K
M Markarbetaren skrev:
Vem har fått lämna sitt hem pga.elpriset? Jag vet ingen, har inte läst om någon här på forumet öht. Du måste ju ha flera exempel då du kommer med sånt påstående?

Jag har rörligt timpris, mitt högsta månadsmedelpris i vinter var 77öre (efter elprisstöd). Behöver folk gå från hem för ett elpris på under 1kr så har man nog lite annat att fundera över i livet än just elpriset, tror jag! Iaf. så är man nog inte målgruppen för att köpa en solcellsanläggning för flera 100,000kr om man inte fixar ett elpris på under 1kr!
Testa att Googla så kanske du hittar några exempel.

M
K K. L skrev:
Testa att Googla så kanske du hittar några exempel.
Ja man brukar svara det när man inte vet själv;)

Excel
M Markarbetaren skrev:
Vem har fått lämna sitt hem pga.elpriset? Jag vet ingen, har inte läst om någon här på forumet öht. Du måste ju ha flera exempel då du kommer med sånt påstående?

Jag har rörligt timpris, mitt högsta månadsmedelpris i vinter var 77öre (efter elprisstöd). Behöver folk gå från hem för ett elpris på under 1kr så har man nog lite annat att fundera över i livet än just elpriset, tror jag! Iaf. så är man nog inte målgruppen för att köpa en solcellsanläggning för flera 100,000kr om man inte fixar ett elpris på under 1kr!
Det är dyrt att vara fattig, vissa har inte gjort några investeringar alls och sitter idag på direktverkande eller rentav i en hyreslägenhet. De som tidigare investerat i bergvärme sitter i en bra sits med facit i hand 10 år senare. Hör och häpna det fanns folk som sa ”den där anläggningen kommer aldrig betala sig”

Betalade nyligen för solceller, 220k för 17,6 kwp, hade jag vetat att elpriset skulle falla tillbaka hade jag nog avvaktat lite. Kommer det löna sig, ingen aning.. Ser lite som en försäkring som tidigare nämts i tråden. Immunitet mot höga epriser.

• Wow
Veronica.
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Många har skaffat solceller efter att elpriserna stack iväg.

Du kan läsa artikeln här: Solceller har ökat med 160 procent sedan i fjol

Jag ser gärna att så många andra som möjligt skaffar solceller så priset går ner och jag får gratis el och själv slipper ha produktionsanläggning i huset

• Haha
Veronica.
  • Laddar…
F
M Markarbetaren skrev:

Flera 100.000:- ???

S Skyflakes skrev:
Jag ser gärna att så många andra som möjligt skaffar solceller så priset går ner och jag får gratis el och själv slipper ha produktionsanläggning i huset
Spännande - berätta gärna hur elen ska bli gratis! :D

Excel
S Skyflakes skrev:
Elen kommer aldrig bli gratis, den kommer att bli dyrare på sikt.

• Wow
Veronica.
  • Laddar…
M
F frasen_36 skrev:
Flera 100.000:- ???
Goggla du!

F
M Markarbetaren skrev:
Goggla du!
Behöver inte. Har en anläggning som kostade under 100kkr.

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
M
F frasen_36 skrev:
Behöver inte. Har en anläggning som kostade under 100kkr.
Varför frågade du då?

F
M Markarbetaren skrev:
Varför frågade du då?
Ursäkta då, jag frågade inte, utan ifrågasatte uppgiften om "flera 100-tusentals kronor"...

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Det är dyrt att vara fattig, vissa har inte gjort några investeringar alls och sitter idag på direktverkande eller rentav i en hyreslägenhet. De som tidigare investerat i bergvärme sitter i en bra sits med facit i hand 10 år senare. Hör och häpna det fanns folk som sa ”den där anläggningen kommer aldrig betala sig”

Betalade nyligen för solceller, 220k för 17,6 kwp, hade jag vetat att elpriset skulle falla tillbaka hade jag nog avvaktat lite. Kommer det löna sig, ingen aning.. Ser lite som en försäkring som tidigare nämts i tråden. Immunitet mot höga epriser.
Jag ser absolut solceller som en investering. Man får chans att ta tillvara energin som ändå finns i luften. Man blir mer självständig och mindre beroende av politik och priser. Sverige är redan mycket elintensivt det vill säga elberoende och efterfrågan kommer öka och priserna vara höga och volatila. Det är känsligheten för detta man köper bort om man producerar egen el.

Men exakt HUR BRA investeringen är kan ingen helt veta. Anskaffandet är kostsamt, det är ju som att man ska ut med en fet elräkning i förskott. Så visst ingår det ett mått av spekulation. Det behöver man leva med.

Passar på att inflika att det finns mindre förnuftiga val som folk gör hela tiden. Springlatte, moppehemkörd middag, för stor bil eller bilar, handväska för 30 000, Thailand höst och vår... Vad är det för investeringar? Går alltid att säga att alla slantar gör sig bäst på börsen, men att ordna energi åt sitt hus tycker jag är väl avvägt.

• Gilla
  • Wow
Veronica. och 4 till
  • Laddar…
M
F frasen_36 skrev:
Ursäkta då, jag frågade inte, utan ifrågasatte uppgiften om "flera 100-tusentals kronor"...
Jag har en vanlig villa, på Svea solar skulle det kosta 195,000 att installera solceller på halva sidan av taket, ca. 70m2, vilket jag förstått är det normala. Då är detta mindre än medelstorleken för ett småhus i landet som har en boarea på 122m2. Så gissningsvis ligger en 122m2-villa på drygt 200,000kr.

En anläggning för 100,000kr är enligt mig inte representativt för en normal villabostad i Sverige.

• Gilla
  • Wow
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
D
M Markarbetaren skrev:
Jag har en vanlig villa, på Svea solar skulle det kosta 195,000 att installera solceller på halva sidan av taket, ca. 70m2, vilket jag förstått är det normala. Då är detta mindre än medelstorleken för ett småhus i landet som har en boarea på 122m2. Så gissningsvis ligger en 122m2-villa på drygt 200,000kr.

En anläggning för 100,000kr är enligt mig inte representativt för en normal villabostad i Sverige.
Vad ligger det på idag, jag gav 225' (efter ROT) för 19.4kW förra året, dvs ungefär 11600kr/kW?

M
D djac skrev:
Vad ligger det på idag, jag gav 225' (efter ROT) för 19.4kW förra året, dvs ungefär 11600kr/kW?
Du kan säkert räkna ut det fortare om du går in på nån hemsida:D

• Gilla
Veronica.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.