4 960 läst ·
39 svar
5k läst
39 svar
Solfångare + golvvärme
Det är som du säger ett slutet system, men om du inte har något läckage så skall du inte behöva fylla på någon solbärarvätska alls. När trycket ökar och väskan expanderar sker detta i expansionskärlet, det försvinner inte ut ur systemet, när trycket sjunker sjunker endast nivån i exp.kärlet (alltså tillbaka till systemet). En säkerhetsventil öppnas om trycket når över 9bar (ca 160 grader) och det har aldrig hänt mig. Beskrivning av påfyllning finns på http://www.solgruppen.se/drift_instruktion_L5.pdf. eller
låna boken "Solvärme i vårt hus" där finns allt detta beskrivet plus mycket mer.
låna boken "Solvärme i vårt hus" där finns allt detta beskrivet plus mycket mer.
Ok, jag läste någonstans att det var mycket möjligt att komma upp i temperaturer över 160 grader en riktigt varm sommardag och då räckte inte expansionskärlet till. Då undrade man ju hur en varm sommardag definierades, det kan ju bli många en sommar, och mycket frostskyddsvätska går åt i återfyllningen. Men blir lite lugnare när du säger att det inte hänt dig än. Hur stor volym har du i din solkrets? Läste att det skulle vara hälften glykol och hur många liter kan detta röra sig om?
Fick klart för mig hur proceduren att fylla på går till.
Fick klart för mig hur proceduren att fylla på går till.
Om solfångaren går som den skall och inte stannat av olika orsaker (för liten ack.tank eller fel på styrningen) skall temperaturen aldrig nå 160 grader. En kanondag i juli kan tempen ligga på 110-120 (i solfångaren). Viktigt att tänka på när man bygger är att mycket av rörkomponeterna som man köper sällan är dimensionerade för mer än 95-100 grader. Allt som finns uppe på taket kommer någon gång att råka ut för varmare temp än så tex om man bygger på sommaren eller cirkulationspumpen lägger av m.m. m.m. Du vet worst case osv.osv. Armaflex upphör att existera vid 110 grader eller nått, jag har provat. Jag tror att hela min solfångarkrets rymmer ca 15-20 liter (12kvm). Finns uträkningstabeller i boken jag nämde. Tänk på att vatten är en inkompressibel vätska, vilket innebär att även små mängder genom säkerhetsventilen sänker trycket mycket. Men jag har som sagt inte haft några sådana problem och en och annan bra sommardag har det ju varit sen -99
Plåtslagaren frågade (en vanlig fråga):"Funkar verkligen det där med solfångare" en sekund senare hade han svaret då han tog i utgående röret (oisolerat) från solfångaren. Han höll inte länge där, kan jag säga.
Du har rätt Lesol 5 finns väl bara som färdiga lådor. Jag vet inte men till fyran får man delarna till lådan, men får sätta ihop den själv. 3+, som jag har bygger man hela klabbet själv. Med tanke på allt jobb det var så har du nog gjort ett bra köp. Det lär bli en hel del iallafall. Om man skall styra ventiler med PC krävs nog även ett digitalt in- och utgångskort plus magnetventiler (=pengar). Det finns "billiga" PLC-enheter med ett fåtal digitala in- och utgångar (plus kanske några analoga) men sånt är nog också svårt att räkna hem. Jag har arbetskompisar som sysslar med sådant, men det handlar mer om en hobby. Kan du inte fråga killen du köpte tanken av? Det är lite bökigt att koppla just solfångaren provisoriskt, det blir en del slabb med köldbärarvätska (klibbigt) när man skall tömma systemet och koppla om.
Med tanke på hur instabil en PC kan vara så skulle jag inte låta en sån styra nånting. Du kanske menar en PLC? Det finns sådana (Crouzet Millenium II) för överkomligt pris och vad jag har hört ska de vara ganska enkla att programmera.
Schnieder Celion är något liknande Millenium tror jag. Finns både med 230V eller 24V DC. Tydlig är dom, som du säger enkla, att programmera. Men jag undrar om man skall ge sig in i den världen till Jureits problem. Går säkert att lösa med några blandningsventiler och lite tankearbete.
Ja, jo, det går säkert att ordna utan PLC. Använder man PLC så gör man det nog för att man tycker att det är kul att hålla på med eller för att man har krånglat till systemet lite väl mycket. 8) När man planerar och konstruerar värmesystem (särskilt om man har acktank) så har man en stor tillgång i naturlagarna. Självcirkulation fungerar och utnyttjas alldeles för sällan. Just i ett solvärmesystem så blir det svårt att utnyttna självcirkulation. Det är ju ganska sällan som man kan sätta acktanken högre än solfångaren.
Jureit:
Här ett svar på styrning av solfångare för oss som har två solslingor i våra acktankar. http://www.solgruppen.se/styrenhet_web.pdf
Jag har också en kopia på installation och bruksanvisningen till reglercentralen enligt ovan om någon är intresserad. Det finns ytterligare en styrutrustning för två solslingor, den kan nog lite mer men är också bra mycket dyrare. Jag har ännu inte fått tag på någon inst. och bruksanvisning för jämförelse, men jag jobbar på det. Skall själv försöka få tiden att räcka till för ett montage av solfångare i sommar.
