Jag har alldrig behövt köra en vecka, så jag vet inte, det kanske är så illa att jag bara klarar sex dagar, oavsett vilket räcker det för att klara alla elavbrott som kan uppstå i närheten av Örebro, i vart fall vad gäller värmen.

Det va billigt!! Grattis :) Hoppas att det blir kanon. Ska jag räkna hem det får det bli polycrystalina paneler under 28v.

Jag har en men lägger inte mycket tid på den tyvärr, kolla istället på facebook där jag har lite bilder på min anläggning bla.. Länk ligger i min profil.

Hur många Ah kan man plocka ur tex. ett 100 Ah batteri innan spänningen blir för låg.

Det beror helt på vilken typ av batteri du har eller avser att använda, för vissa typer av batterier ex bly mår inte bra av djupurladdningar, medans Gel och NiCd klarar det bättre.

Batterierna i min bil ex:

Nickel cadmium SAFT STM5 MRE100
Fabrikat: Saft (STM 5-100 MRE)
Nominel spänning: 114V
Kapacitet: 11.4 kWh (114v elements of 100 Ah)
Vikt: 289 kg (15,2 kg / st)

Dessa kan jag köra nästan till 0 AH med en slutspänning på 85v.

Har du en aning om vad ett sådant batteripack skulle kosta? och vilken typ av omvandlare man skulle ha?

Nytt runt 50 Tkr, begagnat kan du kanske hitta för runt 10Tkr, men det är viktigt att kolla att dom är bra.

För att driva ett hus med begvärme ett vinterdygn behöver man troligen mist 40 kWh, det skulle innebära fyra batteripack. Men nu skiner ju inte solen alla dagar, här max var annan dag det skulle innebära att jag behöver minst åtta bateripack det blir en kostnad av 400 000:- bara för batterierna är livslängden tio år kostar bara batterierna 40 000:- år. det är ungefär tre gånger så mycket som jag betalar för min ström i dag. Till den kostnaden kommer ju även solpaneler och omformare. Får jag 75% i bidrag så kanske dom första tio åren går jämt ut, men när jag måste byta batterier ligger jag troligen rätt illa till när det gäller lönsamhet. För jag tror knappast att subventionerna kommer att ligga fast på en så hög nivå som krävs för att få en långsiktig lönsamhet. Det finns ju "sätt" där pengarna troligen ger bättre "avkastning" på både lång och kort sikt

Att driva en vämepump med batterier är ingen bra idé, blir som du själv säger otroligt kostsamt, då är det bättre att låta panelerna ligga och ta bort förbrukning i ett nätanslutet system, vilket även är ett krav för bidraget.

Ska jag köpa energin till VP försvinner ju 2/3 av "förbrukningen" och det blir bara "små" förbrukare kvar. Jag skulle tro att jag kan klara mig på ca 3 000kWh/år om jag försöker byter vitvaror, lagar mat med energieffektivare metoder, kör motorvärmare minimalt mm (vilket i reda pengar motsvarar ca 3500:- hos mig) och även då ser jag små möjligheter att få nån avkastning på det kapital jag måste binda i en anläggning, möjligen ett nollsummespel men då är det ju helt ointressant. För jag finner inget nöje i att "mixtra" det får jag mer än nog av i mitt dagliga liv, så jag kan inte sätta nått på nöjeskontot :(

Absolut, du har såklart helt rätt, det finns ingen ekonomisk fördel i att investera i nått som inte behövs, har man en låg förbrukning så är det inte lönsamt eftersom detta då genererar nått du inte behöver och ett behov är själva grundstenen i alla investeringar.

För oss va det precist lika olönsamt att skaffa en värmepump som för dig att skaffa solceller :)

Men det är en sak jag inte förstår, som du gärna får förklara, jag kanske missupfattar nått.

Du skulle kunna klara din VP och småförbrukarna på ca 3000kWh per år med lite nya vitvaror etc, detta får mig att tro att din VP då drar ca 2500kwh per år?

Inlägget ovanför har du ett dygnsbehov på MINST 40kWh per dygn en vinterdag, det i sin tur får mig enligt skapligt realistik tempertaurkurva för mellansvergie och ett konstant dagligt varmvatteuttag motsvarande 5 kWh en fiktiv energiuträkning på ca 1825 kWh i varmvatten och 4500kWh i värme, sedan tillkommer småförbrukarna.

Så frågan är, drar den dryga 6000kWh per år eller 2500kWh ?

