Har den inlämnad, hoppas på det bästa att det var en måndagsexp. verkar som många andra är nöjda. Lova återkomma när allt är klart
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Inte klart ännu, verkar vara svårt när fukt trängt inn i den???? Trodde den klarade bli våt vid fiske eftersom de visar i reklamen att den ligger i ett akvarium. Återkommer med svar när allt är utrett.
 
:thumbdown: Haft den inlämnad i butiken där jag köpt den. Och efter att den skickats till verkstad för rep. har den äntligen kommit tillbaks, med beskedet, "fukt i apparaten ingen garanti" skulle lösas ut till en kostnad av 220 kr. men fick goodvill av butiken, slapp denna kostnad efter en diskussion. Vidare blev jag hänvisad att SJÄLV ta kontakt med Sony vilket jag tycker är urdåligt, anser att det är butikens skylldighet att i detta läget hjälpa mig. Har ännu inte fått tag i Sony för besked, nästa alt. är allmänna reklamationsnämden. Så än är det inte löst kan jag säga, jobbigt o trisst.
 
Surt. :(
 
kallemannen skrev:
:thumbdown: Haft den inlämnad i butiken där jag köpt den. Och efter att den skickats till verkstad för rep. har den äntligen kommit tillbaks, med beskedet, "fukt i apparaten ingen garanti" skulle lösas ut till en kostnad av 220 kr. men fick goodvill av butiken, slapp denna kostnad efter en diskussion. Vidare blev jag hänvisad att SJÄLV ta kontakt med Sony vilket jag tycker är urdåligt, anser att det är butikens skylldighet att i detta läget hjälpa mig. Har ännu inte fått tag i Sony för besked, nästa alt. är allmänna reklamationsnämden. Så än är det inte löst kan jag säga, jobbigt o trisst.
Dåligt av Sony när man ser alla flashiga reklamfilmer. Vi filmade med frugans Acro S under vattnet vid saltvatten snorkling i Filippinerna under julen och har inte haft nåt problem, så jag tror du har haft extrem otur.

Jag tycker du skall vända dig till Konsumentverket och ifrågasätta om Sony får ha reklam som talar om vattensäker mobil och när det kommer till kritan så får man inte garanti när de hittar fukt i mobilen. Hota Sony med att kontakta Plus på SVT, det finns säkert fler som har liknande problem. Eller vad sägs om denna reklam då mobilen ligger i ett akvarium.... http://www.youtube.com/watch?v=sabceviTlEE "Experia V is waterresistant" säger de ju i klartext.
 
Det lär väl vara svårt att bevisa att luckorna varit stängda när fuktindikatorerna visar att fukt kommit åt dom. :(
Sen kan man ju tycka att Sony borde fria hellre än att fälla.
 
Det ÄR butikens skyldighet att ta hand om reklamationsärendet. Du behöver inte vända dig till någon annan part.
 
  • Gilla
kallemannen
  • Laddar…
BigR
Ja hur hanterar man en reklamation på fukt i en fuktskyddad produkt egentligen? Vem ska bevisa att man haft luckor stängda och rengjorda? Ska man tolka det som': "Om fel uppstår gäller inte garantin"? :what:

Från Sonys produktbeskrivning, notera disclaimern sist i stycket:

I enlighet med standarderna IP55 och IP57 är Xperia V skyddad mot inträngande damm och vatten. Förutsatt att alla portar och höljen är ordentligt förslutna är telefonen (i) skyddad mot vattenstrålar med lågt tryck från alla riktningar i överensstämmelse med IP 55; och/eller (ii) kan ligga på 1 meters djup i sötvatten upp till 30 minuter i överensstämmelse med IP57. Telefonen är inte avsedd att flyta eller hanteras under vatten utöver vad som anges i IP55- eller IP57-klassificeringarna och bör inte utsättas för flytande kemikalier. Om vätska kan identifieras på handenheten eller batteriet gäller inte garantin.
 
BigR skrev:
Ja hur hanterar man en reklamation på fukt i en fuktskyddad produkt egentligen? Vem ska bevisa att man haft luckor stängda och rengjorda? Ska man tolka det som': "Om fel uppstår gäller inte garantin"? :what:

Från Sonys produktbeskrivning, notera disclaimern sist i stycket:

I enlighet med standarderna IP55 och IP57 är Xperia V skyddad mot inträngande damm och vatten. Förutsatt att alla portar och höljen är ordentligt förslutna är telefonen (i) skyddad mot vattenstrålar med lågt tryck från alla riktningar i överensstämmelse med IP 55; och/eller (ii) kan ligga på 1 meters djup i sötvatten upp till 30 minuter i överensstämmelse med IP57. Telefonen är inte avsedd att flyta eller hanteras under vatten utöver vad som anges i IP55- eller IP57-klassificeringarna och bör inte utsättas för flytande kemikalier. Om vätska kan identifieras på handenheten eller batteriet gäller inte garantin.
Jag tror Sony ser det som att har det kommit in vatten så har inte alla luckor varit stängda eller hela, och att man som kund/användare har ansvaret att se till att dom är det.
Vet inte men gissar att dom synar luckor och dess membran noga om en telefon indikerar fukt invändigt.
Men det känns ju som lite risky iom att de vattentåliga telefonerna har öppningsbara luckor, som bäddat för problem.

Skickat från min ip57 klassade..:)
 
  • Gilla
kallemannen
  • Laddar…
Vill här bara tala om att, telefonen nu fungerar efter att legat isärtagen o förmodligen torkat, i 2,5 mån. Känns iof. bra men väldigt trisst att butiken tog ett sådant avstånd!!! Har även uppdaterat den o allt funkar. En sak är säker, aldrig den 3 butiken mer för mig.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.