3 119 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Solcellsmontörer Tips och tricks
Tjena alla upptagna solcellsmontörer! Tänkte höra om ni har lite allmänna tips och tricks till en någorlunda ny montör.
Något jag ser ofta på olika montage är att montörer slipar ur ett hål i nederkant av en takpanna för att sedan göra genomföringen där med flexslang, personligen skulle jag aldrig få för mig att göra det. Dela gärna med er av hur ni brukar göra.
Hur fraktar ni enklast upp paneler på taket där ni inte har möjlighet till ställning?
Vad använder ni för infästningsystem? För och nackdelar?
Har ni tips ang Mc4 kontrakteringen? Nån gång ibland blir gängan på kontakten sne och jag tvingas göra om kontrakteringen. Finns det nåt speciellt jag bör tänka på som jag kanske inte vet?
är ivrig att lära mig så mycket som bara möjligt så mangla på med tips och tricks ang allt som har med solceller att göra!
Något jag ser ofta på olika montage är att montörer slipar ur ett hål i nederkant av en takpanna för att sedan göra genomföringen där med flexslang, personligen skulle jag aldrig få för mig att göra det. Dela gärna med er av hur ni brukar göra.
Hur fraktar ni enklast upp paneler på taket där ni inte har möjlighet till ställning?
Vad använder ni för infästningsystem? För och nackdelar?
Har ni tips ang Mc4 kontrakteringen? Nån gång ibland blir gängan på kontakten sne och jag tvingas göra om kontrakteringen. Finns det nåt speciellt jag bör tänka på som jag kanske inte vet?
är ivrig att lära mig så mycket som bara möjligt så mangla på med tips och tricks ang allt som har med solceller att göra!
Som kund vill jag ha en så dold installation så möjligt. För och nackdelar med att göra så?M Mangesson skrev:
Använder man pirat MC4-kontakter och inte äkta Stäubli Multi Contact MC4, kan det förmodligen hända att de inte håller kvalitet och händer att plastgängan är sned eller blir sned vid ihopskruvning av MC4-kontakten. Man kan tänka sig att vissa solatörer köper budget pirat MC4kontakter från något billig-land, men köparen får betala pris som vore det äkta vara.
Redigerat:
Klicka här för att svara