3 776 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Solpaneler kopplat på ac
Jag funderar på vad jag behöver för att koppla en ac direkt på en solpanel. Så den kan gå gratis på soliga dagar. Jag tänker att jag måste ha några bilbatteri som laddas av solpanel sedan en inverter som gör om 12v till 220 som ja kan driva en aircondition med. Borde fungera. Hur många batteri behövs någon som vet?
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Ok. Värst vad du har pengar.L Larsarve skrev:Jag funderar på vad jag behöver för att koppla en ac direkt på en solpanel. Så den kan gå gratis på soliga dagar. Jag tänker att jag måste ha några bilbatteri som laddas av solpanel sedan en inverter som gör om 12v till 220 som ja kan driva en aircondition med. Borde fungera. Hur många batteri behövs någon som vet?
Det enda som talar för vettet i planen är att solen troligen skiner när kylan behövs.
Annars är den klassiska off grid lösningen att gräva ner ventilationsrör frostfritt och dra in jordkyld luft i huset med en datorfläkt. Effektbehovet till en sådan anläggning är nästan ingenting.
Mvh Findus
Annars är den klassiska off grid lösningen att gräva ner ventilationsrör frostfritt och dra in jordkyld luft i huset med en datorfläkt. Effektbehovet till en sådan anläggning är nästan ingenting.
Mvh Findus
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Ja det är den billiga lösningen.findus42 skrev:
Jag var faktiskt med och byggde upp en bra offgrid anläggning på en ö. Fastighetsägaren hade fått en offert på 1.4 miljoner för nätanslutning han tyckte det var en nolla för mycket
Klicka här för att svara