ClasseClas
Håller med. Det är inte mkt bevänt med att jaga livet ur sig för att spara ngn hundralapp på en PMF eller GOP eller en Fein för den delen heller. Min erfarenhet är att tillbehören sticker iväg way off på nolltid.

Sedan tjänar ju Bosch pengar på HW också! Ska vi gissa att en PMF och GOP har en tillverkningskostnad på max 20% mot svenska rek capriser? Den som har tid och erfarenhet över kan ju prissätta sprängskisserna som ligger på nätet.
 
Tjo faderullan, den kostade en femtedel mot vad den där engelska mekaniska verkstaden tar för sin variant av Fein->Bosch-adapter! En sådan ska jag ha!
 
phl skrev:
Tjo faderullan, den kostade en femtedel mot vad den där engelska mekaniska verkstaden tar för sin variant av Fein->Bosch-adapter! En sådan ska jag ha![/QUOTE

Tjo faderittan, den där kan man beställa direkt!
 
ClasseClas skrev:
Håller med. Det är inte mkt bevänt med att jaga livet ur sig för att spara ngn hundralapp på en PMF eller GOP eller en Fein för den delen heller. Min erfarenhet är att tillbehören sticker iväg way off på nolltid.

Sedan tjänar ju Bosch pengar på HW också! Ska vi gissa att en PMF och GOP har en tillverkningskostnad på max 20% mot svenska rek capriser? Den som har tid och erfarenhet över kan ju prissätta sprängskisserna som ligger på nätet.
hmm... hade det varit så enkelt hade du byggt din egen GOP med delar från Elfa.;)

En kontaktlins kostar under 10öre i material........ har inga planer där att börja blanda ihop egna linser....

----
Jag ser det som en ren krossa Fein/Multimaster strategi med lite bonus i att dom kan sälja lite blad till KinaMultisar.
 
Jo, det öppnar verkligen för köp av deras tillbehör! Fanns flera listade märken jag inte visste gjorde multimaskiner, men de finns väl inte i Sverige.
 
Har någon sett adaptern i Sverige? Sökningar på nätet ger sparsamt med resultat, funderar på om det är lönt att tveka på en UK-beställning eller bara dags att skicka iväg en order.
 
ClasseClas
Nimajneb skrev:
hmm... hade det varit så enkelt hade du byggt din egen GOP med delar från Elfa.;)

En kontaktlins kostar under 10öre i material........ har inga planer där att börja blanda ihop egna linser....

----
Jag ser det som en ren krossa Fein/Multimaster strategi med lite bonus i att dom kan sälja lite blad till KinaMultisar.
Att köpa grejorna på Elfa funkar ju inte. Däremot om man räknar på sprängskissen och har koll på vad varje del kostar vid en volym på säg 1 miljon enheter per år så är det klart att Bosch tjänar pengar även på maskinerna. Det är inte fråga om att själv köpa/tillverka en maskin för 20% av köppris, utan för att förstå vad maskinerna kan kosta för Bosch.

Fein såsar omkring med duktiga överpriser på blad. Det är klart att Bosch kapar andelar och ska göra det. Förhoppningsvis blir det ännu bättre prispress över tiden, för Bosch är ju inte superbilliga med sina blad. Sen är ju teknikhöjden är ju inte speciellt stor. En överdimensionerad rakapparat med ett skruv- eller klämfäste.
 
T
Bosch är ju nästan lika dyra med sina blad som Feins, så jag förstår inte vitsen med denna adapter?

Det skulle ju i så fall vara om adaptern passar till den gröna boschens blad som ligger på dryga hundringen hos ClasOhlson!
 
ClasseClas skrev:
En överdimensionerad rakapparat med ett skruv- eller klämfäste.
d^_^b

dM 20%
dL 10%
Omkostnader 10% inkl f&u
Distribution 5%
Detaljistpålägg 30%
Vinst 5%
Moms 20%

ja 20% känns rimligt för komponenterna
 
Försökte hitta adaptern hos någon handlare som inte har hög frakt. Insåg då att Bosch faktiskt verkar försöka sätta en standard för sågblad till multimaskiner. Mer går att läsa exempelvis här.

De kallar sitt system OIS, söker man på typ "bosch ois adapter" så kommer man vidare. Dock har jag inte kollat om adaptern finns i Sverige till rimligt pris :)
 
Med lite tur har jag en adapter på gång. Visade sig när man Googlade lite att Bosch kör någon drive i USA där de ger bort en adapter och ett segmentblad till företagare. Använde min amerikanska adress och promokod från nätet. Återstår att se när adaptern kommer till min adress samt vad det kostar att ta hem den till Svedala :)
 
Tipsade min lokale verktygshandlare om adaptern idag. Visade honom länken som fanns här i forumet och efter lite efterforskning visade det sig att den finns upplagd och går att beställa via dom vanliga Bosch-kanalerna på artikelnumret som finns i den inledande länken. Ska få min på torsdag. Hela 80kr skulle den kosta d^_^b
 
phl skrev:
Med lite tur har jag en adapter på gång. Visade sig när man Googlade lite att Bosch kör någon drive i USA där de ger bort en adapter och ett segmentblad till företagare. Använde min amerikanska adress och promokod från nätet. Återstår att se när adaptern kommer till min adress samt vad det kostar att ta hem den till Svedala :)
Fick adaptern och bladet häromdagen. Allt som allt kostade det mig $10 vilket mest var en hanteringavgift hos fraktagenten jag använder i USA. Adaptern verkar, precis som andra skriver, fungera som utlovat.
 
Mikael_L
Den där adaptern ska jag inte köpa!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.