Hej, för mig som är sjukt oinsatt i solcellsbiten. Finns det någon typ av solceller som man kan installera/sätta upp och som driver en 220maskin om det är sol?

Dvs finns det någon solpanel jag kan sätta upp och sätta in som mellansteg mellan uttag och poolvärmare t.ex som då bara skall ge ström till den så mycket den klarar, utan att jag behöver investera i en hel solcellsanläggning med inkoppling på nät mm?
 
Det går att koppla solceller direkt mot typ en elpatron, men effektiviteten blir jättedålig då solpaneler bara omvandlar ca 15-20% av instrålad energi. Har man ett komplett system som är nätanslutet med värmepump med cop 4-5 blir det en annan sak. Ska man värma en pool är det bättre med solvärmepaneler/vacumrör då får man bättre effektivitet per ytarea då de har ca 80% effektivitet (varierar kraftigt beroende på solfångare) och det är ett enklare system.
 
PFO PFO skrev:
Det går att koppla solceller direkt mot typ en elpatron, men effektiviteten blir jättedålig då solpaneler bara omvandlar ca 15-20% av instrålad energi. Har man ett komplett system som är nätanslutet med värmepump med cop 4-5 blir det en annan sak. Ska man värma en pool är det bättre med solvärmepaneler/vacumrör då får man bättre effektivitet per ytarea då de har ca 80% effektivitet (varierar kraftigt beroende på solfångare) och det är ett enklare system.
Har ju redan en värmepump till den, men drömmer om att man skan sätta paneler lite var stans och drifta småhus som jag har vid stugan. Inte för (om ej möjligt) ta bort helt vad stugorna drar, men kanske merparten i alla fall. Men är det dålig verkningsgrad så lönar det sig ju knappast investeringen låter det som
 
Solpaneler varierar jättekraftigt vilken uteffekt de ger beroende på instrålningen, en 10kwp anläggning kan variera mellan 10 till 2 KW beroende på att ett moln kommer in. Så det behövs något som stabiliserar, antingen batteri eller elnät. Så är det med dessa förnyelsebara energikällor. Men att ha en solpanel anläggning kopplat mot värmepump med stabilisering är effektivt och bra.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
En sådan lösning ger troligen "gratis" poolvärme 6-8 månader per år och är flexibel och täcker även andra förbrukare i hemmet. Pool är jättebra buffert och trögt system, så man buffrar soliga dagar och drar ur molniga dagar med en styrning av värmepump från solinverter.
 
PFO PFO skrev:
En sådan lösning ger troligen "gratis" poolvärme 6-8 månader per år och är flexibel och täcker även andra förbrukare i hemmet. Pool är jättebra buffert och trögt system, så man buffrar soliga dagar och drar ur molniga dagar med en styrning av värmepump från solinverter.
Vad söker jag efter om jag skulle googla? Är som sagt helt novis på detta område
 
Det är en traditionell solel anläggning med en styrkabel från inverter till värmepump. Dessutom är solpaneler "billiga" nu då 60 öringen från såld solel troligen försvinner, men i ditt fall med pool som buffert så kommer du inte sälja mycket el, den används inom fastigheten och är skattefri och fri från överföringsavgifter. En sådan solanläggning om den är rätt dimensionerad kommer att ha en kort återbetalningstid. Ideal att kombinera en flexibel förbrukare med solel.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
T tracker skrev:
[länk]
Är dessa något man får koppla in själv? 🫣
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.