Byggahus.se

Solfångare som "kokat"

  1. P
    Medlem Nivå 1
    Hej

    Jag har en solfångaranläggning på uppskattningsvis 13kvm. Den värmer två vattentankar på 750 liter vardera. Huset är på 120kvm så jag tror ytan på solfångaren är lite i överkant. Vidare tror jag att expansionskärlet är för litet... detta är en tidigare ägares installation.

    Anläggningen har fungerat bra under de 6 år vi bott i huset men förra sommaren när det var ovanligt varmt blev det nog för mycket. Tankarna kunde inte absorbera all värme och temperaturen rusade till 130 grader i toppen på solfångaren med hårda knackningar följt att snabbt sjunkande temperatur. Detta skedde flera gånger.

    Jag tror att glykolblandingen kokat och sedan snabbt kondenserat. Lyckligtvis har inget börjat läcka men systemet har gjort samma sak i år dock inte lika ofta.

    Då tog jag in en hantverkare som hjälpte mig fylla på med ny glykol då det var nästan tomt i expansionskärlet.. men det hjälpte föga.

    Jag är orolig för att glykolen inte längre fungerar som ett frostskydd och att jag behöver byta den. Men hantverkaren har varit svår att få tag på och han sade själv att han inte var någon expert.

    Finns det någon med kunskap på området här på forumet eller någon bra firma i Uppsala med omnejd jag kan vända mig till.

    Tack på förhand!
     
  2. A
    Medlem · Nivå 9
    Vilken typ av vattenglykolblandning fyllde ni på?
    Giftig dietylenglykol-vattenblandning eller ofarlig propylenglykol-vattenblandning?

    Begagnad dietylenglykol-vattenblandning få inte släppas ut i avloppet, utan ska lämnas in på återvinningscentral.

    Varför tror du att expansionskärlet är för litet?
    Hur många liter är det på då?
    Hur många meter över expansionskärlets manometer sitter solfångarna? 5 meter, 10 meter 15 meter?

    Hur kan expansionskärlet vara nästan tomt? Vart har vattenglykolblandingen då tagit vägen?

    Expansionskärl ska trycksättas. Det finns en ventil på det, där gas kan fyllas på.
    Är det för lågt tryck börjar vatten-glykolblandningen koka vid lägre temperatur än om korrekt trycksatt.
    Gasen kan läcka ut. Dessutom är det ju en gummimembran som kan läcka litet med åren.

    Volymen på expansionskärlet väljs baserat på totala volymen av vatten-glykolblandning i systemet.

    Har du en blandning med 45 vol-% propylenglykol-vattenblandning, då har den vid 130 oC ett ångtryck på 2,3 bar(a), dvs 1,3 bar övertryck jämfört atmosfärstrycket.
    Den kokar vid 105 oC vid atmosfärstryck, dvs om du skulle koka den på spisplatta i köket. Genom att trycksätta expansionskärlet kan man öka temperaturen vid vilken blandningen kokar uppe i solfångaren.

    Det står nog i bruksanvisningen till systemet vilket tryck du ska trycksätta expansionskärlet till, där ska finnas en manometer.

    Men du har troligen en säkerhetsventil i närheten av expansionskärlet. Vid vilket tryck öppnar den?
    Trycksätter man system till högre tryck än säkerhetsventilens öppningstryck, öppnar säkerhetsventilen och släpper ut glykol-vattenblandning. Det vill man inte.

    Trycksätter man systemet mer än nödvändigt ökar risken för läckage jämfört vid lägre tryckssättning. Grejerna i systemet ska vara konstruerade att tåla högre tryck än det tryck säkerhetsventilen öppnar vid, även solfångarna på taket.
     
    Redigerat 8 okt 18:13
    • Laddar…
  3. P
    Medlem Nivå 1
    Tack för relevanta frågor, jag ska svara efter bästa förmåga.

    1. Vad för typ av glykol?
    Jag hoppas det var den ofarliga propylenglykolen för jag fick det på händerna. Men inget hälldes ut.

