956 läst ·
4 svar
956 läst
4 svar
Sommarstuga, dränering av tomt och stig
Har köpt en sommarstuga som jag inser att delar av tomten blir helt vattensjuk vid skyfall. Från tomten går en stig som är relativt plan och cirka 30 m bort ansamlas det också vatten som gör att stigen blir svår att gå på torrskodd.
Allt vatten kommer från berg som ligger i anslutning till huset.
Det är relativt plant med en höjdskillnad på max 2m från tomtens lägsta punkt till stigens högsta punkt där den sedan faller kraftigt cirka 5-7 m nedåt i en sluttning.
Jag vill ha en torr tomt och en torr stig. Det finns inget naturligt fall närmare än cirka 80 m från stugan där stigen börjar falla. Det finns ett gammalt dräneringsdike handgrävt som är igensatt men tveksamt om det någonsin fungerat att transportera bort vattnet både från tomt och stig. Möjligen att man fått undan vatten från tomten.
Hur skulle ni tänkt och planerat? Jag är novis på dränering.
Allt vatten kommer från berg som ligger i anslutning till huset.
Det är relativt plant med en höjdskillnad på max 2m från tomtens lägsta punkt till stigens högsta punkt där den sedan faller kraftigt cirka 5-7 m nedåt i en sluttning.
Jag vill ha en torr tomt och en torr stig. Det finns inget naturligt fall närmare än cirka 80 m från stugan där stigen börjar falla. Det finns ett gammalt dräneringsdike handgrävt som är igensatt men tveksamt om det någonsin fungerat att transportera bort vattnet både från tomt och stig. Möjligen att man fått undan vatten från tomten.
Hur skulle ni tänkt och planerat? Jag är novis på dränering.
Redigerat:
Blir nog att ta spaden och gräva en ränna och lägga ner dräneringsslang med fall som går dit du vill ha vattnet, täcka den med en duk. Eller en pumpgrop, ett rör min 50 cm diameter och kanske ner till 1 meter djup för att få volym och en slang därifrån. Problemet med en slang är att den fryser på vintern och ska töa upp på våren. Pumpen måste då vara ur drift vintertid för att inte gå sönder.
Jag har ett par gamla blå regnvattentunnor på tomten som låter som det skulle passa? Ska botten vara kvar? En slang i är väl tanken att den sällan innehåller vatten? Det ska pumpas bort vid höga vattennivåer?J jonaserik skrev:Blir nog att ta spaden och gräva en ränna och lägga ner dräneringsslang med fall som går dit du vill ha vattnet, täcka den med en duk. Eller en pumpgrop, ett rör min 50 cm diameter och kanske ner till 1 meter djup för att få volym och en slang därifrån. Problemet med en slang är att den fryser på vintern och ska töa upp på våren. Pumpen måste då vara ur drift vintertid för att inte gå sönder.
Det är väldigt svårt att ge råd här utan en klarare bild av platsen och förhållandena. En karta med höjder, fotografier etc kan komma en bit.
Jag tolkar dig som att du inte har någon direkt kunskap om dränering. Rekommenderar starkt att i så fall ta hjälp av någon kunnig som kan vara med dig på plats och se vad som är möjligt att göra.
Det låter dessutom som vattnet behöver ledas längre sträckor än man med enkelhet gräver tex ett dike för hand. Alltså kommer du sannolikt ändå behöva ta hjälp av en grävare, lika bra att ta kontakt redan i planeringsstadiet.
Är all mark som berörs på din fastighet? Stäm av med markägaren annars, innan du börjar.
Jag tolkar dig som att du inte har någon direkt kunskap om dränering. Rekommenderar starkt att i så fall ta hjälp av någon kunnig som kan vara med dig på plats och se vad som är möjligt att göra.
Det låter dessutom som vattnet behöver ledas längre sträckor än man med enkelhet gräver tex ett dike för hand. Alltså kommer du sannolikt ändå behöva ta hjälp av en grävare, lika bra att ta kontakt redan i planeringsstadiet.
Är all mark som berörs på din fastighet? Stäm av med markägaren annars, innan du börjar.
Bygg ett par spänger att gå på över dom blöta områdena
Klicka här för att svara
