12 785 läst ·
42 svar
13k läst
42 svar
Sommarmysterium: Grav brunn eller bara ett hål?
Och jag tycker att fornlämningarna kan vara viktigare än skogsbruk i många fall.J JPW skrev:Stora problemet här är att det finns massor av fornlämningar överallt, bara en liten bråkdel är registrerade. Idag är skogs- och jordbruk tvungna att bryta mot lagen för stt överhuvudtaget kunna verka. Tre stenar på varandra är i princip skyddade för all framtid. Vi har tyvärr valt att inte ta beslut på vilka lämningar som kan tas bort utan har valt det naiva alternativet ”spara allt” och blundar för effekterna.
Och är det verkligen du som ska bedöma/bestämma om grannen ”bryr sig om sin mark”? Återigen är du faktiskt egoist på grannens bekostnad.
Det är du som säger att jag bedömer och bestämmer. Jag har en god relation med grannen så jag vet vad han sagt...
I så fall är det gott om folk som du anser är egoistiska.J JPW skrev:
Vi har alla ett gemensamt ansvar för att vare sig vårt kulturarv förstörs, eller att miljö/naturvärden skövlas.
Som markägare så vet jag inte alltid vad som döljer sig "under mossan" så att säga, så om någon ur allmänheten som vandrar över min mark upptäcker hällristningar, en forngrav eller vitryggig hackspett och meddelar detta så är det positivt. Likaså är det bra om det anmäls att det pågår miljöbrott på en fastighet.
Om jag som markägare skulle välja att förstöra ett fornminne som jag känner till, men som inte är känt för myndigheterna, så agerar jag brottsligt.
https://www.raa.se/om-riksantikvarieambetet/fragor-och-svar/fornlamningar/
Precis som man inte får slå barn, så får man inte heller slå sönder vår gemensamma historia.
Äganderätt av mark är inte absolut, den är omgärdad av en lång rad med regleringar.
Jag är bonde och skogsägare i Götaland, och jag känner överhuvudtaget inte riktigt igen mig i din beskrivning.J JPW skrev:Stora problemet här är att det finns massor av fornlämningar överallt, bara en liten bråkdel är registrerade. Idag är skogs- och jordbruk tvungna att bryta mot lagen för stt överhuvudtaget kunna verka. Tre stenar på varandra är i princip skyddade för all framtid. Vi har tyvärr valt att inte ta beslut på vilka lämningar som kan tas bort utan har valt det naiva alternativet ”spara allt” och blundar för effekterna.
Och är det verkligen du som ska bedöma/bestämma om grannen ”bryr sig om sin mark”? Återigen är du faktiskt egoist på grannens bekostnad.
Javisst finns det kolbottnar, tjärdalar och rester av kolarkojor lite här och där, samt en och annan rest efter gamla torp, men så svårt är det inte att runda dessa vid skogliga åtgärder.
När man som jag har fastigheten nära en flera med bruksorter, så är det verkligen gott om rester efter just kolning.
Du framför också en vulgärpropaganda runt det där med stendeponier i åkerlandskapet.
Vi bor alltså i en del Sverige där man är riktigt "stenrik", och vi har hittills aldrig haft några problem med LST vad avser att få flytta runt på "nya" stenar som ju kommer upp varje gång man plöjer. Vi får också utan tjafs utöka de befintliga stenhögarna. Lyckligtvis så finns våra stenmurar bra inplacerade i landskapet, det finns ingen anledning att störas av dem vid brukande.
Det är faktiskt rätt tillfredsställande att bygga på stenhögar som man vet skapades för kanske 500 år sedan eller mer.
Jo det ställer ju till en del.J JPW skrev:Stora problemet här är att det finns massor av fornlämningar överallt, bara en liten bråkdel är registrerade. Idag är skogs- och jordbruk tvungna att bryta mot lagen för stt överhuvudtaget kunna verka. Tre stenar på varandra är i princip skyddade för all framtid. Vi har tyvärr valt att inte ta beslut på vilka lämningar som kan tas bort utan har valt det naiva alternativet ”spara allt” och blundar för effekterna.
