11 149 läst ·
17 svar
11k läst
17 svar
Solpaneler vaddå?
Det är nog vettigare än att göra ström först, och kyla sen. Kylning med absorptionsprincipen (jämför ett husvagnskylskåp) kan ju fungera, om man har ilsket solsken.
Tror inte att Markaryds kommunhus ligger i Korea. Inte sist jag kollade...
Tror inte att Markaryds kommunhus ligger i Korea. Inte sist jag kollade...
apersson850 skrev:
Först så ska man inte använda platen/munters princip för verkningsgraden ligger på ca 0,3, mycket beroende på att bubbelpumpen inte är särskilt effektiv. (Det finns nu några gökar som vill att man ska bygga med den principen i U-länder för att elsystemet är svagt. Jag tror inte de köper AC alls.) Det man använder är antingen zeoliter och det vet jag inte hur det blir med verkningsgraden, eller så använder man konventionella absorbtionskylmaskiner som i enstegs utförande har en verkningsgrad på ca 0,7 vid "FJVtemperaturer".
Naturligtvis kräver dessa maskiner i praktiken klart solsken om de ska använda solfångare, men det är ju då man i Sverige behöver kyla. Orsaken till att det kan vara intressant med solfångare är ju att dessa är betydligt billigare än solceller, även om systemverkningsgraden totalt sett kanske inte är högre än för kompressor-solcell.
Idags läget är det säkert billigare med vanliga kylmaskiner, och saknar man "vanlig" ström så kyler man antingen evaporativt med fläktar och vatten, eller med kall mark/vatten. Om man inte kör antingen diselelektriskt eller direkt på axeln.
Jag tror inte det.
Först så ska man inte använda platen/munters princip för verkningsgraden ligger på ca 0,3, mycket beroende på att bubbelpumpen inte är särskilt effektiv. (Det finns nu några gökar som vill att man ska bygga med den principen i U-länder för att elsystemet är svagt. Jag tror inte de köper AC alls.) Det man använder är antingen zeoliter och det vet jag inte hur det blir med verkningsgraden, eller så använder man konventionella absorbtionskylmaskiner som i enstegs utförande har en verkningsgrad på ca 0,7 vid "FJVtemperaturer".
Naturligtvis kräver dessa maskiner i praktiken klart solsken om de ska använda solfångare, men det är ju då man i Sverige behöver kyla. Orsaken till att det kan vara intressant med solfångare är ju att dessa är betydligt billigare än solceller, även om systemverkningsgraden totalt sett kanske inte är högre än för kompressor-solcell.
Idags läget är det säkert billigare med vanliga kylmaskiner, och saknar man "vanlig" ström så kyler man antingen evaporativt med fläktar och vatten, eller med kall mark/vatten. Om man inte kör antingen diselelektriskt eller direkt på axeln.
Jag har haft solväreme sen två år tillbaka det är helt suverän sliper elda mellan maj till september som det ser ut nu som vädret är nu hoss oss kanske det går in i oktober även på vintern när det är fina dagar så funkar solvärmen det förlänger timmarna på acc tanken innan man behöver elda igen jag har köpt mitt hos solentekswecul skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden