I dag när vi kom hem från jobben så var soptunnan borta. Vi ställde ut den i morse för det var sophämtning i dag. Men nu är den spårlöst försvunnen!

Stjäl folk soptunnor eller kan kommunen ta den ifall man har råkat sortera fel?

Självklart öppnar kundtjänst på måndag igen.
 
D09
Låter som en stöld

Åkarna ser ju inte innehållet förrän det är tömt i bingen.

Blåst iväg?
 
Korvgubbe
Börja med att gå en promenad i närområdet. För några år sedan var det ett par busungar här i trakten som roade sig med att rulla iväg soptunnor och gömma dem i en närbelägen skogsdunge. Bor du nära vatten är det säkert lätt att gissa var man ska börja leta, men svårare att få tillbaks den.

Annars får du nog vackert vänta tills på måndag och höra av dig till ansvariga och fråga vad nästa steg är.

Vet man med sig att man producerar mycket skräp, t ex en familj med småbarn så blir det nog att gå över till grannen med något gott och förklara läget, förhoppningsvis har ni så pass bra relation att de låter er lägga ett par påsar i deras tunna tills ni fått styr på det hela igen.
 
D09
Dom är rätt dyra har jag för mig

500 - 700 kr?

Kanske nästa stöldobjekt när kopparn börjar sina ;)
 
  • Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
De kan blåsa iväg också när de är tomma om det har varit blåsigt, Jag tror som ngn ovan att en promenad i närområdet kan ge svar på era frågor.
Kolla runt bland grannarna också om ngn mer saknar sin soptunna.
 
För oss så följde tunnan med soporna ned i sopbilen. Jag såg detta och ringde renhållningsbolaget. Detta var tydligen inte helt ovanligt. Om chauffören märkte det så brukar dom komma med en ersättningstunna. Senare samma dag efter mitt samtal hade vi en "ny" och fin tunna på infarten alldeles gratis.

Prova ring ditt renhållningsbolag.

MVH

Anders
 
  • Gilla
Flöjten5
  • Laddar…
D09
AndHay skrev:
För oss så följde tunnan med soporna ned i sopbilen. Jag såg detta och ringde renhållningsbolaget. Detta var tydligen inte helt ovanligt. Om chauffören märkte det så brukar dom komma med en ersättningstunna. Senare samma dag efter mitt samtal hade vi en "ny" och fin tunna på infarten alldeles gratis.

Prova ring ditt renhållningsbolag.

MVH

Anders
Hur lyckades chauffören med det?
Ha ha
 
D09 skrev:
Hur lyckades chauffören med det?
Ha ha
Tömningen av tunnan sker automatiskt med hjälp av en lyftanordning som lyfter tunnan upp ovan inkastet till sopbilen. När tunnan skakas till vid tömningen så kan det hända, speciellt vintertid om soporna frusit fast eller om det är en smula fastpressat i tunnan att hela härligheten följer med ner i sopbilen.

MVH

Anders
 
AndHay skrev:
Tömningen av tunnan sker automatiskt med hjälp av en lyftanordning som lyfter tunnan upp ovan inkastet till sopbilen. När tunnan skakas till vid tömningen så kan det hända, speciellt vintertid om soporna frusit fast eller om det är en smula fastpressat i tunnan att hela härligheten följer med ner i sopbilen.

MVH

Anders
Står inte chauffören vid bakdelen av lastbilen och sköter tömningen ??
Då borde han / hon inte kunna glömma kvar en tunna i bilen.
Dom bilar som passerar hos oss sköter i alla fall chauffören själva soptömningen med hjälp av knappar.
 
Micro skrev:
Står inte chauffören vid bakdelen av lastbilen och sköter tömningen ??
Då borde han / hon inte kunna glömma kvar en tunna i bilen.
Dom bilar som passerar hos oss sköter i alla fall chauffören själva soptömningen med hjälp av knappar.
Hos oss är det chauffören som tömmer inifrån förarhytten. Det finns en kamera uppe vid intaget men hur mycket dom tittar/bryr sig vet jag inte. Ingen står där bak eller kliver ut vid tömningarna. Soporna lastas i från sidan så tunnorna står vid vägkanten

Anders
 
Redigerat:
Gnor skrev:
Så här trodde jag alla kommuner kör idag.
[länk]
[länk]
Ungefär så ser bilarna ut hos oss. Vid lossningen så föll hela vår tunna in i sopbilen.
 
D09
Ha ha ok

Praktiserade hos ett renhållningsbolag och åkte med en sopbil i en månad men det var endast manuell tömning från baksidan.

Roligaste praktikplatsen under hela skoltiden... Samt Äckligaste ;)
 
Soptunnan är väl redan på väg ut ur landet vid det här laget. Färjan från Ystad och vidare ner på kontinenten med lastbil. Smälts ner och blir plastdetaljer till vitvaror och hemelektronik. Som vi sedan köper tillbaka till Sverige.

Har begärt ut bilder från gränspolisen nu, så vi får se.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
Det är ju naturligtvis en hembrännare som snott den för sin mäskproduktion. Materialet är ju livsmedelsgodkänt. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.