T Tompa_79 skrev:
Ja, okej. De är klara så de gör en färdiganmälan på måndag. Sedan ska vattenfall slutföra ärendet och det tar ca 10-15 dagar. Jag var bara orolig att sommaren skulle passera innan ärendet togs hand om
Bra att det slutade väl. Högt risktagande hos Midsummer om de skulle blivit nekade temporärt tills station var utbyggd, det ligger ju ändå oftast par tusen på taket som de då får ligga ute med.

H
Samma läge här, fick allt installerat i november, väntar fortfarande på handläggare hos vattenfall.
Hade byggström ca ett halvår efter inflytt innan de fixade det, så jag räknar med samma handläggningstider för detta.

H
M mortimer skrev:
Bra att det slutade väl. Högt risktagande hos Midsummer om de skulle blivit nekade temporärt tills station var utbyggd, det ligger ju ändå oftast par tusen på taket som de då får ligga ute med.
99 av 100 installatörer gör likadant.

H Hus-i-Sörmland skrev:
Samma läge här, fick allt installerat i november, väntar fortfarande på handläggare hos vattenfall.
Hade byggström ca ett halvår efter inflytt innan de fixade det, så jag räknar med samma handläggningstider för detta.
vad har du för datum på föranmälan ? (Vilket datum skapades det)

H Hus-i-Sörmland skrev:
Hur vet du det ?
Iofs ingen fara/risk sålänge man inte betalar anläggningen innan anläggningen är fördiganmäld.

H
T Tompa_79 skrev:
vad har du för datum på föranmälan ? (Vilket datum skapades det)
Ingen aning, då jag visste av erfarenhet att det skull ta evigheter så har jag släppt allt och sitter still i kanoten.

H
M mortimer skrev:
Hur vet du det ?
Iofs ingen fara/risk sålänge man inte betalar anläggningen innan anläggningen är fördiganmäld.
Vet är att ta i. Men om man läser här på forumet, frågar grannar med solceller, grupper på Facebook osv så är det väldigt ovanligt att höra om någon som inte gör så.

H Hus-i-Sörmland skrev:
Ingen aning, då jag visste av erfarenhet att det skull ta evigheter så har jag släppt allt och sitter still i kanoten.
Logga in med ditt bank id på https://www.vattenfalleldistribution.se/ och kolla.

H
T Tompa_79 skrev:
Logga in med ditt bank id på [länk] och kolla.
Tack, 20 oktober.
Där kunde jag också se att anslutningen av mitt hus som jag bott i sedan Juni fortfarande klassas som ”pågående”.. man får inte ha bråttom.

Det står 6-7 veckor men har gått 14 :rolleyes:

H Hus-i-Sörmland skrev:
Eh... Nej. 99 av 100 installatörer inväntar medgivande. Orderböckerna är överfulla så man behöver inte chansa och stå med en anläggning som man inte får betalt för när den är klar.

• Gilla
mortimer
  • Laddar…
H
R Robert-san01 skrev:
Eh... Nej. 99 av 100 installatörer inväntar medgivande. Orderböckerna är överfulla så man behöver inte chansa och stå med en anläggning som man inte får betalt för när den är klar.
Tvek säger jag. De stora drakarna vet jag att de inte väntar. Flera små jag kollat med gör det inte heller. Så att 99 av 100 väntar på godkännande tror jag inte på.

Men det är inget värt att diskutera, man får tro vad man vill för mig.

H Hus-i-Sörmland skrev:
Tack, 20 oktober.
Där kunde jag också se att anslutningen av mitt hus som jag bott i sedan Juni fortfarande klassas som ”pågående”.. man får inte ha bråttom.

H Hus-i-Sörmland skrev:
Tack, 20 oktober.

då var det en vecka efter mig. Så räkna med att de startar ärendet under nästa vecka.

H
T Tompa_79 skrev:
då var det en vecka efter mig. Så räkna med att de startar ärendet under nästa vecka.
Ringde till dem då jag blev så nyfiken på varför ärendet med att koppla in huset inte ansågs färdigt ännu. (De måste registrera elmätaren, ca 3-4 månader.)

Passade på att fråga om solcellerna och hon sa det med, 1-2v kvar. Vilket stämmer bra om jag jämför med en granne som ligger kanske 1m före. Han anlitade en av de största företagen men även där blev det lång väntan med panelerna på taket.

H Hus-i-Sörmland skrev:
Tvek säger jag. De stora drakarna vet jag att de inte väntar. Flera små jag kollat med gör det inte heller. Så att 99 av 100 väntar på godkännande tror jag inte på.

Men det är inget värt att diskutera, man får tro vad man vill för mig.
Jag behöver inte tro. Vi installerar ca 25% av alla solceller på villor i Sverige.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
H
Som sagt, man får tro vad man vill. Om du jobbar där jag gissar så bör du göra en liten koll runt om i landet. Du kan komma att förvånas… säger inte mer än så i denna tråd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.