Vad tror ni om detta hemmatrix...
Jag har en mekanisk ventilation med värmeväxlare som återvinner värme från utluften.

Bygger en billig värmeväxlare av en "bilkylare" som jag monterar i serie med min inluft. Sen en cirkulationspump som startar när det är varmt i slingorna på taket.

Skulle detta ge någon stor besparing ?
Hur bygger/köper man solslingor billigast ?

Principiellt så kan du tjäna på den lösningen, och roligt är det också den dag du ser det funka, men för att veta hur mycket så måste du ta och räkna lite. Då ingår också vad din uppvärmningskostnad är som systemet är idag.

Rent principiellt så funkar FTX så att frånluften kyls ner nästan tills det börjar frysa på i växlaren. När tempen ute blir ännu lägre så måste en liten elspiral värma på uteluften lite innan den når växlaren (annars fryser det på i vvx). Här kan då din bilkylare stoppas in, före elspiralen.

Sen måste du då dimensionera och framför allt optimera solfångaren. Det kan sluta med att du bygger en solfånganl som väsentligt bidrar till uppvärmningen istf att bara reducera den tid som nämnd elspiral nu är till.

En mycket mycket grov gissning är att du årligen kan spara allt mellan några hundra kWh i det enklaste fallet till några tusen kWh i den mer sofitikerade lösningen. Och vad kostar värme idag? Har du elvärme så sparar du lika många kronor som kWh, men eldar du med gratis ved så kanske det finns andra lösningar för att "döda" elspiralen.

ja det var då ingen hjälp - bara att du måste själv ta och lära dig mera, tyvärr

Tack för svaren.
Förklarade kanske lite dåligt...då jag inte vet vad dom kallas.

Har ingen värmepump...bara en låda på taket där utluft värmer inluft....två plåtmagasin som värms/kyls.
Sen växlar riktningen på luften var 30sek...varm luft ut genom ett "paket" och kall in genom det andra.

Kör med pellets så har relativt låg kostnad ca6ton/år 1500kr/ton

En annan fråga...
Om man vill koppla solvärme till sin befintliga VV-beredare som är inbyggd i en CTC-total kombi panna.

Finns det inget knep för att lösa detta på något roligt och billigt sätt ?
Nu sitter de ju en intern cirkulationspump som värmer varmvattnet från pannvattnet.
Tänkte att man skulle kunna koppla in sig där på något vis....och förvärma vattnet på "taket".

"Det roliga är att mixtra...sen om det spar pengar så är det ju riktigt roligt"

ClasseClas
Jag har också haft dessa tankar.

I mitt fall som HAR en 10kvm solfångaranläggning är det så att vintertid blir effekten så låg i dessa större delen av dagen att jag inte kan tillgodogöra mig den.

Men 10-20 graders varm glykolblandning kan ju alldeles UTMÄRKT värma tilluften innan i ventilationen. Så för min del hade jag en tanke på ett värmebatteri från en bilfläkt, en extra cirkulationspump, växelventil å lite lösa prylar som rör etc dirigera värmebäraren till det elementet i de fallen tempen i solfångaren är högre än den på luften som kommer till elementet.

Och naturligtvis lägre än vad som behövs för att kunna värma soltanken.

Eller värma tilluften när det inte behövs.

Men det är bara lösa tankar än så länge.

lp75 skrev:
En annan fråga...
Om man vill koppla solvärme till sin befintliga VV-beredare som är inbyggd i en CTC-total kombi panna.

Finns det inget knep för att lösa detta på något roligt och billigt sätt ?
Nu sitter de ju en intern cirkulationspump som värmer varmvattnet från pannvattnet.
Tänkte att man skulle kunna koppla in sig där på något vis....och förvärma vattnet på "taket".

"Det roliga är att mixtra...sen om det spar pengar så är det ju riktigt roligt"
Med solvärme ihopkopplad med vattenburen värme så måste du ha en värmeväxlare (vatten-vatten-värmeväxlare) på något vis, antingen genom "solslingor" i acktank eller genom en lös växlare, såna säljs normalt för att få kranvarmvatten från ett vattenburet system som bara är avsett för uppvärmning från början eller liknande. Ett expansionskärl på solslingan och även en cirk.pump på slingan är ett måste (självcirk funkar möjligen om du lägger solpanelerna på en slänt nedanför huset vid sluttning typ).

Nu gissar jag friskt, men om du ska mickla in dig på din befintliga anläggning så ser jag två alternativ:

Ett är att du kopplar in en värmeväxlare på returvattnet från elementen, påväg in till pannan. Då värmer du vattnet när det är som kallast = får ut mest energi från solvärmen. Nackdelen är att om du vill få varmvatten med enbart solvärme på sommaren så måste du skruva av alla element på noll och se till att shunten är påskruvad på max (och cirkpumpen går). Fördelen är att det går åt minst delar för den här lösningen.

Ett annat alternativ är att du kopplar in värmeväxlaren på uttagen för acktank på pannan (även gamla pannor brukar ha sådana, ibland ser man ett element i källaren kopplade till dessa, där vattnet då självcirkulerar). Jag vet inte om man behöver eller ens bör ha en cirkpump eller inte med den lösningen, om du monterar värmeväxlaren på lägre höjd än pannan så borde det kunna självcirkulera rätt bra.

Det "riktiga" alternativet är ju att skaffa en acktank, ansluta den till pannan och antingen ha någon form av "laddstyrning" som styr flödet mellan panna och acktank, eller som budgetvariant bara kranar att slå av/på vattnet mellan panna och acktank. Om du skaffar en acktank med varmvattenberedare/slinga i sig, och flyttar över eventuell elpatron till acktanken, så kan själva pannan "stå still" kall hela sommaren, då slipper du den rätt stora förlusten man har då en panna står varm utan att man eldar något i den, även med spjället så stängt det går så brukar det dra igenom en hel del luft i de flesta pannor, tillräckligt för att mycket energi ska åka rätt ut genom skorstenen...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.