamma affärer som endast bygger på prestige. Men de lägger ner verksamheter som har gjort kommunen bättre för att "spara" för att göra dessa köp. En del av dessa nedläggningar handlar om deras privata känslor som styr för att de råkat ha lite tråkig upplevelse i deras ungdom också.
Just därför måste vi ha ansvar och straff så inte folk vågar bli så korkade. Sverige har pengarna, men de ska beskatta oss ännu mer för att göra dummare saker för det.
För att ge ett exempel på dumheten, de har inte gjort budget för snö. Vi ligger på 300 tusen back, och det får inte snöa mer i år (alltså hela 2021)
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Ja jag skrev ju det och även i din länkade artikel står det att löpande bolån fick 20%. Inga privata bolån va 500%.Maskintok skrev:
Vi är överens att detta både va dåligt och inte får hända igen, men just det kan ju inte hända som det är nu, vi har sedan dess flytande krona i Sverige.