2 520 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Solförlustkalkylator
Du skrev: "Intressant, min förlust blev -26000."B buffyin skrev:Har både använt kalkylatorn med årets värden (energiskatten är ej uppdaterad) och går fortfarande med vinst. Sen de andra förlusterna kan man diskutera som att minska sin elförbrukning som många gjorde minskar också statens o nätbolagens intäkter.
Kanske svara på detta påstå de? Istället för att försöka ”öppna ögon”. Alla solcells installationer är inte lönsamma, men vissa är specilt i SE4 jämför med SE1 o 2. Allt är inte svart eller vitt.
Och skulle du bry dig om statens intäkter kanske sänkt skatt på bensin (som är mer skadligt för klimatet). Har en gissning du är för det men hoppas jag har fel.
Du kan ju skriva hur det faktiska utfallet blev eftersom du nu skriver att du gått med vinst.
Och vilka faktorer som bidrog till det.
Kalkylatorn är från 2016 men torde fungera lika bra idag, men uppdaterade parametrar som kanske gör det mer fördelaktigt. Den räknar på anläggningens hela livslängd. Även denna kan justeras.
Anläggningen i länken kostade 23437 kr/kW innan ROT och subvention, du anger 12400/kW?
Eller räkna så här enkelt. Total kostnad i kronor / total produktion över tid i kWh
så kan du se vad kWh-en faktiskt kostade.
J Jehu skrev:Du skrev: "Intressant, min förlust blev -26000."
Du kan ju skriva hur det faktiska utfallet blev eftersom du nu skriver att du gått med vinst.
Kalkylatorn är från 2016 men torde fungera lika bra idag, men uppdaterade parametrar som kanske gör det mer fördelaktigt. Den räknar på anläggningens hela livslängd. Även denna kan justeras.
Anläggningen i länken kostade 23437 kr/kW innan ROT och subvention, du anger 12400/kW?
Eller räkna så här enkelt. Total kostnad i kronor / total produktion över tid i kWh
I länken är en standard värdet en anläggning på 4,8kw med kostnad 98111kr (98111/4,8= 20 439kr/kw) . Jag installerade 10kw som kostade 124000kr i mars i år (124000/10= 12400kr/kw). Priser på 20 000kr/kw har jag inte set. standard idag är mer runt 13000-15000kr/kw (fick offert på det från Svea solar och grannarna också fått det från dem). IKEA och svea solar har nu 10,3kwh från 130 990kr https://www.ikea.com/se/sv/home-energy-services/solar-systems/J Jehu skrev:Du skrev: "Intressant, min förlust blev -26000."
Sidan väljer mindre anläggningar som är svårare/omöjligt att räkna hem.
Sen har energi skatten höjt från 0.325 till 0.49 (bara kolla på sin senaste faktura från elnätsbolaget).
Egen förbrukning fick jag ändra till 30% (detta är utan elbil) och la in 66öre som medel i sålt (siffror från i år mar-augusti).
Är solceller lönsamma privat? ja förvissa med en stor asterisk och långt ifrån alla och tror faktiskt många kan bli lurade om ej är pålästa.
Klicka här för att svara