Hej!

Jag har just skaffat solfångare (40 st heatpipe) och ett komplett system med 400l VV beredare och en liten pelletspanna på 14 Kw. VV beredaren har två slingor, den nedre för solkretsen och den övre för pannans vatten (däremellan finns en elpatron). Pannans vatten går alltså genom en slinga som värmer 400l bruksvatten i den emaljerade tanken.
Systemet borde funka som det är, men min fråga är om det inte funkar bättre om jag skulle utöka med en slavtank på 500l? (som jag har köpt begagnat).
Är det bäst att i så fall koppla den parallellt eller i serie? Finns det några smarta termo-shuntar som kan fördela vattnet så att slavtanken bara värms när det finns för hög värme i VV beredaren?

Du måste tänka på hur stort ditt behov är först..dvs hur mycket vatten du förbrukar per dygn för att ha en slavtank på 500l och låg förbrukning är ingen bra lösning.Du får förluster till pannrummet och beroende på varifrån du tar eldningsluften till pannan så kan du kanske elda för kråkorna..
Ackumulatortank används ju mest för att lagra vid vedeldning där man eldar för hög effekt med pellets så blir det lite annorlunda.
Solvärme brukar inte vinna på för stor tank eftersom då tar det för lång tid att värma den..nu när du har 400l så bör du kontrollera när du får för kallt vatten tex vid tillfällen när alla badar hur du styr så att pelletseldningen går igång normalt så ligger den väl styrd av utomhustemperaturen?
Vid bad borde du ha så att den slår igång på temperatur på varmvattnet utgående från tanken?
Du måste givet kontrollera pannan så att den inte värmer när du inte har något behov!
Solvärmen måste kopplas så att du inte kan få för hög temperatur i vattentanken.

Om du ska koppla den så ska du koppla den i parallell så att du kan stänga av den utan att stänga den andra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.