Här ett svar på styrning av solfångare för oss som har två solslingor i våra acktankar. http://www.solgruppen.se/styrenhet_web.pdf
Jag har också en kopia på installation och bruksanvisningen till reglercentralen enligt ovan om någon är intresserad. Det finns ytterligare en styrutrustning för två solslingor, den kan nog lite mer men är också bra mycket dyrare. Jag har ännu inte fått tag på någon inst. och bruksanvisning för jämförelse, men jag jobbar på det. Skall själv försöka få tiden att räcka till för ett montage av solfångare i sommar.
Jag har kopia på installations- och bruksanvisning till solfångarestyrningen DR3 om du är intresserad. Den skall enligt anvisningarna välja övre- eller nedreslingan beroeende på temperaturen på nedkommande (från solfångaren) vatten. Man skall dock inte köra övre och nedre slinga i serie eftersom man förlorar för mycket på det. Vattnet kyls för mycket och tar sedan längre tid på sig att värmas upp i solfångaren igen, allt enligt "expertis". DR3 styrningen reglerar också cirkpumpen i systemet i 30-olika hastigher.
När det gäller Microsolar så finns den fortfarande att köpa. Dock som du säger, tillverkas den i små serier. Man ställer sig då frågan hur är det med garantier och support på en sådan produkt. Den väljer också bara övre eller nedre slinga i en acktank. Ej serie koppling. Samt hastighetsreglerar cirkpumpen i 11-olika hastigheter. Den har dessutom några fler funktioner men det är frågan om det är värt priset. Håll i dig, 6500:- + moms. Detta skall ställas mot 1550:- + moms för DR3:an.
För min del lutar det starkt mot DR3:an men jag skall se om det går att få ett bättre pris på Microsolaren. Min acktank är trots allt designad av Microsolar konstruktören......
När det gäller Microsolar så finns den fortfarande att köpa. Dock som du säger, tillverkas den i små serier. Man ställer sig då frågan hur är det med garantier och support på en sådan produkt. Den väljer också bara övre eller nedre slinga i en acktank. Ej serie koppling. Samt hastighetsreglerar cirkpumpen i 11-olika hastigheter. Den har dessutom några fler funktioner men det är frågan om det är värt priset. Håll i dig, 6500:- + moms. Detta skall ställas mot 1550:- + moms för DR3:an.
För min del lutar det starkt mot DR3:an men jag skall se om det går att få ett bättre pris på Microsolaren. Min acktank är trots allt designad av Microsolar konstruktören......
Att ta ut så mycket det går innan man skickar tillbaka vattnet till solfångaren kanske gäller om man har en pump med endast on/off funktion dvs en och samma hastighet. Men om man styr hastigheten på pumpen ändrar man ju hur stor mängd energi man skickar till tanken med hastigheten. DR3:an skall kunna reglera hastigheten på en standardpump på max 120VA i 30 olika steg. Jag själv är ingen "expert" på detta utan detta har jag fått höra av de som sysslar med detta. det finns dock olika skolor även bland de s.k. "expertiserna".
Jag tror i alla fall att jag hänger med i ditt resonemang, Jureit. Trots att jag inte har tillgång till fig 7 och manualen till DR3. 
Kan det inte vara så att orsaken till att man inte alltid vill köra vatten genom den nedre slingan är att man vill ha så varmt vatten som möjligt. Om man först kör hett vatten genom den övre slingan och sedan kyler solvattnet ytterligare så kommer kanske inte solpanelen att orka värma till så hett som man vill ha, utan allt kommer att bli fesljummet. Sen när solen värmer ännu sämre framåt kvällen så kan du inte utnyttja den värmen p g a att du har värmt hela tanken till fesljummet i stället för hett upptill och låtit det vara kallt i botten.
Observera att det här bara är löst joller i min lilla hjärna och jag är inte ens säker på vad du menade....
Kan det inte vara så att orsaken till att man inte alltid vill köra vatten genom den nedre slingan är att man vill ha så varmt vatten som möjligt. Om man först kör hett vatten genom den övre slingan och sedan kyler solvattnet ytterligare så kommer kanske inte solpanelen att orka värma till så hett som man vill ha, utan allt kommer att bli fesljummet. Sen när solen värmer ännu sämre framåt kvällen så kan du inte utnyttja den värmen p g a att du har värmt hela tanken till fesljummet i stället för hett upptill och låtit det vara kallt i botten.
Observera att det här bara är löst joller i min lilla hjärna och jag är inte ens säker på vad du menade....
Verkar som om du nu är säker på hur du skall koppla, annars hade det varit intressant att se om dina funderingar hade fungerat. ??? ???
Men det är nog som du säger att om det hade varit en bra lösning så hade nog någon föreslagit denna koppling, åtminstone som ett alternativ.
Jag skall själv försöka få till det i sommar med en inkoppling av två solslingor i en acktank.
Om bara tiden räcker till :
:
.
Men det är nog som du säger att om det hade varit en bra lösning så hade nog någon föreslagit denna koppling, åtminstone som ett alternativ.
Jag skall själv försöka få till det i sommar med en inkoppling av två solslingor i en acktank.
Om bara tiden räcker till :
Rackarns, jag är ju egentligen lika nördigt förtjust i sånt här. Problemet är bara det att jag är slö också.jureit skrev: