Självbyggare
· Stockholm
· 8 219 inlägg
Tänkte beskriva ett litet projekt som jag håller på med här i en tråd.
Vi har byggt en friggebod och jag har förberett den med fästen för kommande solpaneler.Den är isolerad i tak och golv, men bara timmerväggar (70mm), så tanken är att ha den över 0an på vintern, men annars bara uppvärmd om den skall användas som gäststuga eller kontor.
Säljbild från Baseco: Baseco Nalo 15 kvm friggebod (riktiga bilder kommer)
I nuläget är det bara en vanlig utomhussladd dragen för att få el till belysning, ladnding av dator osv och element.
Tanken är att köpa en Power station och låta denna laddas av både AC och Solel, samt koppla utrustningen till den.
Jag har inte klurat klart på om även elementet skall gå igenom denna.
Har beställt en Ecoflow Delta 2, så den klarar 1800 w, dvs inga problem att dra även ett 800w element igenom den, men kanske lastar batteriet i onödan. Fördelen skulle väl vara att kunna plocka "topparna" med batteri och använda långsamladdning (tex begränsa till 500w in på AC-sidan), inte minst då värmepumpen just nu går på samma uttag.
I förlängningen vill jag som sagt lägga till solceller, som i iaf vår-sommar kan stå för en del av laddningen, och tanken är nog att gräva ned en ordentligt AC kabel också då det i längden inte är bra med en lös skarvsladd och sol alena inte kommer räcka vintertid.
Vi har byggt en friggebod och jag har förberett den med fästen för kommande solpaneler.Den är isolerad i tak och golv, men bara timmerväggar (70mm), så tanken är att ha den över 0an på vintern, men annars bara uppvärmd om den skall användas som gäststuga eller kontor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Säljbild från Baseco: Baseco Nalo 15 kvm friggebod (riktiga bilder kommer)
I nuläget är det bara en vanlig utomhussladd dragen för att få el till belysning, ladnding av dator osv och element.
Tanken är att köpa en Power station och låta denna laddas av både AC och Solel, samt koppla utrustningen till den.
Jag har inte klurat klart på om även elementet skall gå igenom denna.
Har beställt en Ecoflow Delta 2, så den klarar 1800 w, dvs inga problem att dra även ett 800w element igenom den, men kanske lastar batteriet i onödan. Fördelen skulle väl vara att kunna plocka "topparna" med batteri och använda långsamladdning (tex begränsa till 500w in på AC-sidan), inte minst då värmepumpen just nu går på samma uttag.
I förlängningen vill jag som sagt lägga till solceller, som i iaf vår-sommar kan stå för en del av laddningen, och tanken är nog att gräva ned en ordentligt AC kabel också då det i längden inte är bra med en lös skarvsladd och sol alena inte kommer räcka vintertid.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 663 inlägg
Sätter du 500W som gräns på den, kommer den ladda 500W. Kopplar du samtidigt in en last på 500W kommer den dra 1000W från elnätet.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 219 inlägg
Varför inte lägga pengarna på en helt vanlig 230 V installation, med matning via jordkabel från boningshusets elcentral?
Pratar du med en elektriker så kan du säkert få råd om hur du kan förbereda med lite eget jobb. Jag tänker på att gräva ned jordkabel mm.
Det är väl det som tar tid och du kan lösa med eget arbete.
Inte helt fel med jordfelsbrytare och så kan man fördela lasterna
Så fick det bli här.
Pratar du med en elektriker så kan du säkert få råd om hur du kan förbereda med lite eget jobb. Jag tänker på att gräva ned jordkabel mm.
Inte helt fel med jordfelsbrytare och så kan man fördela lasterna
Så fick det bli här.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 219 inlägg
Det kommer det troligen bli (just nu bara en vanlig "förlängningskabel" sålänge).H Hybro skrev:Varför inte lägga pengarna på en helt vanlig 230 V installation, med matning via jordkabel från boningshusets elcentral?
Så fick det bli här.
Men tanken är ju dels att kunna göra mycket på solenergi och sen ha ett "off grid" system i friggeboden (förutom som sagt för underhållsvärme vintertid i normalfaller). Och istället för att bygga ett eget system med MPPT och Solceller + 12-24v och omvandlare för 230 så verkar Ecoflow's power station vara ett "allt i ett system"
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fönster med solceller
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Tyska solceller med stickkontakt
Solceller som off-grid med nätet som backup
Solceller Off-Grid anmälan?
Hjälp med off-grid solceller (sunnyoffgrid.com)
Säljes, Uthyres & Skänkes