5 287 läst ·
18 svar
5k läst
18 svar
solenergi
Sida 1 av 2
Hej,
Jag har idag en fritidsstuga på en ö.
Då stugan ligger som minst drygt 200m ifrån stranden skulle det någ bli dyrt att dra in el i stugan.
Funderar istället på att göra stugan redo för åretruntboende med hjälp av solenergi.
Anläggningen skall kunna driva en 28"-32" TV, Kyl, Frys, Ugn, 10st 60w lampor, någon vattenpump, några läslampor och lite till för laptop, mobilladdare m.m
Jag har ett elverk vilket jag kan driva större prylar på.
Hur stor blir en sådann anläggning? Hur många paneler (st och watt), hur många batterier? En uppskattning någon? Kanske någon som kör så här idag?
Mvh
Jocke
Jag har idag en fritidsstuga på en ö.
Då stugan ligger som minst drygt 200m ifrån stranden skulle det någ bli dyrt att dra in el i stugan.
Funderar istället på att göra stugan redo för åretruntboende med hjälp av solenergi.
Anläggningen skall kunna driva en 28"-32" TV, Kyl, Frys, Ugn, 10st 60w lampor, någon vattenpump, några läslampor och lite till för laptop, mobilladdare m.m
Jag har ett elverk vilket jag kan driva större prylar på.
Hur stor blir en sådann anläggning? Hur många paneler (st och watt), hur många batterier? En uppskattning någon? Kanske någon som kör så här idag?
Mvh
Jocke
Jag har tänkt mig att den skulle funka året om... Kan tänka mig att det blire fler batterier och kanske mer paneler.
Har kollat på anläggningarna på www.sunwind.se och www.exergon.se.
Någon som kan lite mer kanske kan ha en uppskattning om vad som behövs.
Skulle även vilja veta lite mer om omformare från 12v - 220v. Hur mycket drar det av batterierna?
/Jocke
Har kollat på anläggningarna på www.sunwind.se och www.exergon.se.
Någon som kan lite mer kanske kan ha en uppskattning om vad som behövs.
Skulle även vilja veta lite mer om omformare från 12v - 220v. Hur mycket drar det av batterierna?
/Jocke
En energisnål frys drar cirka 150W i timmen och en kyl hälften, denna ström dras ganska kontinuerligt. En tv drar runt 100W och sen tillkommer dina lampor på drygt 600W och det övriga, men detta går i perioder.jockem skrev:
Låt oss säga att snittförbrukningen per timme blir 400W och du använder 12V batterier. Då skulle det dras 400/12 = 33 ampere per timme. Ett vanligt bilbatteri på 60 Ah skulle hålla i mindre än två timmar. För att klara dig en vecka utan sol skulle du behöva 24*7/2 batterier, dvs 84 stycken. Säg att du får dem för 500 kronor styck och det kostar dig 42000 kronor.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Tittade lite på Sunwind länken, deras största panel lämnar 125W står det. Däremot ingen information om under vilka förutsättningar den lämnar den effekten.
Det innebär att om du skall köra en spis på den som drar 2000-4000 W (vanlig spis drar uppemot 6000-8000 W, men jag tror att det går att hitta mindre varianter). Så innebär det att du skulle behöva ladda batterier i ca 20 timmar under bra solförhållanden för att köra spisen i en timme, och/eller ha betydligt fler solbatterier.
Om vi sedan antar att på vintern så har du en femtedel av den solstråningen tillgänglig, så hamnar du snart i en helt ohållbar situation.
Samtidigt så är det ju så att konvertering till 230V drar med sig en del förluster, så all energi du laddar i batteriet kommer inte spisen till del.
Om man läser deras sida så verkar det som de tänker sig en stuga som uttnyttjas i korta perioder, så att batterierna hinner laddas när man inte är där. Då fungerar systemet (tydligen) för elprylar med låg förbrukning, typ lampor, TV etc. Så fort du skall värma något med el så hamnar du i en helt annan division i elförbrukning.
Det innebär att om du skall köra en spis på den som drar 2000-4000 W (vanlig spis drar uppemot 6000-8000 W, men jag tror att det går att hitta mindre varianter). Så innebär det att du skulle behöva ladda batterier i ca 20 timmar under bra solförhållanden för att köra spisen i en timme, och/eller ha betydligt fler solbatterier.
Om vi sedan antar att på vintern så har du en femtedel av den solstråningen tillgänglig, så hamnar du snart i en helt ohållbar situation.
Samtidigt så är det ju så att konvertering till 230V drar med sig en del förluster, så all energi du laddar i batteriet kommer inte spisen till del.
Om man läser deras sida så verkar det som de tänker sig en stuga som uttnyttjas i korta perioder, så att batterierna hinner laddas när man inte är där. Då fungerar systemet (tydligen) för elprylar med låg förbrukning, typ lampor, TV etc. Så fort du skall värma något med el så hamnar du i en helt annan division i elförbrukning.
Svågern pratade om någon "over there"
som drev allting med solenergi. Han hade införskaffat husvagnsprylar,kylskåp,spis.tv osv som går utmärkt att köra på 12volt.
Han skulle tydligen klara sig på 6st batterier som laddades upp med dagsljus och räckte gott o väl.
Har bara hört detta i andrahand och har det ej helt bekräftat. men helt omöjligt borde det inte vara.
som drev allting med solenergi. Han hade införskaffat husvagnsprylar,kylskåp,spis.tv osv som går utmärkt att köra på 12volt.
Han skulle tydligen klara sig på 6st batterier som laddades upp med dagsljus och räckte gott o väl.
Har bara hört detta i andrahand och har det ej helt bekräftat. men helt omöjligt borde det inte vara.
