9 833 läst ·
70 svar
10k läst
70 svar
Solceller på taket ska täcka hela energibehovet
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Tesla som hör till en av de riktiga elbilarna, har 8 års garanti på batteripaketet som kostar 12 000 dollar att byta. En Nissan Leaf lär ju vara något billigare att äga, men måste å andra sidan laddas oftare vilket borde leda till sämre batterilivslängd.
Jag bara tänkte lite högt nu när det nämndes att en elbil skulle vara med i kalkylen. Jag anser att bilar aldrig ska räknas med i någon kalkyl där man ska få in begreppet "besparing".
Jag bara tänkte lite högt nu när det nämndes att en elbil skulle vara med i kalkylen. Jag anser att bilar aldrig ska räknas med i någon kalkyl där man ska få in begreppet "besparing".
Därav föreslog jag elcykelnSquall Leonhart skrev:Tesla som hör till en av de riktiga elbilarna, har 8 års garanti på batteripaketet som kostar 12 000 dollar att byta. En Nissan Leaf lär ju vara något billigare att äga, men måste å andra sidan laddas oftare vilket borde leda till sämre batterilivslängd.
Om det är så att egenanvändning är lönsammare än att sälja så borde det förbättra kalkylen då elbilen är en stor ackumulator. Och vem vill inte va drivmedelsproducentklaskarlsson skrev:
Jag tycker det är skitkul att folk som Gunnar vågar testa och bana väg för oss andra
Och att kommentera att det ser fult ut är ju bara löjligt, kan man acceptera tex reklam i det offentliga rummet så kan man leva med att några villor har lite udda tak.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Det stämmer ju inte av flera orsaker:pmm skrev:
1. I detta fallet var ju meningen att man skulle producera egen el mha solceller
2. I svensk elmix ingår inte kolkraft anant än via import väldigt kalla dagar (ett fåtal per år). Om vi avvecklar kärnkraften komemr det kanske se annorlunda ut dock, och den vägen är ju Mp inne på tyvärr :/
/K
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Nej, man har typiskt pannorna kvar, och solpanelerna monteras på fästen som sticks under pannorna pss som man exv. fäster steg(en) till sotaren.Roland112 skrev:
Om du tittar på bilden så ser du nedersta raden pannor precis sticka fram.
Så hur täckningen av solpanelerna påverkar den underliggande taklivslängden är intressant. Jag vet inte att jag sett någon studie. Å ena sidan så exponeras ju pannorna inte direkt för väder och vind, å andra sidan så blir det varmare under dem. (Vet inte om det är en "å andra sidan", det kanske blir svårare för mossa att överleva om det blir riktigt hett ibland?)
Så det är ju en intressant fråga. Det blir ju iaf jobbigare att byta taket när man måste montera bort solpanelerna först. Men kanske inte oöverstigligt jobbigt.
Angående den svenska elmixen så har Sverige importerat mest el under sommarhalvåret och exporterat mest el under vintrarna de senaste åren! Vilket vi ju kunde undvikit med mer solel i landet
Frågan är som alltid, vad är syftet med detta?
Säkrar det hushållets elförsörgning som ingressen säger? Nej, anläggningen levererar ström när solen skiner. All annan tid så är man beroende av elnätet.
Ger det någon miljövinst? Svensk elmix släpper ut ~20g CO2/kWh, solceller som denna anläggningen ger ungefär samma, så ingen vinst där. Dock så gör inkopplingen på elnätet att övriga elproducenter måste anpassa sin produktion till den här anläggningen och det binder upp reglerkraft. Det i sin tur kan faktiskt leda till högre CO2 utsläpp.
Är det ekonomiskt? Går det att få lönsamhet i anläggningen eller är den bara beroende av diverse subventioner? Att sätta det i relation till att ha pengarna på ett bankkonto med 0 eller tom minusränta ger inte så mycket. Finns det bättre projekt att lägga pengarna på?
Det finns mycket att ta hänsyn till och det är viktigt att veta varför man gör något.
Säkrar det hushållets elförsörgning som ingressen säger? Nej, anläggningen levererar ström när solen skiner. All annan tid så är man beroende av elnätet.
Ger det någon miljövinst? Svensk elmix släpper ut ~20g CO2/kWh, solceller som denna anläggningen ger ungefär samma, så ingen vinst där. Dock så gör inkopplingen på elnätet att övriga elproducenter måste anpassa sin produktion till den här anläggningen och det binder upp reglerkraft. Det i sin tur kan faktiskt leda till högre CO2 utsläpp.
Är det ekonomiskt? Går det att få lönsamhet i anläggningen eller är den bara beroende av diverse subventioner? Att sätta det i relation till att ha pengarna på ett bankkonto med 0 eller tom minusränta ger inte så mycket. Finns det bättre projekt att lägga pengarna på?
Det finns mycket att ta hänsyn till och det är viktigt att veta varför man gör något.
Jag tror att Gunnar gjort en dålig affär. Priserna på solceller är snabbt på väg nedåt vilket också lär innebära fortsatt press nedåt på elpriset.
Att bygga nya kärnreaktorer är inte heller lönt. Innan planprocessen ens har blivit klar lär ny solel kosta i storleksordningen 20 öre/kWh. Det som vore samhällsekonomiskt bäst vore nog att ta bort effektskatten på kärnkraft och köra de befintliga reaktorerna tills underhåll och drift är dyrare än ny solkraft.
Det finns inget skäl till att Sverige ska vara ledande i en omställning till förnybar energi, vi har redan billig och utsläppsfri el sedan länge.
Att bygga nya kärnreaktorer är inte heller lönt. Innan planprocessen ens har blivit klar lär ny solel kosta i storleksordningen 20 öre/kWh. Det som vore samhällsekonomiskt bäst vore nog att ta bort effektskatten på kärnkraft och köra de befintliga reaktorerna tills underhåll och drift är dyrare än ny solkraft.
Det finns inget skäl till att Sverige ska vara ledande i en omställning till förnybar energi, vi har redan billig och utsläppsfri el sedan länge.
Problemet, som alltid, med solel i Sverige är att produktionen i princip är motsatsen till behovet. Ur det enskilda perspektivet blir självförsörjningsgraden minimal eftersom anläggningen inte levererar när du behöver elen. Samma sak i makroperspektivet - Sveriges utmaning är inte att klara en miljövänlig produktion under sommarhalvåret.
Renoverare
· Stockholm
· 20 351 inlägg
Elon Musk har ju ett batteripaket för hemmabruk, vet inte om det fortfarande är prototyp eller färdig produkt. Men rätt smart då man kan buffra elen, dock är den inte gratis och ökar ju tiden ännu mer till man går break even
Precis, Sverige är ett av världens minst lämpliga länder för solkraft. Billig utsläppsfri el och störst energibehov när solen lyser som minst. Vi bör vara ett av de sista länderna i världen som satsar på sol.cpalm skrev:Problemet, som alltid, med solel i Sverige är att produktionen i princip är motsatsen till behovet. Ur det enskilda perspektivet blir självförsörjningsgraden minimal eftersom anläggningen inte levererar när du behöver elen. Samma sak i makroperspektivet - Sveriges utmaning är inte att klara en miljövänlig produktion under sommarhalvåret.
Pratar man t.ex. Hawaii är det en helt annan sak. Elen kostar ca 3 kr/kWh och behovet är som störst när solen lyser som mest. Där är sol lönsamt sedan länge.