64 383 läst ·
110 svar
64k läst
110 svar
Solpaneler som bländar grannar
Hur gör man om solen lyser in och bländar i vardagsrummet viss årstid och viss timma på dagen? Jag menar direktstrålar från solen, inga reflexer. Kan man klaga hos kommunen att de ser till att solen släcks?
Billiga solcellspaneler saknar anti-reflexionsskikt på täckglaset. Det är ungefär som badrumsfönster-struktur, men i mycket mindre skala. Det kostar väl någon 100-lapp och billig-tillverkarna avstår för att kunna uppvisa lågt pris.
Billiga solcellspaneler saknar anti-reflexionsskikt på täckglaset. Det är ungefär som badrumsfönster-struktur, men i mycket mindre skala. Det kostar väl någon 100-lapp och billig-tillverkarna avstår för att kunna uppvisa lågt pris.
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 281 inlägg
Johannes Carlsson skrev:
Hur har det gått? Nu har en granne till mig monterat solceller och.. ja de
Vi valde att respektera att grannen tyvärr valde att placera panelerna där, har inte gjort en större grej av det hos kommunen än att rådfrågat där svaret var att vårt intresse bör vara mera miljö-inriktat och att blänket ska vara värt det med tanke på miljön… diskussionerna vi haft har inte lett fram till något och då tog vi faktiskt beslut att flytta. Hoppas det löser sig bättre för dig!Johannes Carlsson skrev:
![]()
Det tråkiga är att man blir lidande för att grannen sparar några tusenlappar. Grannen vet kanske inte om att alternativet finns heller. Och hade det varit avgörande kunde man betalat mellanskillnaden åt grannenA Arnodt skrev:Hur gör man om solen lyser in och bländar i vardagsrummet viss årstid och viss timma på dagen? Jag menar direktstrålar från solen, inga reflexer. Kan man klaga hos kommunen att de ser till att solen släcks?
Jag tror inte heller alla solcellsfirmorna känner till antireflexionsbehandlat täckglas. Det kan stå AR-behandlat täckglas i databladet. Har man anti-reflexionstäckglas på solcellspanelerna ger de ca 2 à 3 % mer kWhskörd per år. Mer solljus går nämligen igenom täckglaset och in till solcellerna och blir ström, istället för att reflekteras bort och gå förlorat
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 281 inlägg
Det är väl lite på den nivån att det inte bör tillåtas att blanka solceller säljs
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 281 inlägg
Absolut, men man kan ha förståelse för faktiska problem. Det handlar ju inte om att hitta något att gnälla över utan att det inte går att vara i vissa rum, t.ex. helt på framsidan när det står i fel läge.wildeside skrev:
Känns som ett ilands problem. Jag skulle köpt gardiner om det nu stort problem att det inte går att vara i rummen vilket jag tror är en lätt överdriftJohannes Carlsson skrev:
Har inte du skrivit om det i ett tidigare inlägg? Minns inte hur det slutade men har för mig att det var väl inget att bråka om.1 121bygge skrev:Vår granne har byggt en vägg med solpaneler på en åker precis kant i kant med vår tomt.
Dessa behövde inget bygglov enligt grannen och vi hade därmed inget att säga till om.
Nu undrar jag om det kan vara okej att vi ska behöva vara bländade så pass att vi inte kan vistas i vårt kök/vardagsrum utan att dra för alla gardiner varje eftermiddag när solen är framme?
Min fråga till någon snäll och kunnig människa: Har vi någonting alls att säga till om, eller är det bara att gilla läget?
Lägger in en bild, inte helt rättvis men man ser ju klart att bländade, det blir vi........
(OBS bortse från oputsade fönsterrutor)
Det blänker ju ibland men bara en stund så det går väl an att titta åt annat håll. Solen skiner, det blir ju reflexer även på vatten. Inte många som klagar på det.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 281 inlägg
Det är väl när förutsättningarna förändras det är jobbigt, och hur länge det faktiskt blir så starkt ljus.S Ställmästarn skrev:
Har endast postat ett forum och det är detta, men det är från maj 2023.S Ställmästarn skrev:
Läser du uppåt i tråden, så ser du också att vi inte direkt bråkat, endast rådfrågat. Vi har också, som framgår, valt att respektera vad som gjorts och mitt inlägg var endast för jag ville fråga om råd, inte dra igång något bråk med grannen
Igår 30/4 var det en användare som postade ett inlägg och frågade hur det gick för oss då denne verkade stå lite inför samma situation idag och då vaknade alla besserwissrar till liv i tråden igen 😅 vi är inte dummare än att vi förstår att solen lyser, vatten blänker, grannar har sin rätt, Ikea säljer mörkläggnings gardiner osv.
Så som svar på ditt inlägg, nej det är absolut inget att bråka om och det har jag aldrig påstått heller
wildeside skrev:
Men Johannes.Johannes Carlsson skrev:
Menar du verkligen vad du skriver?
För isåfall tänker jag att vi behöver adressera problemet på annat sätt än gjorts…
(Avser ”kan inte vistas”)