Finns det någon med erfarenheter av Solel som kan förklara lite och tipsa om länkar till sidor där man kan se priser/köpa/läsa i allmänhet?
Har varit intresserad länge nu och kosta vad det kosta vill, solel ska jag ha.

Apropå solel, var det någon som såg sommartorpet tidigare i somras när dom satte upp solpaneler från solarit?

Riktigt intressant, framförallt grejen att som matade ut el på elnätet genom en stickpropp, känns ju helt livsfarligt..
Se länken och den 4:e bilden för ett exempel på en inte så vacker installation :)
http://www.solaritab.se/sommartorpet_solpaneler.html

Läser man lite på solarits hemsidar så förespråkar dom verkligen att man ska mata ut kraft genom stickpropp till husets nät och detta ska vara ok så länge man inte producerar mer än man konsumerar... känns ju inte så elsäkert dock.

:)

Ser ut som att växelriktaren skall sluta skicka ut spänning om det inte kommer in spänning från nätet, den använder nätspänningen för att reglera sin egen frekvens och tydligen även utspänning.

Låter mycket tveksamt att det skulle vara lagligt. Hur bra kan man lita på reglersystemet? Och vad säger elbolaget om det finns risk att en solpanel skickar ut 1kw på en linje som de just håller på att reparera.

Det finns regler för hur mycket effekt man får mata ut på nätet. Elbolaget kan svara på det. Det är riktigt att styrsystemet bara går igång när det är nätanslutet och det finns spänning från nätet. Eftersom det inte är batteribaserat så kan det heller inte leverera ström vid ett strömavbrott och funkar därför inte heller som reservkraft. Inget för stugan utan anslutning till en elleverantör mao.

Noterade också deras säkerhets tänkandet på taket, repet som håller killen som bär på solpanelen är längre än vad det är från tak till mark. d.v.s hjälper ingenting...

Men tanken var bra..... Fel sorts rep också..

Det finns dessutom ett annat aber. För att få nätansluta egen elproduktion måste du enligt Svensk Energi ha en godkänd "låda". Denna kostar multum (ca 25´), och exempelvis dessa billiga lösningar innehåller ingen sådan utrustning.

Anslutning till elnätet
Ett vindkraftverk skall för att få vara anslutet till elnätet i Sverige uppfylla samtliga krav i AMP - Anslutning av mindre produktionsanläggningar till elnätet, Svensk energi AB, www.svenskenergi.se I korthet innebär detta följande:

• Det skall finnas ett justerbart och provbart reläskydd med utlösningstider och
gränsvärden som skall redovisas
• Det skall finnas samtliga föreskrivna skydd utöver reläskyddet
• Det skall finnas ett eget jordtag för verket som kan verifieras mot nätets PEN ledare
• Det skall finnas en låsbar el kopplare med skylt, alltid tillgänglig för elnätsägaren
• Det skall finnas en justerbar begränsning av tiden mellan två inkopplingar
• Effekter. strömmar, fasvinklar, flicker och övertoner skall redovisas"

Jag tror tyvärr inte det lönar sig ännu för privatpersoner ännu tyvärr.
För ett par månader sedan monterade vi en 5 kw anläggning i Lund, vilket skulle vara ganska lagom för en normalvilla kan jag tycka, om man ser till utbytet. 28 paneler på 1x1,3 meter. Det ska vara bättre paneler på gång enligt denna tillverkaren
Pratade med beställaren och hans företag fick punga ut knappt 400 000 installerat och klart, lite saftigt för en privatperson. Dock fick jag veta att ska det monteras på en offentlig byggnad finns det bidrag att få som var riktigt stora.

//J

Ett paket från solarit motsvarande det i svt-inslaget, men bara på 540W, kostar 44000!
I lund har man 1592 soltimmar per år, det skulle ge en besparing på 860 kWh, 1000 kr för att vara snälla, då skulle alltså anläggningen vara intjänad på 44 år!

Det dock under en förutsättning, att man alltid drar minst 540W från den fas som solpanelen råkar vara ansluten till, och att panelen ger full effekt under alla soltimmar.

Och det går inte att använda utan anslutning till elbolaget.... mycket miljömupp måste man vara. ;)

marcusen skrev:
Apropå solel, var det någon som såg sommartorpet tidigare i somras när dom satte upp solpaneler från solarit?

Riktigt intressant, framförallt grejen att som matade ut el på elnätet genom en stickpropp, känns ju helt livsfarligt..
Se länken och den 4:e bilden för ett exempel på en inte så vacker installation :)
[länk]

Läser man lite på solarits hemsidar så förespråkar dom verkligen att man ska mata ut kraft genom stickpropp till husets nät och detta ska vara ok så länge man inte producerar mer än man konsumerar... känns ju inte så elsäkert dock.

:)
Ingen vacker lösning med kabelstegen/landgången på taket :confused:

Skall man ha vind/solel är det enklast att separera detta helt från nätet, ev kombinerat med ngn form av reservkraftsomkoppling.

Kan iofs. inte påstå att jag vet. Men den angivna effekten lär den bara ge vid hög solinstrålning. Det räcker inte med att det är en soltimme, det måste vara en "bra" soltimme. Så gissningsvis får du i genomsnitt ut 25-50% av angiven effekt vid en soltiomme. I gengälld tror jag faktiskt att den ger lite, 5- 10% även vid moln och dis.

Men jag skulle tro att payofftiden snarare ligger på 80 år eller så. Tveksamt om den tekniska livslängenden är mer än 10 år. Och börjar man räkna räntekostnader också...

Enl. en kollega som är lite mer insatt i tekniken, så är ett problem för branchen att man i Tyskland tydligen har väldigt stora subventioner för installation av solpaneler. Det gör att tillverkarna inte vill sänka priserna.

Redigerat:
pefo skrev:
Och det går inte att använda utan anslutning till elbolaget.... mycket miljömupp måste man vara. ;)
Det är värre än så, återbetalningstiden för all den energi som går åt till tillverkningen av kiselsolceller är inte trivial. Så man måste vara icke räknekunnig miljömupp också. :-) (Fast det råder väl iofs ingen brist på sådana...)

kolla in http://www.solarbuzz.com/ för siffror.
såvitt jag fattar så är payoff mkt beroende av elprisets utveckling.
Om vi tror att elen stiger mer än bankräntan så är payoff kortare än 80 år iaf.
Förutsatt att solpanelen håller sina 25 år.
Om vi köper solceller idag till lägsta världsmarknadspris så kostar strömmen ca 2:50 kr per kwh att producera . Jämför det med vad det kostar att köpa el för ca 1:50 minst inkl nätavgifter etc. till villor.
Att producera el kostar för kraftbolagen idag mellan 5-6 öre (gammal vattenkraft) och flera kronor för oljekondensel per kwh (tror jag).
Ny vattenkraft kostar ca 16 öre och vindkraft är också ganska billigt faktiskt. Jag är delägare i en 2 MW snurra i Härjedalen och man anger produktionskostnaden till 13 öre. Fast i slutändan betalar jag för min egen el drygt en krona pga avgifter å skatter å nätavgifter av alla de slag.
tidningen etc säljer takel och balkongel och kallar en investering i egen elproduktion en pensionsförsäkring. Man tjänar på det på mkt lång i ett scenario med elprisutveckling som är högre än inflationen. Solpaneler lämnar faktiskt 25 års garanti.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.