Mikael_L Mikael_L skrev:
Brandkåren får börja ha svartfärgat vatten i bilarna. :cool:
Kanske svart skum
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Är nog ganska ofarligt att såga upp taket ändå..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Är nog ganska ofarligt att såga upp taket ändå..
Det är nog svårt då våra (svenska) är montera på en stålställning ovan tegel/plåt. I USA monterar de direkt på pappen. Vi verkar ha större celler oxå.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Här är en video där de testar att ta sig igenom ett Tesla solcellstak.
Vid 10:50 börjar de hugga i taket, ser rätt odramatiskt ut.
[media]
efterlysning!
Finns det någon brandman i forumet som kan berätta hur de jobbar?
 
Solcellerna är oftast omkring 1x2meter och sågar man som brandmannen i filmen så kan du alltså såga ut en solcell till nära 1x2meters öppning. Då ser dem hur underlaget ser ut (paneler på aluminiumställning eller direkt monterade på taket) och kan sen såga i taket.
1x1meters öppning i standard solceller i sverige är inget konstigt på något vis om de är monterade stående på aluminiumställning.

Vid liggande montering på aluminiumställning så är det nog närmare 0,5x2m som är rimligt.

Under förutsättning att de inte vill såga i aluminiumprofilen
 
R Robert-san01 skrev:
Ja. Man bryter inkommande matning.
Nej det gör man inte. ”Ursäkta att du får vänta där inne i röken, vi ska bara hitta inkommande el först....”
 
Detta gäller likströmsdelen. Invertern slår av om nätanslutningen stängs av.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.