Konkursförvaltaren kan kanske välja att se till att påbörjade installationer slutförs för att fakturering med GT kan göras för att få in så mycket pengar som möjligt på redan levererat och "nästan-klart"-installationer... men var uppmärksam på att GT är krångligare vid årsskifte - reglerna om installerat, fakturerat, betalt påverkas av tidpunkt...

• Gilla
Arne Borg
  • Laddar…
Konkursförvaltaren lär inte driva det för klar leverans. Ofta kan man häva avtalet med hänvisning till att garanti inte kan levereras som avtalat.

Min gissning blir att du får en faktura på materialet (70%) från förvaltaren, och eftersom du bestrider den med motiveringen att allt inte är levererat så kommer troligen förvaltaren att hämta utrustningen och sälja den på auktion.
Lite beroende på kostnaden för att hämta, kontra vad en auktion kan ge kan du ev. få behålla, eller köpa ut utrustningen till ett förmånligt pris.

Förvaltaren har en skyldighet att söka tillbaka alla tänkbara medel, så det går inte bara att skänka bort material som har ett värde.

• Gilla
muppenx
  • Laddar…
Farstatjej90
Monterade solceller finns det nog ingen ekonomi i att hämta för materialets skull... hade jag gissat i alla fall!

• Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
Grannens Häck
Finns ju endel återställande med att ta ner en anläggning också.

• Gilla
Mikael Ströms
  • Laddar…
Farstatjej90
Grannens Häck Grannens Häck skrev:
Finns ju endel återställande med att ta ner en anläggning också.
Det är sant och varför skulle konkursboet hålla på med sånt? Vad ska du göra om dom bara sticker med grejerna och lämnar en katastrof efter sig? Stämma dom?

Jag hade varit försiktig TS.

Tillägg: jag hade sagt så här TS. Om dom vill ha tillbaka grejerna så får dom betala ett företag för att hämta dom och återställa. Betalningen lär väl behöva ske i förskott. För den yttersta säkerheten hade du fått pengarna först så att du är kund hos bolaget som tar ner det.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är sant och varför skulle konkursboet hålla på med sånt? Vad ska du göra om dom bara sticker med grejerna och lämnar en katastrof efter sig? Stämma dom?

Jag hade varit försiktig TS.

Tillägg: jag hade sagt så här TS. Om dom vill ha tillbaka grejerna så får dom betala ett företag för att hämta dom och återställa. Betalningen lär väl behöva ske i förskott. För den yttersta säkerheten hade du fått pengarna först så att du är kund hos bolaget som tar ner det.
Dessutom vill man nog ha ett återställt tak också, inte en massa hål efter rails...

M maglin skrev:
Det är jordtag och lite annat kvar. Jag menar att de behöver någon form av styrning för att hantera automatisk ödrift och återdrift av systemet. Det skall tydligen vara inbyggt i växelriktaren ( SMA Sunny Tripower 10.0) men inte på ett sätt som uppfyller det vi skrivit i avtalet.

Bidraget är minsta problemet just nu. IOM att de inte fått betalt av mig kan de inte söka bidrag. Får jag det färdigställt av någon annan så vet jag inte hur man gör med bidrag för batteri mm. Det går väl på kostanden för produkten och inte för installationen.
Kontakta konkursförvaltaren och se om han kan färdigställa allt genom konkursboet. Han har ju befogenheter att låta göra detta och skulle vara enklast.

Det är väl iofs. tveksamt om firman/konkursförvaltaren överhuvudtaget har rätt att få tillbaka de prylar som har monterats på huset. Utan det skall hanteras genom det avtal som finns. Firman får se till att avsluta monteringen enligt avtalet, och kan därefter få betalt, enl. avtalet.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
M maglin skrev:
Hej,

Jag har fått sollcellerna levererade och uppsatta på taket men innan vi fick klart förhandsbeskedet så gick företaget i konkurs. Jag har inte fått någon faktura ännu men enligt avtalet skulle jag betala 70% av kostnaderna vid leverans. Allt är inte levererat ännu.

Nu har man inlett en konkurs och jag är orolig för följande:

Värdet på anläggning är för mig lika med 0 iom den inte är färdigställd.
Det blir svårt att installera allt innan årsskiftet och därmed blir det svårt med avdragen.

Hur bör jag agera? häva köpet med hänvisning till förseningarna? Sitta lugnt iom att jag inte har fått någon faktura ännu och bestrida den om den kommer i och med att allt material inte är levererat ännu?