    2. Varför tror jag det är för litet? Hur stort är det?
    Min hantverkare antydde det. Jag vet inte hur stort, jag uppskattar det till 2-3 liter.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_1097.jpeg


    3. Hur många meter över manometern sitter solfångarna?
    Huset är ca 8M högt, Manometern är ca 2 meter över marken, så uppskattningsvis 5-6M

    4. Hur kan expansionskärlet vara nästan tomt?
    Mycket bra fråga, jag har inte sett några spår av läckor och inget verkar ha kommit ur säkerhetsventilen (till enbörjan)

    5. Vilket tryck öppnar säkerhetsventilen?
    Den är lite svår att komma åt, men från minnet är den på 6bar

    Lite mer information: I samband med att jag märkte att systemet kokade (jag kallar det så när temperaturen rusar och det går knackningar/dunkar genom systemet och temperaturen åter sjunker) så märkte jag också att cirkulationspumpen drar "luft". Dock bara vid lägre temperaturer.

    Alltså, är det ca 50 grader och cirkulationen startar så är skvallerröret tomt(!) och det brusar. När temperaturen stiger och vätskan expanderar så den syns i skvallerröret försvinner brusandet och systemet beter sig som normalt.

    Så, det var nu jag tog in hjälp för att fylla på glykol, det var min tolkning att det var för lite. Efter detta blev trycket väldigt högt vid varma dager och det kom droppar ur säkerhetsventilen. Så på hantverkarens inrådan släppte jag ut tryck ur systemet. Då upptäckte jag att ventilen var helt slut och bytte den.. vilket var spännande då jag inte gjorde det korrekt och den flög ur som en kork!

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_1107.jpeg


    Men det löste sig och jag kunde justera trycket... men jag får inte till det. Antingen är trycket väldigt högt vid varma dagar eller så brusar det för det kommer in gas i cirkulationen. Har inte hittat någon ventil för att "blöda" systemet i toppen på anläggningen.


    Så.. jag oroar mig för att det ska frysa i vinter och för att det ska fortsätta fungera dåligt under nästa sommar. Du frågar efter systemets manual.. det gör jag också :) Detta är ett hemmasnickrat system.. jag börjar blir sugen på att riva ner det och sätta solceller istället för att spendera mer tid och pengar på detta.

    Helst skulle jag hitta någon verkligt kunnig som kunde komma och titta på åbäket.
     
  4. Ackmyren
    Medlem Nivå 1
    Det kan vara att det ligger en luftficka överst som gör att cirkpumpen har problem att hålla uppe flödet.

    På mitt system brukar jag använda en större pump kopplad till dunk och köra runt glykogen i systemet. Så jag blir av med luften i toppen. Sen stänger jag returen från systemet för att få upp trycket (med externa pumpen igång) tills jag fått 3 bar. Sen slår jag av pump och stänger turen till systemet.
     
  5. A
    Medlem · Nivå 9
    Ditt så kallade "expansionskärl" enligt fotot verkar inte vara expansionskärl som används för solfångarsystem. Det verkar bara vara ett litet nivåkärl. Det verkar ju inte alls gå att trycksätta och då får du obönhörligen kokning uppe i solfångarna, speciellt på sommaren. Då fungerar inte cirkulationpumpen då den tvingas pumpa "luft" egentligen ånga. Finns det ingen ventil(ser ut som en bildäcksventil) på expansionskärlet att fylla på gas?
    Systemet ska inte stumfyllas med värmebärarvätska utan det ska finnas ett expansionskärl med gummimembran som kan trycksättas med gas. Då kan den gasfyllda gummiblåsan fånga upp värmebärarens värmeutvidgning som varierar med temperaturen. Annars får du våldsamma tryckvariationer med olika värmebärartemperatur.

    Det är inte bra med sådana närbilder, utan att ha foton från litet längre avstånd för att få överblick hur det är kopplat.

    Värmebärarcirkulationspumpen ska sitta på kalla sidan om solfångarna, alltså ska pumpa upp vätskan till solfångarna.

    En solfångare av plattkollektortyp rymmer inte mycket vätska, kanske 1,5 Liter. Man vill inte att de ska rymma mycket, pga om de har liten vätskevolym blir de snabba att värma värmebäraren. Sedan har du rörledningar som rymmer värmebärarvätska + slingan i vattentanken. Vad kan det vara totalt 15 Liter? Jag har för mig att tumregeln är att expansionskärlet för trycksatt system ska rymma ca 8 % av totala systemest volym, kanske ca 2 Liter. Men så små finns nog inte. Men kolla upp det, jag kan komma ihåg fel.

