Har följt trådarna av import av verktyg med stort intresse MEN tyvärr måste peningarna läggas på tråkigare saker, som nya däck till bilen.
Kollade priser i Storbritanien jämfört med Sverige och med dagens kurs skulle man tjäna ca 1000:- på import av 4 däck (exkl. frakt). Detta märke tittad jag på: Continental ContiPremium Contact 2 205/55/16
Blackcirkels.com(Storbr.): 3132:-
Molway(Sverige): 4100:-

Någon som har importerat däck och har erfarenheter att dela?

Om du sparar 1000 kr exkl. frakt så kan det väl inte bli så stor besparing i slutänden. Eller vad kostar frakten? Ska du importera så ska du nog kolla på ställen där kronan är starkare än mot GBP.

Thomas59
(Inte Alltid)Glad Ammatör skrev:
Har följt trådarna av import av verktyg med stort intresse MEN tyvärr måste peningarna läggas på tråkigare saker, som nya däck till bilen.
Kollade priser i Storbritanien jämfört med Sverige och med dagens kurs skulle man tjäna ca 1000:- på import av 4 däck (exkl. frakt). Detta märke tittad jag på: Continental ContiPremium Contact 2 205/55/16
Blackcirkels.com(Storbr.): 3132:-
Molway(Sverige): 4100:-

Någon som har importerat däck och har erfarenheter att dela?
Däckonline:
Artikel Pris/st Antal Summa
Continental PremiumContact 2 205/55 R16 91V med fälgskydd 970,50 SEK 3882,00 SEK

Summa 3882,00 SEK
Inklusive moms och frakt inom Sverige

verkar vara ett bättre alternativ!

Däckonline, Bythjul o Nordendäck brukar plocka hem en långtaradare i veckan från DE resp UK så oftast hittar man bra priser där. Vissa däckfirmor brukar knorra lite om att sätta på däcken.

Contidäcken ovan köpte jag till 2 av våra bilar förra året från Nordendäck.

De tar garantert mer betalt når du kommer for å sette på 4 dekk du ikke har kjøpt der. Som oftest gratis montering og balansering, eller maks 50kr pr hjul når man kjøper dekkene på samme sted.

Tvilsomt at du sparer noe som helst.

En ting å tenke på, iallefall på vinterdekk. Continental sine dubbfria dekk lages i forskjellige gummiblandinger ettersom hvor de selges. Så vinterdekk f.eks for england kan ha en annen blanding enn for Sverige....

Däckonline har ju ett antal olika servicepartners numera som oftast inte tar särskilt mycket för att montera däcken, dessutom kan man få däcken levererade direkt till dem så man slipper släpa med sig däcken lösa till den som monterar.
att de vanliga gummifirmorna knorrar lite är väl inte så konstigt, de måste ju dessutom betala miljöavgit för däcken för att bli av med de däck de monterat av osv.
Trots detta brukar det bli billigare med däckonline än traditionell däckshandel.

Nordendäck har jag haft lite problem med men det kan ju vara den lokala återförsäljaren som strular, första försöket fick jag fel dimension, beställde 195/65-15 men fick 185/65-15 ingen jätteskillnad kanske men ändå inte det jag beställt.
Andra försöket kom det aldrig några däck (tur man inte betalade i förskott...)

//Markus

mexitegel skrev:
Ska du importera så ska du nog kolla på ställen där kronan är starkare än mot GBP.
Det finns väl få länder som kronan är starkare mot än UK. Island kanske?

Thomas59 skrev:
Däckonline:
Artikel Pris/st Antal Summa
Continental PremiumContact 2 205/55 R16 91V med fälgskydd 970,50 SEK 3882,00 SEK

Summa 3882,00 SEK
Inklusive moms och frakt inom Sverige

verkar vara ett bättre alternativ!
Onekligen ett betydligt bättre alternativ! Tack för hjälpen!:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.