TH10 verkar bättre på många vis, då kan man kombinera med temperatur/fuktighetsmätning. Sensorn ingår inte men är ju inte speciellt dyr.

TH10

Sonoff TH10 smart brytare med anslutningsport för temperatur/fuktighetssensor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har också beställd och ska testa dem, såg dem igår när det var billigt och många erbjudanden på ebay och aliexpress. :) Ser fram emot att se hur det fungerar. Någon som har testat och vet om man lätt kan ställa om och styra dem med annan FW? Kan inte så mycket och kan nämligen inte göra en själv.

TH10 (finns även TH16) känns väldigt intressant eftersom man får ett komplett paket med låda och strömförsörjning för $7.50. På TH10 finns en kontakt för att ansluta sensorer men om man flashar om den kan man använda kontakten till att ansluta lite vad som helst. Det är en GPIO-pinne utdragen till kontakten men det går att fixa på kortet så att man får ut en till. Man kan säkert göra ett litet I2C-nät också och ansluta display etc via kontakten på sidan.

TH10 är visserligen lite större och klumpigare men den känns säkrare med bättre separation mellan högspänning och lågspänning. Den ska även vara CE-certifierad.

Hittade intressant info här.

Sonoff TH16 och TH10 smarta strömbrytare på bord för hemautomatisering.
Skapa konto

Inkoppling av diverse:

Elektronikkomponenter med texten SONOFF TH I2C TEST på en LCD-display ansluten med färgglada kablar.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Har funderat länge på att bygga egna rörelsedetektorer utgående från de armaturer med HF-sensor (eller PIR) jag redan har. Det enda jag behöver göra är att koppla in en Sonoff i armaturen så att den går igång när någon triggar rörelsedetektorn. Jag skulle kunna flasha om den för att göra något aktivt men det enda jag behöver göra är att konfigurera upp den så att den går att pinga. Då kan jag ha en process på servern som ligger och pingar dessa och så fort man får svar vet man att sensorn har triggats.

Mycket enkelt, mycket billigt! Framförallt inget krångel med låda, strömförsörjning, kablar, kontakter etc. som är det största hindret för att göra något med elektronik såsom jag är funtad. Beställde 5 stycken, 300 med frakt. 60 spänn per "rörelsensor" är rena rama rånet! En rörelsesensor för Z-wave kostar ju 5-600, helt sjukt...

Det kom ett paket med vad som först såg ut att vara små tablettaskar med godis. Men det var mina Sonoff! Tog mindre än 2 veckor att få hem dem.

Fyra Sonoff-produktlådor och en öppnad Sonoff-enhet på ett bord.
Skapa konto

• Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Vart köpte du?

Husqvarna220Ac skrev:
Vart köpte du?
ITEAD Studio. De har flera andra intressanta varianter som TH10 och en med inbyggd energimätning. Kommer nog att beställa fler skojiga saker. Otroligt prisvärt!

Har kopplat in den första och fixerat IP-adress via routern. Nu ska jag koppla in den till sensorlampan i trappen och pinga från servern och vips har jag en larmsensor där. Den svarar på ping på ungefär 5 sekunder från krafttillslag med inbyggda programvaran men det är OK för min tillämpning.

Det ska bli intressant att se om det blir några falsklarm men det är inte så troligt då jag har HF-sensor i trappen.

Klart och larmet live inklusive pushmeddelanden och SMS! Tog ett par timmar inklusive inkoppling och programmering. Misstänker att de som kör med färdiga larm får strula bra mycket längre för att konfigurera och få det att funka...

Nu ska jag koppla in ett par till och om allt funkar problemfritt stänger jag av kameralarmen och nöjer mig med att bara ta bilder/filma vid rörelser men inte triggar larm baserat på detta.

Har nu kopplat in 4 st Sonoffs till lampor med rörelsesensor, fungerar alldeles utmärkt!

Jag hade lite strul ett tag med att lampan inte slocknade efter inställd tid men det var kanske inte så konstigt för jag hade satt Sonoff:en precis bredvid HF-sensorn, av praktiska skäl. Men efter att ha flyttat den en bit ifrån HF-sensorn så fungerade som det ska, se bild.

För säkerhets skull har jag kopplat bort internetaccessen för Sonoffen via routern. Sonoffen blinkar då grönt för att meddela att den inte får kontakt men det gör inget för min tillämpning, jag har använder den bara för att pinga, så att jag ser att lampan är på efter rörelse. Detekterar även när den slocknar, inte för att det behövs men jag har en detaljerad eventlogg med sådant som är kul att se bara för att det går...

Sonoff-enheter kopplade till en lampas rörelsesensor och kablage på ett vitt underlag.
Skapa konto

• Gilla
Olle_82
  • Laddar…
hanpa skrev:
ITEAD Studio. De har flera andra intressanta varianter som TH10 och en med inbyggd energimätning. Kommer nog att beställa fler skojiga saker. Otroligt prisvärt!
Hanpa, jag funderar på att använda termostatfunktionen i en TH10/16 för att styra
en kontaktor till värmaren på en terrass pool.

Hur snävt kan man hålla temperaturen med hjälp av en TH, blir det 1 grad +/- eller går det komma
ner till 0,1 grad?

Min tanke med Sonoff är att kunna ha koll på tempen i badet och att kunna skifta från dagtemp 28 grad tex.
till kvällsbadtemp 39.

Tacksam för svar, i värsta fall får jag köpa en och testa själv, verkar vara nyår på gång i Kina snart.

Jag har faktiskt ett par TH10 också som jag ska flasha om men har inte kommit dit än. Noggrannheten beror på vilken sensor du använder. Det finns ju några olika att köpa som passar rakt av men det går ju ansluta andra om man ändrar programvaran.

AM2301 har +-0.5 grader i noggrannhet och 0.1 grader i upplösning
DHT11 har +-2 grader i noggrannhet och 1 grad i upplösning. Välj inte den!
DS18B20 har +-0.5 grader i noggrannhet och upplösningen kan ställas ned till under 0.1 grader

Så, ska du köpa sensorer ihop med TH10/16 så se till att inte välja kassa DHT11...
Ska du ha den till poolen så är ju DS18B20 från itead lämplig, inkapslad och vattentät

Jag har använt SHT30 till mina mätningar men vet inte om inbyggda programvaran i TH10 kan hantera den. Flashar man om den är det givetvis inga problem.

SHT30 har +-0.3 grader i noggrannhet, 0.015 grader i upplösning

Om jag idag vore ute efter en mycket noggrann sensor för temperatur så skulle jag kanske välja Si7051, +- 0.1 grader noggrannhet. Funderade på den ett tag men fastnade för SHT30 eftersom den även har hyfsad mätning av relativ luftfuktighet, det har inte Si7051.

OBS att dålig noggrannhet går att kalibrera bort men inte problem med upplösningen.
Det är sorgligt att se hur kassa sensorer man säljer, ofta till Z-wave faktiskt. Om säljaren (gäller även kända säljare som m.nu) inte anger noggrannhet så ska man bli misstänksam. Det är inte ovanligt att man har +-2 grader i noggrannhet och 1 grad i upplösning, mycket kasst! OBS då att detta är sensors egenskaper, tar man hänsyn till var den är monterad kan man få mycket usla egenskaper!

Redigerat:
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Är det itead man ska beställa från om man vill ha sina saker snabbt?
Orkar inte vänta flera veckor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.