Byggahus.se

Solcellsanläggning off grid - omvandlare - strömförbrukning?

1. M
    Hobbysnickare · Kalmar · 340 inlägg

Mikael K.

Hobbysnickare
    Testar att kasta ut frågan här. Rätt forumsdel?

Kort bakgrund: Har en sommarstuga sedan typ 2,5 år. Off grid solcellsanläggning som vi "tagit över". 100W panel och ca 380 Ah batteri. Sedan har vi använt mer och mer och nu är batterierna kass. Planerar att byta ut anläggningen då vi uppenbarligen har ett större behov än det...

Blir inte klok på hur man tänker med omvandlare. Köpte en Sunwing ren sinus 1500W. Kanske gjorde bort mig där..? Har blivit att den är igång hela tiden då vi t ex har en vanlig router. Hade det varit bättre med en t ex 300W ren sinus?

Jag fattar (typ) skillnaden mellan egenförbrukningen 0,7A på den stora, 6 W på den lilla. (Varför olika enhet?)

Drar de lika mycket när de går om man bara har routern igång? Eller drar den stora mer då?

Kanske smartare att ha en liten omvandlare i o m att den går hela tiden när vi är där. Trodde inte det skulle bli så. Hur stor är skillnaden?

Ber om ursäkt för korkad fråga men el är inte min grej...

2. H
    Lösvirkesbyggare · Strängnäs · 939 inlägg

håbbe1961

Lösvirkesbyggare
    Hej Kör du bara en router på sunwing?

3. M

Mikael K.

Hobbysnickare
    Sunwind. Skrev fel.

Nä, men routern är igång hela tiden. Sedan har vi några vanliga laddare till t ex datorn. Barnen har tv spel. TV är 12V dock.
    Valde en stor omvandlare eftersom jag tyckte det var bra om dammsugaren och micro också skulle fungera.

4. G
    Medlem · Västra Götaland · 851 inlägg

gusvo085

Medlem
    Jag skulle skaffa adaptrar så att router och annat smått som är igång hela tiden kan gå på 12 volt, det ger bättre effektivitet!

5. H

håbbe1961

Lösvirkesbyggare
    Den stora har 8w egenförbrukning (12x0.7)
    Router går nog på en ac/dc adapter och förmodligen DC 12v så den kan nog anslutas direkt till batteri utan ac/dc adapter.
    Men Micro kör ju med minst 750w så då bör man nog ha den stora

6. harka
    Medlem · Stockholm · 420 inlägg

harka

Medlem
    bara en liten betraktelse...

omformaren uppges ha en egenförbrukning på 0.7 ampere, det vill säga cirka 8-9 watt vid 12 volts matning – oklart om den egenförbrukningen finns ständigt, såväl vid tomgång som maxbelastning, men låt oss anta att den ständigt finns som grundlast

på ett dygn drar den 8W x 24h = 200 Wh

tillförd energi kommer från solpanel som i bästa fall ska ge 100W el, det krävs alltså 2 timmars gassande sol varje dag för att hålla omformaren vid liv – och det förekommer inte vintertid (är det det som tolkas som att batterierna är kass?)

gissningsvis drar routern ungefär lika mycket ström, så det verkar som att elbehovet är mycket större än vad panelen kan leverera [vintertid]

7. M

Mikael K.

Hobbysnickare
    Japp. Behovet är större. Det har jag också konstaterat :crysmile:. Batterierna har inte återhämtat sig sedan vi djupurladdade dem i augusti förra året. De tål typ ingen belastning alls. Därav ny anläggning inför årets säsong.

Märkligt liten skillnad i egenförbrukning känns det som. Om jag fattat det rätt...

Omvandlare max 1500W dygnet runt med nån pryl som drar 10W = (8+10)*24=432Wh
    Omvandlare max 300W dygnet runt med nån pryl som drar 10W = (6+10)*24=384Wh

8. H

håbbe1961

Lösvirkesbyggare
    Min fundering är också om 380Ah batteri så det väl inte vara bara en panel på 100W då går det inte att köra en 1500W inverter till en micro, men det var kanske frågan från början

9. M

Mikael K.

Hobbysnickare
    Varför inte? Om batterierna är laddade...

10. H

håbbe1961

Lösvirkesbyggare
    Jo men realistisk sett kan det bli svårt.

Om det nu är ett 380Ah batteri och laddas med ex. med solpanelen (Sunwind SW100, ladd=5.8A )
    så tar det 380/5,8=65 timmar att ladda upp under bra dagar. Så bättre då med ett bilbatteri på ca 60Ah då hamnar man på ca 10 timmar. Solen är väl upp ca 6timmar per dag på sommaren.

Lägger du till fler solpaneler parallellt så ökar ju laddströmmen med det dubbla o kortar ner laddtiden på batteri och blir meranvändbart.

11. M

Mikael K.

Hobbysnickare
    Tack för svar. Jag erkänner gärna att jag är rätt kass på detta. Troligen därför batterierna gav upp när vi var i stugan nån dryg vecka utan så mycket sol :crysmile:.

Finns det då nån nackdel med flera paneler?

Just nu kollar jag på en ny anläggning med 185 W panel och 520Ah batteri (2*260). Regulatorn ska tåla en panel till enligt spec...

12. H

håbbe1961

Lösvirkesbyggare
    Nu är du där igen
    Jag vänder på steken nu, vill du använda din inverter på 1500w i en timme per dag med halv effekt på 750w (Micro) så kräver den 62A @12V Har du då ett batteri på säg 72Ah Normalstort bilbatteri på 12V så räcker den under denna timme med marginal.
    Att ladda detta batteri på en soldag, säg 6 timmar så behövs det en laddström på 72/6=12A. Så då krävs det två 100W paneler parallellt för att få 5,8x2=11.6A för att få till det under dagen.
    Vill man ha större kapacitet får man kolla o räkna på en systemspänning på på 24, 36 eller 48V system annars blir kablage ganska feta o dyra.
    Så dina jättebatterier passar bra för villan där taket är fullbokat med paneler.

13. M
    Medlem · Stockholms län · 2 237 inlägg

myrstack

Medlem
    Och tänk även på att om du gör en batteribank baserat på AGM/bly syra eller liknande batteriteknik så bör du inte få under 50% utnyttjande av kapaciteten för att behålla hälsan i batterierna långsiktigt. Likaså har du begränsningar på hur kraftigt du kan ladda dessa. Har du Mao en bank på 12v 280Ah har du ungefär 140Ah ”tillgängligt” från fulladdat och går du lägre så riskerar du att korta livslängden på din bank. Litium klarar djupurladdning bättre men ligger samtidigt på 6-7000 per 100Ah idag vilket gör större banker dyra i inköp. Hemmavid spelar dessutom viktfördelning för litium så stor roll

14. M
    Husägare · Östergötland · 2 215 inlägg

Magnus E K

Husägare
    En mikro som ger 750 W nyttoeffekt drar mer än så från nätet. Vet inte hur hög effektivitet det är på de senaste men min från 2006 drar ca två tredjedelar mer (alltså ca 1250 W totalt). Skillnaden blir värme som ventileras ut utan att värma maten.

15. H

håbbe1961

Lösvirkesbyggare
    Får nöja dig med en finduspizza på 5min i värsta fall

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.