1 019 läst · 2 svar
1k läst
2 svar
Solceller som komplement till direktverkande el, luft-luft pump och kamin
Vi har nyligen sålt vår lägenhet och tittar på att köpa en villa i södra/söder om Malmö. Ett av husen vi tittar på har direktverkande el som uppvärmningskälla. Utöver detta har ägarna, precis som jag läst om på Energimyndighetens hemsida och rekommendationer, även investerat i en luft-luft värmepump och kamin. Har någon investerat i liknande komplement utöver direktverkande el?
Som jag kan se det, förutom att faktiskt bygga om helt är att komplettera ytterligare med solceller. Har någon erfarenhet av detta?
Som jag kan se det, förutom att faktiskt bygga om helt är att komplettera ytterligare med solceller. Har någon erfarenhet av detta?
J Josth skrev:
Håller helt med att ska se värme och solceller som två olika projekt och lösningar på olika saker.
Kör själv FLVP och nyligen installerat LLVP (sänkte förbrukningen rejält i vintras). Har också Solceller nu, och ser nytta kopplad till värme i Mars o April men bara lite. Skaffa dem främst att få ner elkostnaderna generellt, samt köra LLVP som AC, Ladda elbilen och värma SPA poolen nu när det är soligt Mars-oktober.
Liknande trådar
-
Luftrenare som komplement till usel köksfläkt?
Vitvaror -
Byggt garage ihop med huset komplementbyggnad eller tillbyggnad?
Tillbyggnad -
Hur taxeras en större förrådsbyggnad/carport som byggs om till småhus (komplementbostadshus)?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Vedkraftverk som komplement till solceller, 20A?
El -
Solceller - ett komplement till befintlig uppvärmning?
Solceller, Solfångare, Solenergi