Funderar på en "billig" uppvärming till poolen och har sett att det finns solfångare (Primastar) som man exempelvis lägger på taket och som poolvattnet passerar igenom. De sägs att tempen ökar mellan 4-8 grader med dessa och om de dessutom byggs in och blir vindskyddade kan det bli dubbel ökning av tempraturen.

Jag har en pool på 6x3m, dvs 18kvm och tänkte köpa en grundsats lägga upp ca 16kvm solfångare på mitt garagetak.

Någon som har ett sådant system och som tycker det fungerar bra?
Hur mycket varmare blir det i poolen om ni jämför med innan ni la upp solfångare?

Jag har själv funderat på solfångare på garagetaket... Priset har dock avskräckt..

Jag var på Toy's r us häromdagen. Där sålde de solfångare för några hundralappar... Jag tittade inte närmare på dem och vet inte vilken effekt de har... men det vore i vart fall ENKELT om man bara kunde fästa dem på staketet och få varmare vatten i poolen... nästan gratis :D

Hej MickeK

Jag har 2 st solfångare som du skriver om.
Mått 1 m bred o 4,5 m längd. (22 kbm pool).
Jag tycker att de inte värmer tillräckligt mer än när solen visar sig o det är ju inte så ofta i detta land. (3-4 gr när solen lyser.)
Jag har dem liggandes på ett svart plåttak utan skydd för vind.
Funderar på att testa med att bygga in dem och ha svart plåt som lock.
Mina kostade 4500 kr + 3 vägsventil 500 kr som behövs vid damsugning

Jag har lagt upp en slinga med 200 m entums polyetenslang på garagetaket till vilken jag kopplat en pump. Den tar vattnet efter sandfiltret och skickar upp den på taket. Idag (solen lyser och är lite blåsigt) höjer den vattentemperaturen från 23,5°C till ca 25°C i utloppet. Flödeshastigheten är ungefär 1,4 l/sekund.

fjca06: Jag tror inte du skall täcka in din solfångare med ett plåtlock. Solljuset värmer plåten men värmestrålningen sprids i alla riktningar och vinden tar fortfarande det som är på ovansidan. Då ligger solfångaren bara i skugga. Undrar inte om det är bättre att du lägger något som släpper igenom solljuset som sen träffar solfångaren.

Redigerat:
Om ni är ute o shoppar billiga solfångare som i bästa fall i soligt väder kan höja temp i era bassänger med någon grad, tänk på att ni även behöver någon form av styrning/alarm så att ni inte kyler istället för att värma.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.