    Leta upp en svensk bruksanvisning för ett solfångarsystem. Ska du nog hitta på internet. Läs där och lär.
    Själva kretsen med värmebärare(vattenglykolblandning) är nämligen ganska lika och fungerar lika.

    Här är montageanvisning en för vakuumrörssolfångare
    http://electrotecenergy.se/wp-content/uploads/2012/12/Installation-och-driftsättning-av-solvärmesystem-solfångare-2013-03-05.pdf

    Här är länk till montageanvisning Lesol solfångare.
    https://docplayer.se/14573233-Solfangaren-lesol-5-ar-monteringsanvisning.html

    Här kanske en nyttig bild, som jag gjorde då jag tittade på sådana system:
    (men har aldrig byggt något, det blev solceller för ström istället)
     
    Redigerat 9 okt 10:53
  6. A
    Medlem · Nivå 9
    Du säger du tog in en "hantverkare" t.ex. en målare eller golvläggare? för att hjälpa dig med solfångarsystemet. Vore inte en rörmokare bättre än bara haffa första bästa hantverkare som råkar gå förbi på gatan?
     
    Redigerat 9 okt 12:29
  7. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 11
    Expansionskärlet som visas på bild är ett kärl som Lesol använde/använder, har ett själv i pannrummet. Och tillhör ett självbyggar paket som Svenska solfångargruppen tog fram.
    Kärlet skall inte vara fyllt helt med vätska, jag brukar ha ca. 5 cm vätska i kärlet. Hur mycket ser man på det halvgenomskinliga slangen på sidan av kärlet. Man öppnar båda kranarna i slangens ändor när man fyller vätska (för att avläsa nivån). När nivån är rätt fyller man luft via ventilen i toppen på slangen. När trycket är fyllt så skall ventilerna i slangens båda ändor stängas eftersom slang och ventillösningen inte håller trycket under längre tid (min egen erfarenhet.

    Har du kvar den gamla glykolvätskan som har kokat i systemet? Jag har läst mig till att har glykolen kokat ett flertal gånger så skall den bytas helt, dvs inte toppas upp med ny utan den gamla vätskan skall tömmas ut och systemet spolas rent eftersom glykol som utsatts för hög temperatur och kokat kan bilda tråkiga föreningar som fräter på rör och komponenter.

    Skall se om jag kan hitta min montage/användar anvisning hemma så du kan få uppgifter på vätskenivå och systemtryck, dvs vad tillverkaren av systemet rekommenderar. Själv brukar jag se till att jag har ca. 5 centimeter vätska över den del där kärlets kona slutar. Trycket i mitt system tycker jag fungerar som bäst vid 2,5-3 bars tryck när det inte är i drift. Min säkerhetsventil är på 9 bar, tycker 6 låter lite lågt.
     
  8. P
    Medlem Nivå 1
    @Arnodt Första bästa hantverkare är det inte. Det är en kille från en Kyl & Värmepump-firma i Uppsala som sade sig kunna hjälpa mig. Även om han var trevlig och hjälpsam så är jag inte nöjd med resultatet och skulle gärna hitta en annan. Vilket jag också frågade efter i mitt första inlägg. Men jag tackar för din input, din schematiska bild stämmer bra överens med hur jag tror mitt system är byggt med skillnaden att det är två "paket" på taket och således två slingor som möts i tanken. Men exakt hur det ser ut vet jag inte, det är ganska inbyggt med isolering.

    @roli Tack! det var bra informtion, allt du beskriver stämmer bra in på mitt system. Jag vill gärna ha en kopia på dina anvisningar om du har dom kvar. Mobilbilder duger.
    Trycksätter du ditt system när det är varmt eller kallt?

    En sista fråga, kan man göra något test på innehållet i vätskan är skadat av kokningen? Jag förmodar jag måste byta för att vara på säkra sidan.

    Tack på förhand.


    Edit: Jag ser nu att @Arnodt har länkat till lesols beskrivning, ska genast läsa.
     