Jag tog som vanligt för givet att mina tankar var läsbara. Som jag fattade inlägget skulle jag köpa ström för att driva VP under värmeperioden eftersom det blir för hög investering för att driva värmen med batterier och solceller. Det är ju under vintermånaderna jag har ett energibehov att tala om och ska det vara nån vits måste ju anläggningen räcka till när jag har förbrukningen. Förbrukningen för vinterhalvåret (ca 6500 kWh) utgör ca 80 % av årsbehovet (ca 8000 kWh) av värme och varmvatten. Dom övriga 3500 kWh är då "hushållström".
Mina mycket begränsade erfarenheter av solceller är att dom ger dåligt under okt-jan pga mycket moln (inte minst under okt - dec) och låg sol.
Då DUT här ligger på ca - 30 och det händer att det under kortare perioder kryper ner några grader till måste anläggningen klara även dom kallaste dygnen.
Så om jag bara - utan att räkna - spånar lite, skulle jag spara halva min elförbrukning för värme och varmvatten spar jag ca 4000:- efter 20 år skulle en anläggning som kostar 80 000:- (eller om man inkluderar 50% av hushållströmmen 110 000) ge ett nollresultat om man frånser ev ränteförluster. Jag tror inte att det går för jag tror även att jag på 20 år måste byta batterier minst en gång och då torde kostnaden rasa i höjden.

Ok, nu förstår jag, men det jag inte förstår är varför du ska använda batterier, ditt hus har väll redan ett befintligt abonnemang eftersom du har en VP, och då faller batteribehovet helt såvida du inte vill ha det som en UPS, vilket i nio fall av tio är onödigt, elverk fungerar like bra om man är rädd för strömavbrott.

Med nätansluting jobbar panelerna direkt mot nätet via en växelriktare, och har du en överproduktion går överskottet uo på nätet mot en ersättning av 4 öre under spotpris (e-on) och har du en underskott en kall mörk vinterdag köper du som vanligt.

Jag är rätt säker på att "vårt" elbolag inte har nått intresse av att köpa min solel, jag har inte hört talas om det eller kan inte hitta någon information som säger att jag skulle få bli "leverantör", därför måste jag ha en anläggning som där jag kan spara mina kWh.
Skulle jag i alla fall tillverka lika mycket el som jag under ett år förbrukar och få sälja min solel får jag tillbaka ca halva elkostnaden, det innebär en halvering av mina kostnader för elenergin. Det innebär för mig en "besparing " på ca 6000:- din anläggning kostade ca 600 000:- efter bidrag 300 000:- om en 14 kW anläggning kan producera lika mycket ström per år som jag behöver tar det över 30 år innan jag kommer på noll. Justera och rätta till där det blir fel för jag vill gärna att jag "har fel" och att återbetalningstiden skulle bli rimlig.

Din nätagare är skylldig enligt lag att ta emot din småskalia energiproduktion, dessutom är dom skylldiga att byta ut din elmätare mot sk. leverantörsmätare kostnadsfritt.

Men åter igen, den klart bästa affären är att ha ett egenbehov då hävstången för återbetalningen blir större eftersom man "bara" får spotpris när man säljer ( i Örebro).
När man köper tillkommer energiskatter osv som gär att priset blir drygt det dubbla.

Det roliga är att du kan få elcetrifikat för hela produktionen, dvs även den du förbrukar själv.

Jag vet inte var du bor men flera elbolag har nu infört nettomätning, detta innebär att du kan leverera ut energi på sommaren och ta tillbaka den när du behöver dvs. på vintern.
http://egenel.etc.se/nyhet/nettoavr%C3%A4kning-i-norrland-fr%C3%A5n-elinorr

Men låt oss räkna lite :)

Jag utgår ifrån följande, du har en årsförbrukning på ca 12000kWh, bor i södra norrland, bundet elpris på 1.25 inkl avg..

Jag skulle föreslå dig med den förbrukningen en anläggning på 6kW som ger dig ca 8400kWh energi per år, nettomätningen innebär att tillgodogör dig all producerad energi till fullpris, ca 10500kr, till detta får du även 8st elcertifikat per år som du kan sälja för ca 2000kr, totalt 12500kr.

Anläggningen kostar ca 175 Tkr och du får bidrag med ca 70Tkr, egen instats ca 100Tkr, vilket innebär att den är betald på 8 år med DAGENS energipriser, och alla vet ju vad som kommer att hända med den på tio års sikt, vår förbruking förväntas fördubblas och Tyskland slår ner all kärnkraft på vår gemensamma europeiska energimarknad.

Anläggningen överlever med ganska stor säkerhet 40 år, och har garanti i 25.

Men.. som jag sa i ett tidigare inlägg, förbrukar man lite är behovet av egen produktion mindre.

Nu börjar det likna nått, En bra länk där "mitt" elbolag är med och dom kvittar kWh mot kWh. Nu är det bara tillgången på bidragspengar som ska kollas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.