Nu är det snart för köp av solfångare men attans vad priserna ändras. I början på året hade jag ett pris på 3300:- st för Lesol 5 AR men nu när det börjar bli dax för köp så är priset 3940:- styck. Det blir en merkostnad för mig på 4480:- som inte var planerad :-[ :-[ :-[.

jureit skrev:
3300,- verkar vara ett väldigt bra pris.

Verkade. Nu är priset 3940:- :-[ :-[ :-[

Då var det beställt:

Solfångare 7 st Lesol 5 AR
Reglerutrustning Lesol DR3
Samt pump, expkärl, motorstyrd 3-vägsventil mm mm.

Så semestern är troligtvis räddad vad gäller sysselsättning om man nu får leveransen före semesterstängningen.

jureit skrev:
Snackade med min leverantör kring det om rören du skrev här ovan och det visar sig att han förspråkar "den gamla" modellen av expansionskärl (den med ett stående kärl i rostfritt utan gummiblåsa). Vad han tyckte var fördelen med detta var att det samtidigt avluftar systemet (luft samlas i kärlet) och på så vis slipper man problemet med att det står luft uppe på taket.
Det är väl fortfarande slutet kärl? Det är knepigt att få högt tryck och temp med öppet kärl.

sveno skrev:
Det är väl fortfarande slutet kärl? Det är knepigt att få högt tryck och temp med öppet kärl.
Kärlet på länken enligt mitt föregående inlägg är slutet men har ingen gummiblåsa. Därför kan man ha den som "luftfångare" i systemet.

Har också funderat på en anläggning till vårt kommande bygge, tänkte värma med en värmepump som huvudkälla, och inser nu att det blir väldigt svårt, för att inte säga omöjligt, att räkna hem investeringen i solfångare. Någon som har några andra erfarenheter kring detta ?

Om man ska installera en värmepump och har lösa funderingar på solfångare ska man absolut se till att koppla in en ackumulatortank med solslinga i systemet. Det kostar inte mycket att ha den flexibiliteten inför framtiden, och dessutom mår värmepumpen bättre av att få jobba mot en tank då den får gå längre perioder. Det betyder att man kan välja en större pump än vad man skulle kunna göra utan tank. Det betyder i sin tur givetvis mindre eltillskott, så i slutänden lönar sig nog tanken även om man inte kommer loss och skaffar solfångare.

Hade tänkt köpa en "ren" värmepump utan beredare etc, och en sep acktank med varmvattenslinga för bättre verkningsgrad och färre start/stopp. Kanske ska se till att solslinga också finns monterad om i fall att....
Är det någon som fått ekonomin att visa "svarta" siffror i ett sånt här fall (dvs solfångare i komb med berg/jord värme). Jag lyckas iallafall inte med dagens elpriser, men jag tänker kanske fel.... Eller är solfångarna bara ett sätt att få ett "renare" samvete ?

Ska du ändå ha tank så ska du absolut köpa till en solslinga. Det kostar bara några tusenlappar, men ska du göra det i efterhand måste du tömma systemet och svetsa in slingan och det blir dyrare.

När det gäller frågan om man kan räkna hem solfångare i kombination med värmepump, så är det kanske svårt med dagens elpriser, men du kan ju även räkna på dubbla elpriset (inte otänktbart i framtiden). I vilket fall som helst kostar ju inte solslingan så mycket, och med den på plats har du friheten att installera solfångare senare om du vill.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.