Har ett packe 110 markavloppsrör som tyvärr stått ute en sommar.
Kan man använda dem?
Ser ut att ha tagit stryk av UV-ljuset. Rör som legat ute väldigt länge brukar bli ganska sköra men dessa har som sagt bara legat ute en sommar (förra). Ska i såna fall grävas ned utmed en husgrund för bortledning av takavvattning, så kommer inte vara så hårt tryckbelastade. Om det nu spelar någon roll.

En bunt med bruna 110 mm markavloppsrör som ligger utspridda på grus och bland högt gräs, utsatta för solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Min uppfattning är att de håller länge även solbelysta. Så de funkar säkert efter en sommar.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Staffans2000
Det går utmärkt.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Hej, jag har samma "problem", men mitt fall har de varit ute längre... Var går egentligen gränsen för när man ska kassera dem eller iallafall inte använda för nedgrävda avlopp? Har slagit lite lätt på de vitaste och de spricker iaf inte.. Det vita lagret kan man lätt skrapa bort...
 
  • Gilla
Böggarebob
  • Laddar…
Staffans2000
Titta på engelska hus. Praktiskt nog är de utvärtes, så att de går lätt att såväl tina som byta dem. Vilket rör används? Jo, markavloppsrör.
 
S skyisthelimit skrev:
Hej, jag har samma "problem", men mitt fall har de varit ute längre... Var går egentligen gränsen för när man ska kassera dem eller iallafall inte använda för nedgrävda avlopp? Har slagit lite lätt på de vitaste och de spricker iaf inte.. Det vita lagret kan man lätt skrapa bort...
Såg min gammla postning och tänkte uppdatera med att jag sedan dess är 99% säker på att någon av de större firmorna (upnor eller wavin) har tagit upp just denna fråga på sin sida och säger att det går utmärkt att köra med "bleka rör", det är bara färgen som påverkats, inte röret.
 
  • Gilla
K. L
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.