Hej

Har nyligen dränerat ett hus där det tidigare varit problem med saltutfällningar i källaren i princip samtliga 5 rum. Golvet i källaren är ca 1,5 m undermarknivå. Terrängen lutar på två sidor mot huset.

Det var tidigare ingen platonmatta och jorden (förvisso sandjord) stod mot grundmuren. Gamla dräneringsrör från 50-talet var sannolikt fyllda med skräp och dåligt fall. Dräneringsrör var märkligt ihopkopplade med spillvatten och vidare gemensam utmynning, via märklig brunn, till kommunalt avlopp. Brunnen har behövt spolas ett antal gånger pga stopp, sannolikt pga dåligt fall, spruckna rör med rötter som trängt in.

Förutom att terrängen lutar mot huset är ovanstående problem löst. Makadam, platonmatta, nya rör osv.

MEN - okunnig som jag är/var - litade jag på dräneringsfirman att utvändig isolering inte var nödvändig för inneklimatet. Ångrar och grämer mig djupt...

Källaren är inredd med 3x sovrum, badrum, tvättstuga osv.

Då är frågan - rekommenderar ni att isolera invändigt istället? Vill ha gips eller träpanel invändigt, inte målade betongväggar, för att reducera källarkänsla.

Om det blir isolering har jag tankar om att sätta typ mineraliska platter, typ multipor (https://www.xella.se/sv_SE/Multipor-indvandig-isolering), mot väggen. Sedan luftspalt, stålreglar med isolering mot innervägg och sedan gips eller träpanel. Vad tror gänget om detta?

Värme i källaren är 2x LL pumpar mm, om det har betydelse.

Tacksam om någon kan lugna mig med den uteblivna utvändiga isoleringen...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.