4 009 läst ·
35 svar
4k läst
35 svar
Solceller och altaner kan slippa bygglov i framtiden
Medlem
· Stockholm
· 182 inlägg
Njaa, det är ju inget skärmtak, det är en solcellannläggning 3,5m ovan mark 
Hmm, är det bara solceller som skall godkännas i så fall?
Om jag vill ha ett solvärmesystem, skall jag fortfarande behöva söka bygglov för detta då?
Känns som att det skulle bli problematiskt i så fall.
Jag som tar tilluften till huset från min inglasning borde rimligen kunna få räkna det som en solvärmeanläggning också...
...då hade jag ju inte behövt bygga den enligt attefallsreglerna...
Om jag vill ha ett solvärmesystem, skall jag fortfarande behöva söka bygglov för detta då?
Jag som tar tilluften till huset från min inglasning borde rimligen kunna få räkna det som en solvärmeanläggning också...
Hur funkar det med tilluft från inglasad terass, är nyfiken?
pacman42 skrev:Hmm, är det bara solceller som skall godkännas i så fall?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
haavard skrev:
Jaha, så detta är alltså miljöpartiets bidrag till bostadsbristens Sverige:Jonatan79 skrev:
Fria altaner åt alla (som har råd) :wow:
Vilken värld lever de i ? Södermalm?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 10 255 inlägg
Solceller på stativ är bygglovsfria redan. Kan man använda dem till något mer, ex carport eller skrämtak måste man söka bygglov.
Har en ventil på inglasningen som släpper in uteluft, har också en ventil inne i inglasningen till ett ventilationsrör som via en fläkt kan blåsa in luft från inglasningen till bottenvåningen i huset (som oftast är kallare än ovanvåningen i mitt hus, dessutom är det där som alla sovrummen ligger). Huset hade tidigare tilluft (värmeväxlare) men har numera luft/vatten-växlare så rördragningen fanns till stor del och användes inte. Nu används tilluften till sovrummen istället till att ta in förvärmd luft från inglasningen.Jonatan79 skrev:
Fläkten är temperaturstyrd, den går enbart under dessa villkor:
- då temperaturen på inglasningen är högre än måltemperaturen på inglasningen (oftast satt till 7,5 grader, men när jag skall använda inglasningen så kan jag ställa upp den på 20 grader, jag vill inte stjäla värme från inglasningen när den behövs där - särskilt inte pga att frostvakt och uppvärmning sker med el)
- inomhustemperaturen är lägre än två grader över måltemperaturen inomhus
- temperaturen i inglasningen och temperaturen inomhus bägge ligger under måltemperaturen inomhus plus två grader
Sedan går fläkten i minst tio minuter när den väl kör igång.
Jag funderar på om jag kan vända luftflödet på vintern för att på det sättet snabbare värma upp inglasningen när jag skall vara där, men den blir ganska snabbt varm om man kör på element under dagen innan den skall användas och sedan öppnar glasdörrarna en timme innan man skall sitta där. Eventuellt att jag också skulle kunna forcera fläkten när jag har dörrarna öppna, men har inte lagt in det ännu.
Jag har inte räknat på luftflödet som jag för in i huset, utan jag ställde in varvtalet så att det fortfarande sugs in lite luft genom fönsterventilerna i sovrummen, jag vill inte ha övertryck.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
"Ett generellt undantag från bygglovskrav vid ändring av färg, fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial på andra byggnader än en- tvåbostadshus" står det i regeringskansliets pressmeddelande.
Hur ska man tolka det? Att det blir fritt fram att ändra färg, fasadbeklädnad och taktäckningsmaterial på hyresfastigheter (i betydelsen multi-dwelling-houses, finns väl inget bra ord på svenska), medan villaägare får fortsätta söka bygglov för samma åtgärder?
Hur ska man tolka det? Att det blir fritt fram att ändra färg, fasadbeklädnad och taktäckningsmaterial på hyresfastigheter (i betydelsen multi-dwelling-houses, finns väl inget bra ord på svenska), medan villaägare får fortsätta söka bygglov för samma åtgärder?
Min fetning....StockholmM skrev:"Ett generellt undantag från bygglovskrav vid ändring av färg, fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial på andra byggnader än en- tvåbostadshus" står det i regeringskansliets pressmeddelande.
Vad är det för fel på flerbostadshus?
Redigerat:
Så tolkar jag det i alla fall, så man vill ha solceller på flerfamiljshus men inte på villor alltså.StockholmM skrev:"Ett generellt undantag från bygglovskrav vid ändring av färg, fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial på andra byggnader än en- tvåbostadshus" står det i regeringskansliets pressmeddelande.