Känner mig omt
H hempularen skrev:
I något läge kommer konkursförvaltaren att försöka få betalt. Bestrid med motiveringen att du ej fått levererans enl. avtal.

Förvaltaren kan då antingen häva avtalet och hämta materialet (osannolikt), eller försöka fullfölja leveransen, i det läget har de tydligen rätt till 70%, då får du dra av från den fakturan, dina merkostnader. Alltså om en annan firma färdigställer till högre kostnad, missade avdrag, och andra förseningskostnader. Inte omöjligt att förvaltaren avskriver hela värdet.
Och garantin på det installerade ?

Kkv skulle kunna ta in annan entreprenör som kan stå för garantin. Material torde kunna garanteras av tillverkaren. Skulle ju ge pengar till konkursboet och är i kkvs intresse. Värt att ta upp med kkv för du får då en färdig anläggning

J jonmel skrev:
Kkv skulle kunna ta in annan entreprenör som kan stå för garantin. Material torde kunna garanteras av tillverkaren. Skulle ju ge pengar till konkursboet och är i kkvs intresse. Värt att ta upp med kkv för du får då en färdig anläggning
Det blir ju en avvägning för konkursförvaltaren. Hur mycket kan man få in på fakturan vs. det som behöver läggas ut:
- kostnad för entreprenör
- återstående material
- timkostnad för konkursförvaltaren att rådda ihop det

M maglin skrev:
Det är jordtag och lite annat kvar. Jag menar att de behöver någon form av styrning för att hantera automatisk ödrift och återdrift av systemet. Det skall tydligen vara inbyggt i växelriktaren ( SMA Sunny Tripower 10.0) men inte på ett sätt som uppfyller det vi skrivit i avtalet.

Bidraget är minsta problemet just nu. IOM att de inte fått betalt av mig kan de inte söka bidrag. Får jag det färdigställt av någon annan så vet jag inte hur man gör med bidrag för batteri mm. Det går väl på kostanden för produkten och inte för installationen.
Om jag tolkar dig rätt i att du än så länge inte har betalat något och företaget har inte fullföljt sitt åtagande.

I det läget så bestrider du alla krav från konkursförvaltaren i sin helhet.

Räkna på hur mycket det kommer att kosta att slutföra installationen med någon annan partner. Räkna med att de kommer ta en hel del extra för att ta över någon annans påbörjade installation.
Dra av det från den ursprungliga offerten.
Räkna bort bidragen från offertens slutsumma, då det finns stor risk att leveransen inte kommer uppfylla de krav som ställs för att du ska få dem när det är någon som köpt in materialet och någon annan som slutför arbetet.
Gör ett skäligt avdrag för den uteblivna garantin etc. som du inte kommer få från det konkursade företaget.
Gör ett skäligt avdrag för de extrakostnader som du får på grund av detta.

I slutänden skulle det inte förvåna mig om det är du som har ett krav mot konkursförvaltaren istället för denne mot dig.

Konkursförvaltaren kommer med stor sannolikhet inse at det inte finns något att hämta hos dig och skulderna blir avskrivna i samband med att konkursen slutförs.

Gör upp med konkursförvaltaren när du kan börja anlita någon annan för att slutföra installationen. Konkursförvaltaren kan ju ha ett visst behov av att få "koll på läget" för att säkerställa vad som är vems etc. Men konkursförvaltare brukar vara bra att ha och göra med, om än något stressade i början, så ni kan nog föra en god dialog om det.

Sedan går du vidare med det nya företaget, får en något dyrare installations-del, men "gratis" material som tyvärr enbart kommer ha tillverkarnas garantier och en något omständigare hantering om de behöver utnyttjas.
Installationsarbetet kan du dock få ROT på.

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Hur slutade äventyret med konkursen och installationen med solcellerna?

Konkursen är inte avslutad ännu. Tar längre tid än Northvolt. 😵‍💫 Juristerna hävdar att de kan kräva full betalning för utfört arbete och levererat material.

• Gilla
L A Axelsson
  • Laddar…
Ja det vill de säkert hävda, men du har rätt att få en anläggning enligt vad som är avtalat, och på den avtalade tiden. Förseningen har inneburit avsevärda kostnader för dig, missat bidrag (gissar jag) produktionsbortfall (använd firmans glädjekalkyl över hur mycket du skulle sparat/tjänat om anläggningen vore i dirft.

• Gilla
Rabbithole och 5 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.