  9. A
    Medlem · Nivå 9
    Värmebärarvätskan bryts långsamt ner eftersom den utsätts för ganska hög temperatur uppåt 150 oC. I vakuumsolfångare kanske uppåt 175 oC. Den byts den ut grovt ca vart 5:e à 10:e år. Det blir klumpar i den då den brutits ner. Den innehåller förutom vatten och någon typ av glykol även korrosionsinhibitorer. Ofta kallas värmebärarvätskorna fina namn såsom Tyfocor eller annat fantastiskt namn.

    Min skiss är givetvis endast en principskiss. Vad gäller antal solfångare på taket ritade jag endast en enda, man kan själv tänka sig många fler.

    Med systemet som du har trycksätter du alltså på värmebärarsidan med gas(troligen vanlig luft) som direkt kommer i kontakt med värmebäraren? I luft finns det syre och det påskyndar troligen nerbrytningen av glykolerna i värmebärarvätskan.

    Har man ett riktigt solar-expansionskärl däremot har gasen man trycksätter med inte direkt kontakt med värmebärarvätskan utan finns bara inne i en gummiblåsa. På andra sidan gummiblåsen befinner sig värmebärarvätskan. Man trycksätter med gas(kvävgas tror jag) och låter det vara trycksatt oberoende om vinter eller sommar. Det kan givetvis läcka ut litet gas så trycket sjunker på samma sätt som i en cykeldäck kan läcka ut litet gas och man får pumpa på gas. Men jag tror du behöver ett expansionskärl på kanske på 10 till 20 liters volym. Halva volymen i expansionskärlet är ju gummiblåsan.

    Troligen förbättrar du ditt system väldigt mycket genom att montera ett riktigt solarexpansionskärl. Men ska vara för värmebärare för solfångare, gummiblåsan måste nämligen tåla glykol och den höga temperaturen som kan förekomma, uppåt 150 oC och dessutom ska själva kärlet tåla högre tryck ca 9 bar(e). Alltså använd inte vanligt expansionskärl för vattenradiatorer som har gummimembran som endast tål vatten och som ofta bara tål ca 2 bar(e).

    Drifttrycket för en solfångare av flatkollektortyp verkar enligt databladen vara max. 10 bar.

    Här en länk till firma som säljer Lesol solfångare flatkollektor
    http://home.koping.net/nila/webb/katalog.pdf

    Kontakta firma:
    http://home.koping.net/nila/
    De har säkert bruksanvisning till din gamla solfångaranläggning. Det är nog de som sålt den.
     
    Redigerat 10 okt 13:04
  10. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 11
    Jag trycksätter min anläggning till 2,5-3 bar när den är kall, dvs inte i drift. När den sedan är i drift och temperaturen är hög så kan trycket gå upp till 6-7 bar. Vilket tryck det har varit de senaste varma somrarna vet jag inte då min tryckmätare har gett upp efter att systemet gick i kok efter det att acktanken blivit "överfull" i början av sommaren -17. Hela tanken var uppe i över 110 °C efter att min SYR-ventil som jag använder som nödkylare hade gett upp.
    Har inte hunnit titta efter min anvisning, gjorde en snabb genomgång av den länkade men hittade inget, kan iofs bero på att jag var för snabb....
     
  11. J
    Medlem · Nivå 10
    Som en liten vink, värmebäraren i solfångare får inte innehålla vatten då den kokar tidigare än glykolen, finns riktiga sorter för det, och det står tydligt inget vatten får blandas in
     
  12. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 11
    Vad rekommenderar du då om man inte skall köra med glykolblandat vatten?

    Sen förra kokningen har jag kört med bara vatten och det går det med. Men det går lite värme från tanken under vintern när man skall hålla solfångarna tillräckligt varma så de inte fryser. Har en dunk med 20 liter glykol i pannrummet som jag ännu inte "hunnit" blanda in.
     
  13. D
    Medlem · Nivå 20
    Det normala är att det är vatten och glykol. Vad är det för produkter du tittat på?
     
  14. A
    Medlem · Nivå 9
    jonaserik har troligen missuppfattat.
    Han har läst på en dunk med färdigblandad värmebärare för solfångare, och den ska man givetvis inte späda ut ytterligare med vatten, då den redan innehäller ca hälften vatten. Alltså den är bruksfärdig. Den bruksfärdiga värmebärarne går givetvis att späda med vatten, men då ökar temperaturen vid vilken den fryser, och det vill man inte.