Byggahus.se
Har en stuga som aldrig är bebodd men är ansluten till elnätet. Här har jag lite elektronik inkopplat, 4g-router, larm, kameror med PoE-adaptrar och en dator för analys av bildströmmarna för rörelse. Dessa grejer sitter idag på UPS och drar runt 70W. Blivit intresserad av solpaneler och vill laborera lite och tänkte börja med att skaffa en 300W panel. Kanske framåt skaffa kraftigare batterier än UPSen idag för att lagra mer energi.

Jag skulle ju här då om jag förstått rätt efter att ha googlat i 30min vilja ha någon slags mikroinverter. Jag vill ju fortsätta att köra mina prylar på 220V AC men jag vill att elnätet tar över när inte panelen levererar tillräckligt. Jag vill ju inte skicka på någon el på elnätet utan vill bara att det ska gå i ena riktningen och vill helst inte heller blanda in någon elektriker. Finns det någon växelriktare som bara behöver lösa 1-200W men samtidigt agera som i ett hybridsystem utan att skicka på ström på elnätet, helst under 5000 :)

Har nu googlat lite mer och det verkar dra igång en väldig apparat så fort du kopplar in din inverter mot elnätet. Elektriker måste göra jobbet, mätare ska bytas, avtal ska göras om. Även om man inte vill sälja något. Är jag safe om jag bara skaffar solpanel som producerar mindre än mina grejer drar så inget går ut på nätet?

Om man nu skulle vända på steken och göra mina dataprylar till ett off-grid nät då istället. Är det helt kört att tro sig kunna hålla dom här prylarna running 24/7 365 oavsett batterikapacitet? Är leveransen från panelen typ 0 dec-feb? Kanske bättre att köra off grid och åka förbi stugan i nov och mars och flytta strömkabeln? Vad behövs för batterikapacitet för att klara dom 7-8 månaderna med mer sol?

Går dina prylar 24/7 så bör de ha gjort av med ca 640kWh på ett år.

Du skriver att du har indragen el till stugan. Är den bara för dataprylarna?

Jag har svårt att se hur det skulle bli lönsamt med en solcell för det lilla om du inte gör så du kan gå offgrid. Fasta avgifterna lär vara många gånger högre än kostnaden för den förbrukade elen.

• Gilla
Esongeson och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Går dina prylar 24/7 så bör de ha gjort av med ca 640kWh på ett år.

Du skriver att du har indragen el till stugan. Är den bara för dataprylarna?

Jag har svårt att se hur det skulle bli lönsamt med en solcell för det lilla om du inte gör så du kan gå offgrid. Fasta avgifterna lär vara många gånger högre än kostnaden för den förbrukade elen.
Elen kommer vara kvar oavsett om jag har dataprylarna där eller inte men det är bara dom grejerna som drar någon ström. Min motivation är egentligen inte så mycket att det ska gå ihop ekonomiskt utan det är mer tekniken som är kul. Hittade senare inverter med limiter som har klämma på inkommande el så den mäter och begränsar solpanelen så att den inte skickar in mer än vad som används. Dock verkar den funktionen lite svajig när man läser folk som köpt den.

Sök på internet med sök ord Guerillakraftwerk eller Balkonkraftwerk. Då får du träffar på solcellsanläggningar med låg effekt ca 200 till 600 Watt. Snapsidén den arla morgonen kanske blir verklighet?

• Gilla
Esongeson
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Sök på internet med sök ord Guerillakraftwerk eller Balkonkraftwerk. Då får du träffar på solcellsanläggningar med låg effekt ca 200 till 600 Watt. Snapsidén den arla morgonen kanske blir verklighet?
Haha, inte så mycket snaps, mer JVM som förstört dygnsrytmen. Jo jag har ramlat över den termen i mitt googlande. Har även hittat trådar på detta forum om det nu när jag sökt ordentligt. Konsensus verkar ju vara att detta inte är ok i Sverige att koppla in på elnätet.

Det är nog för att jag inte förstår hur elektricitet fungerar men jag förstår inte riktigt varför det inte kan finns en enhet som kan hantera solcell och elnät som två separata kretsar, varför måste dom bli en och samma. Går det inte att styra och balansera lasten dom emellan?

Planen just nu blir nog att skaffa en panel, regulator, batteri på typ 200ah och laborera lite med att göra datorn strömsnål så jag kommer ner till kanske 20-40W. Sen ha en nätverksansluten regulator och se hur bra det kommer funka under månader med lite sol. Någon som har förlag på en bra regulator med Rj45 där man får mycket data om panel och batteriets status/stats?

I Tyskland legaliserades sådan balkongkraftverk med ikraftträdandet av Norm VDE-AR-N 4105, den 27 April 2019.Här står mer om det:
https://www.enbausa.de/solarenergie...erilla-photovoltaik-ist-legalisiert-5908.html

Den normen gör det möjligt för konsumenterna att ansluta sina stickpropps-kraftverk för privat strömproduktion upp till en effekt på 600 W, och rättssäkert själva anmäla till elnätsbolaget, istället för som tidigare, att en elfirma ska anmäla till elnätsbolaget. Men jag tror man ska ha en speciellt vägguttag, Wieland, eller vad det heter och ansluta till det. Men arbetskostnaden för att ansluta sådant väggutag är samma som för ett vanligt vägguttag.
Sök med sökord Wieland så ser du hur det ser ut.

