Hej! Mina planteringar här hemma har börjat gulna vilket jag först trodde var solbränna då de stått i direkt sol, men nu har jag sett två små flugor och börjar oroa mig för sorgmygg. Min fråga är, kan detta vara ett tecken på sorgmygg eller är de troligast att de blivit solbrända? De planterades om för ca fem dagar sen. Tack!
Lägger in bilder från idag på plantorna i dagsljus också!
Uppdatering: Jag offrade en planta och kollade igenom den och jorden noga, och jag såg inga larver eller ägg och rötterna såg fina ut.
Lägger in bilder från idag på plantorna i dagsljus också!
Uppdatering: Jag offrade en planta och kollade igenom den och jorden noga, och jag såg inga larver eller ägg och rötterna såg fina ut.
Redigerat:
Du har inte fått något svar och anledningen är förmodligen att det inte går att svara på din fråga. De gula bladen kan ha flera olika orsaker och inget är mera sannolikt än de andra.
Det kan vara sorgmygg och det är omöjligt att se larverna om du lyfter upp rötterna ur jorden, de är knappt en mm och har samma färg som jord.
Gör såhär istället, skiva en rå potatis och sätt skivan på jorden i krukan. Låt det gå åtminstone ett dygn innan du lyfter på potatisen och kollar riktigt noga. Sorgmyggans larver föredrar nämligen potatis framför växtrötter.
Om det är larver kan du med lite tålamod se deras rörelser på potatisbiten.
Hittar du inget så kan du iaf utesluta sorgmyggan.
Det kan vara sorgmygg och det är omöjligt att se larverna om du lyfter upp rötterna ur jorden, de är knappt en mm och har samma färg som jord.
Gör såhär istället, skiva en rå potatis och sätt skivan på jorden i krukan. Låt det gå åtminstone ett dygn innan du lyfter på potatisen och kollar riktigt noga. Sorgmyggans larver föredrar nämligen potatis framför växtrötter.
Om det är larver kan du med lite tålamod se deras rörelser på potatisbiten.
Hittar du inget så kan du iaf utesluta sorgmyggan.
Tack för ett informerande svar! Ska definitiv skiva en potatis och lägga på jorden ikväll.
Jag köpte även nemablom då jag läste att det kan användas i förebyggande syfte (även om det inte skulle vara sorgmygg) och inte skadar plantan, så alla plantor här hemma har fått det.
Jag köpte även nemablom då jag läste att det kan användas i förebyggande syfte (även om det inte skulle vara sorgmygg) och inte skadar plantan, så alla plantor här hemma har fått det.
Tyvärr två faktafel här. Sorgmyggens larver är ca 3-5 mm långa och är vita/halvgenomskinliga.A Abies koreana skrev:Du har inte fått något svar och anledningen är förmodligen att det inte går att svara på din fråga. De gula bladen kan ha flera olika orsaker och inget är mera sannolikt än de andra.
Tack för att du googlade fram rätt utseende på larverna, det borde jag ha gjort och inte litat på mitt minne 😉C cosmic skrev:
Oavsett så vore det förstås roligt att få en återkoppling från TS om hur det gått? Var det sorgmyggor eller något annat som skadade plantorna?
Hej! Nu ett år senare kan jag nog konstatera att det högst troligen var solbränna, jag vattnade dock alla växter med nemablom fram tills utplantering för att vara på den säkra sidan och de klarade sig allihopa.A Abies koreana skrev:
Använde mig även utav potatis tricket detta år vid mina sådder som du tipsade om, tack! Har också lärt mig att sterilisera jorden så i år är det ingen sorgmygga närvarande att oroa sig över
Klicka här för att svara