P
Ibland är fjäderpurren att föredra.

• Purr.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej igen,
det blev ett drivdorn jag köpte. Enda butiken jag hade tillgänglig vad Clas Ohlson och de hade inga spikdrivare med konkav spets, men det funkar tillräckligt bra med mitt drivdorn också.

Sen hittade jag den här på nätet, som verkar vara speciellt lämplig för mitt ändamål:
http://www.byggtillbehor.se/produkter/visa_produkt.php?p=1313

Den ser dock lite klen ut, är det nån på forumet som använt en sån här?

Jag har faktiskt aldrig använt ordet "purr" för verktyget ifråga.
"Man stöter på personen" låter lite fel. Man tänker närmast på en invit, syftande till framtida könsumgänge. Riktigare hade kanske varit att skriva "Man stöter TILL personen..."

Jag har samma problem som du. Förr använde jag ett verktyg som på den tiden kallades spikdrivare. Den ser ut som en körnare men den är inte bara utan spets utan till och med urgröpt så att där spetsen på en körnare finns är det en grop. Gropen gör att verktyget praktiskt taget aldrig glider på spikskallen. Jag har nyligen försökt att köpa en spikdrivare men i de verktygsaffärer där jag frågat vet man inte vad en spikdrivare är. Detta skulle kunna bero på att influenserna från engelska- och tyska språken påverkat verktygs benämningar. Tillsammans med att många expediter är ganska unga och oerfarna verkar det som om beteckningen spikdrivare gått ur tiden. Jag har också försökt med att beskriva hur en spikdrivare ser ut men dem jag talat med säger sig aldrig ha sett ett sådant verktyg.

Hej igen!
Jag gjorde en sökning på nätet och hittade verkligen riktiga spikdrivare. En som ser ut exakt som den jag haft, alltså med konkav spets hittar du lätt om du söker på Google med ordet spikdrivare.

Tänk jag känner igen situationen, även jag ville köpa en spikdrivare för ett par år sedan. K-Rautas personal hade aldrig hört talas om något liknande, dock hade Clas Ohlson en sats med körnare och två olika spikdrivare. Idag verkar denna artikel utgången. Dock finns Jula kvar att jubla över.

http://www.jula.se/spikdrivarset-4-delar-124076

Kallar också spikdrivarn för "purren", eller helt enkelt spikpurr! Denna har en given plats i byxorna.

Nee ni har alla fel, rätta verktyget för detta jobb är en dyckertpistol ;)
Missar ytterst sällan och rent magiskt snabb med, för att inte tala om lättanvänd!

Milkshaken
En bra grej som går att använda om man inte har någon riktig spikdrivare, dorn, körnare purr eller vad 17 som helst... Det är...Det fyrkantiga järnet som sitter mellan handtagen i en dörr..... oftast lagom strl, och ryms lätt i spikbältet.

• Gilla
Bjarnebus
  • Laddar…
ClasseClas
billyg skrev:
Jag har samma problem som du. Förr använde jag ett verktyg som på den tiden kallades spikdrivare. Den ser ut som en körnare men den är inte bara utan spets utan till och med urgröpt så att där spetsen på en körnare finns är det en grop. Gropen gör att verktyget praktiskt taget aldrig glider på spikskallen. Jag har nyligen försökt att köpa en spikdrivare men i de verktygsaffärer där jag frågat vet man inte vad en spikdrivare är. Detta skulle kunna bero på att influenserna från engelska- och tyska språken påverkat verktygs benämningar. Tillsammans med att många expediter är ganska unga och oerfarna verkar det som om beteckningen spikdrivare gått ur tiden. Jag har också försökt med att beskriva hur en spikdrivare ser ut men dem jag talat med säger sig aldrig ha sett ett sådant verktyg.
Biltema säljer fortfarande sin spikdrivare. http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=81116

Den duger, även om Stanleyn är skönare att hålla i.

ClasseClas
Här är Stanleys variant i en 3-packsvariant, länk

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.