2 991 läst ·
28 svar
3k läst
28 svar
Solcellspengarna är redan slut
Sida 1 av 2
På konsumentens sida
· 3 420 inlägg
Bidraget för att täcka kostnaderna för solcellsinstallationen har tagit slut.
Du kan läsa artikeln här: Solcellspengarna är redan slut
Du kan läsa artikeln här: Solcellspengarna är redan slut
Medlem
· Västra Götaland
· 2 496 inlägg
Har Per Bolund gått och blivit finansminister??? Måste vara felskrivning.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 496 inlägg
Där ser man.
Då bidraget är precis lika stort som den moms man redan betalat in på anläggningen så undrar man hur bidraget kan ta slut?
Nettokostnaden för staten är precis noll!
De här politikerna är antingen rena bedragare eller otroligt korkade klydderövar som vi säger i Skåne!
Nettokostnaden för staten är precis noll!
De här politikerna är antingen rena bedragare eller otroligt korkade klydderövar som vi säger i Skåne!
Nej. Det blir inte noll i nettokostnad.
Och det påverkar inget annat tror du? I så fall skulle ju momsen kunna tas bort utan någon negativ effekt på stadsfinanserna.....
I det här fallet påverkar det inget annat, om man generellt tar bort all moms så påverkar det naturligtvis men det är ju en helt annan sak. Så förklara gärna så att en dum civilingenjör förstår hur det här bidraget kan kosta något?
Enda kostnaden är de som sitter och stämplar blanketter, och de får vi ändå försörja då de inte duger till något riktigt arbete...
Enda kostnaden är de som sitter och stämplar blanketter, och de får vi ändå försörja då de inte duger till något riktigt arbete...
En liten sidofråga: Ni som har solceller och kalkylerar med elcertifikaten, hur får ni dem? Enligt en säljare av solceller så krävs det en annan mätare som kostar så mycket att det inte lönar sig att begära ersättning för certifikaten. Hur har ni gjort?
Om pengarna inte skulle gå till solceller skulle det gå till något annat. Med moms. Varför skulle det kosta mer att ta bort momsen på andra varor?mnils skrev:I det här fallet påverkar det inget annat, om man generellt tar bort all moms så påverkar det naturligtvis men det är ju en helt annan sak. Så förklara gärna så att en dum civilingenjör förstår hur det här bidraget kan kosta något?
Det behövs ingen spec. mätare för att kunna hantera certifikaten förutom att Du så klart måste byta till en mätare som mäter den ström Du säljer. Men den mätaren byter ju elbolaget gratis. Sen registrerar man ett Cesar konto hos Energimyndigheten och i mitt fall så köper mitt elbolag certifikaten med automatik så fort jag fått ihop ett.
Jag tycker det här med bidragen är lite konstigt konstruerade. Borde man inte göra så att när året är slut får alla som sökt solidarskt dela på anslagna pengar (upp till en viss % eller summa) istället för att de som är snabba får fullt bidrag och de mot slutet riskerar att få noll?
Skulle kännas mera rättvist om alla får 28% istället för att de flesta får 30% och några 0%. Visst, man kanske får vänta lite längre på pengarna, men man vet att man får nåt i alla fall.
Skulle kännas mera rättvist om alla får 28% istället för att de flesta får 30% och några 0%. Visst, man kanske får vänta lite längre på pengarna, men man vet att man får nåt i alla fall.
Bidrag och politik har inget med rättvisa att göra...F Frippegubben skrev:Jag tycker det här med bidragen är lite konstigt konstruerade. Borde man inte göra så att när året är slut får alla som sökt solidarskt dela på anslagna pengar (upp till en viss % eller summa) istället för att de som är snabba får fullt bidrag och de mot slutet riskerar att få noll?