Om sådant balkongkraftverk är ofarligt och tillåtet i Tyskland, ett land med mycket säkerhetstänkande, så kan det väl inte vara farligt i Sverige. Det kan hända om du ansluter ett sådant till till 230-volts-system i stugan att ibland går effekt ut "baklänges" genom din elmätare. Frågan är då hur din elmätare tolkar det. Vissa elmätare är dumma och ser inte på vilket håll effekten går. Det innebär att du kanske för betala för energi du kör ut på allmänna elnäten, när du rätteligen egentligen ska ha betalt. Men det går nog att sätta en energimätare på din serviskabel och på så viss få signal som kan användas att styra ner effekten på balkongkraftverket och förhindra att effekt går ut på ditt elnätsbolags ledningar. Men enbart en sådan energimätare kostar nog betydligt mer än vad du sparar ström på 3 år med balkongkraftverk. Sedan har du all arbetstid innan system fungerar.

Redigerat:
A Arnodt skrev:
I Tyskland legaliserades sådan balkongkraftverk med ikraftträdandet av Norm VDE-AR-N 4105, den 27 April 2019.Här står mer om det:
[länk]

Den normen gör det möjligt för konsumenterna att ansluta sina stickpropps-kraftverk för privat strömproduktion upp till en effekt på 600 W, och rättssäkert själva anmäla till elnätsbolaget, istället för som tidigare, att en elfirma ska anmäla till elnätsbolaget. Men jag tror man ska ha en speciellt vägguttag, Wieland, eller vad det heter och ansluta till det.
Läste det också men svårt att veta om det direkt är applicerbart på Sverige. Läser man vad folk från eon och annat säger, info från 2020, så är det aldrig ok att skicka på el på nätet utan att anmäla detta först.
Är ganska gamla kablar här med mellan ladugård där centralen sitter och in till huset.

Dina prylar, dator och router mm drivs av likström och ganska låg spänning. Att gå via 230 volt AC är dumt.
Driv dina prylar från solcellsbatteriet och räcker inte det så ladda batteriet från nätet.

Protte

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Gränsen 600 W är troligen just vald för att vanliga kablarna i väggen fortsatt ska duga. De är oftatst 1,5 mm2 koppar. 600 Watt blir ju inte så hög ström, bara 2,6 A. Du får belasta vilket 230 Volts-uttag som helst med upp till 10A, är 2300 W, eftersom avsäkrat med säkring på 10A.

prototypen prototypen skrev:
Dina prylar, dator och router mm drivs av likström och ganska låg spänning. Att gå via 230 volt AC är dumt.
Driv dina prylar från solcellsbatteriet och räcker inte det så ladda batteriet från nätet.

Protte
Har funderat på det också men hur löser man det rent praktiskt. Det är ju 5v,12v, 19v och så på dom olika grejerna. Såg att det fanns poe-adaptrar
https://www.direktronik.se/direktro...-gigabit-poe-injector-med-24v-alt.-48v-dc-in/

Måste man ha något emellan batteri och enheter som stabiliserar eller DC inte så känsligt för det?

A Arnodt skrev:
Gränsen 600 W är troligen just vald för att vanliga kablarna i väggen fortsatt ska duga. De är oftatst 1,5 mm2 koppar. 600 Watt blir ju inte så hög ström, bara 2,6 A. Du får belasta vilket 230 Volts-uttag som helst med upp till 10A, är 2300 W, eftersom avsäkrat med säkring på 10A.
Ok, känns ju lugnt då så sett. Men vad vet vi egentligen om ifall det beslutet påverkar något alls i Sverige/EU?

harry73
De bästa idéer får man mitt i natten när man har svårt att somna.
Själv låg jag vaken och funderade över ett regnvattenmagasin.
Kul, men knappast värd pengarna.

• Gilla
Esongeson
  • Laddar…
Kör du inte ut någon effekt alls på ditt elnätsbolags elnät, då påverkar du inte deras elnät och de kan inte klaga på. På din sida elnätsbolages elmätare, är din sida och du äger elkablar, elcentraler och alla ledningar, och där är du Herre och bestämmer mångt och mycket.

Vad elnätsbolagen är rädda för är att elproducenter(det är alla som överhuvudtaget producerar mer än 0 Watt) kör ut dålig ström på deras elnät och saboterar. Dålig ström kan nämligen ledas över till grannfastigheter där skada grannes elapparater och det är då elnätsbolaget som måste ersätta skadan, då strömmen kommer från dem. En sådan liten effekt som 600 Watt kan nog endast påverka obetydligt om ens något. Elnätsbolagen är inte vana med små-elproducenter med ca 500 W utan av storproducenter med effekter på storleksordning 1 000 000 Watt, dvs MW.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.