Ett års fördröjning för länsstyrelsen ska ut och titta på dessa 3 stenar som inte syns under snön och måste dokumenteras och sen ska det bli vinter igen innan det går att fortsätta.
Farfar dokumenterade en hel del roliga fornlämningar där en del ligger på museum. Både lite intressant men nackdelen är ju att fastigheterna blir ett intressant område. Far dokumenterade inget men samlade.
Det mest tillfredsställande är väl att vissa saker blir bevarade hemligheter.
När stort antal av både yrkesfolk och privatpersoner lägger flera dagar på att leta landmärken och betydelsefulla lämningar som finns nämnda i skrifter men ingen lyckats hitta.
Det blir nästa generation som får ta beslut om att hålla det hemligt eller ej.
Var tydlig fruktansvärt nära en gång runt millennieskiftet men det kräver ett par dm grävning.
Renoveringsnovis
· Nacka
· 123 inlägg
Samma här. Hade facebook ett litet tag men tröttnade snabbt och har aldrig gett mig in på Instagram eller Twitter. OK om folk vill exponera sig och vältra sig i andras skit men jag har valt att inte delta.H hhallen skrev:
Renoveringsnovis
· Nacka
· 123 inlägg
Varför detta tjat om egoism?J JPW skrev:Stora problemet här är att det finns massor av fornlämningar överallt, bara en liten bråkdel är registrerade. Idag är skogs- och jordbruk tvungna att bryta mot lagen för stt överhuvudtaget kunna verka. Tre stenar på varandra är i princip skyddade för all framtid. Vi har tyvärr valt att inte ta beslut på vilka lämningar som kan tas bort utan har valt det naiva alternativet ”spara allt” och blundar för effekterna.
Har du inte uppfattat den uppenbara skämtsamheten i det första av inläggen du kommenterade?
Dessutom tror jag inte på det du skriver. Visst finns det massor av fornlämningar och troligen har vi bara upptäckt en liten bråkdel av dem men de skogs- och jordbrukare jag känner bryter inte mot lagen utan tycker det är spännande och viktigt med fornlämningar.
En deponi. Dvs någon har grävt fått sten över ondumoat. Då på 60 talet. Vet inte hur fort det blir lavar o mossorP pingis skrev:Idag var jag ute och plockade smultron precis utanför tomten. Just den platsen har jag aldrig besökt tidigare. Jag har bra koll på hur naturen brukar se ut i mitt närområde och så här brukar det verkligen inte se ut. En stor stenbumling vilar på mindre stenar och i mitten under bumlingen finns ett hål. Ett par av stenarna kring hålet verkar vara långsmala granitstycken. Tomten där hålet finns var vad jag vet obebyggd till tidigt 1960-tal och om husbyggarna skulle ha grävt en brunn skulle de inte ha gjort det på den platsen. Intill hålet finns en större kulle med utsikt över flera kilometer av åkermark. På någon kilometers avstånd finns dokumenterade gravar från järnåldern... Så vad tror panelen? Kan jag ha hittat en gammal grav, en brunn eller bara ett hål? På en av bilderna har jag placerat en sedel för att visa storleken. Fotografierna är tagna[bild][bild][bild][bild] i Köpings kommun.[bild]
Då vet jag vad man får för skattepengarna i Västmanland. Åtminstone när det gäller Länsstyrelsen: Snabb, vänlig, engagerad och kunnig hjälp😀 På fastigheten (som jag trodde hade varit obebodd till 1960-talet) fanns tidigare ett torp. Hålet är med stor sannolikhet en brunn från mitten av 1800-talet. Inget sensationellt fornfynd alltså men en trevlig historieupptäckt i min absoluta närhet.
Klicka här för att svara