Jag har köpt, placerat och kommit igång med mitt nya spabad. Nu gäller det att fixa till runtomkring lite.

Jag har tänkt att ha trallgolv runt hela, och även bygga en trappa runt, tre brädor (120x28) på en tjockregel (120 eller 145)…

Frågorna lyder:

1/ Jag har befintligt golv på trädgårdsplattor och tänker göra så här också. Problemet är att i sydvästra hörnet lutar tomten, så jag måste palla upp tre plattor på varandra. Det känns sådär. Är det bättre med en plint? Eller annat? Det ska få plats två reglar i hörnet, 90 grader.

2/ Bakom spabadet ska jag bygga ett insynsskydd, typ enklare liggande ribbor. Den ska gå från befintligt (gammalt) golv, i ca 45 grader…sen ett par meter rakt…och 45 grader på motsatta sidan. Om det staketet börjar 1800 mm från spabadets norra sida (mot huset/uteplatsen), hur blir det om det är 1400mm på andra sidan?

3/ Steget från gräset i hörnet blir väldigt högt. Kan man bygga en hörntrappa 1,5 meter åt båda håll?

/ Per

• Nytt spabad utomhus med pågående byggnation av trallgolv och stödstrukturer på en trädgårdstomt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Per Nilsson 1972 skrev:
Jag har köpt, placerat och kommit igång med mitt nya spabad. Nu gäller det att fixa till runtomkring lite.

Jag har tänkt att ha trallgolv runt hela, och även bygga en trappa runt, tre brädor (120x28) på en tjockregel (120 eller 145)…

Frågorna lyder:

1/ Jag har befintligt golv på trädgårdsplattor och tänker göra så här också. Problemet är att i sydvästra hörnet lutar tomten, så jag måste palla upp tre plattor på varandra. Det känns sådär. Är det bättre med en plint? Eller annat? Det ska få plats två reglar i hörnet, 90 grader.

2/ Bakom spabadet ska jag bygga ett insynsskydd, typ enklare liggande ribbor. Den ska gå från befintligt (gammalt) golv, i ca 45 grader…sen ett par meter rakt…och 45 grader på motsatta sidan. Om det staketet börjar 1800 mm från spabadets norra sida (mot huset/uteplatsen), hur blir det om det är 1400mm på andra sidan?

3/ Steget från gräset i hörnet blir väldigt högt. Kan man bygga en hörntrappa 1,5 meter åt båda håll?

/ Per
Nu är det väl för sent? Men jag hade sänkt ytan som badet står på. Det är lämpligt att överkant på badet kommer 30-50 cm över färdigt tralldäck, för att slippa att bygga en plattform runt badet.
Göm inte att förbered belysning i trappan, det är inte kul att snubbla utför trappan i mörker en vinterkväll.
Tänk på att man lätt kommer åt maskin/pump sidan på badet.

• Ett badkar placerat på en höjd nära ett trädäck vid en trädgård med belysningstrappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
L Leif i Skåne skrev:
Nu är det väl för sent? Men jag hade sänkt ytan som badet står på. Det är lämpligt att överkant på badet kommer 30-50 cm över färdigt tralldäck, för att slippa att bygga en plattform runt badet.
Tack för svar, Leif…men precis som du skriver är det lite sent nu. Badet står där det gör, trallgolv ska byggas runt och kopplas ihop med det befintliga trädäcket…så mitt ”problem” just nu är hörnet, där gräsmattan dippar nedåt.

H
Problemet man kan få om man sänker ned badet är om det regnar mycket så ställer det sig vatten i gropen som kan gå in i badet och kortsluta pumpar osv.
Så sänker man ned måste man kunna leda bort vattnet.
Där jag bor så fryser ofta backen så vatten inte rinner undan och det kan regna, då är det bra att ha en plan att få undan vattnet.

Så som du har det är bäst.
Men jag själv har nedsänkt och dränerat.
Med en pump grop som backup om det är tjäle och inte vattnet klarar rinna undan.
Är trevligt att inte behöva klättra i badet.

Vet flera som sänkt ned badet.
Så har jag sagt att dom måste tänka på regnvatten och smält vatten.
Det är lugnt.
Sen efter ett tag så måste dom göra om för vattnet har gått in i badet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.