Mulet i Tyskland, Danmark och Polen idag, imorgon ser det ut att bli sol igen.

Stegdiagram visar 'Idag' och 'Imorgon' jämfört med genomsnittsvärden under ett dygn. Olika tidpunkter och värden framgår.

• Gilla
Veronica.
  • Laddar…
D djac skrev:
Brukar vara 25 års garanti men mest nyfiken varför du antog att livslängden plötsligt skulle störtdyka, varför skulle det vara låg nytta med el om 25 år, tänker du att vi inte använder elektricitet mer då?
Jo vi kommer använda elektricitet. Men de flesta prognoser på lång sikt pekar på ett lågt elpris. Det finns mängder med kraftproducenter som inte investerar i dagsläget. Dessutom värderar NPV inte en intäkt långt fram lika mycket som en i närtid, t.ex. en låg intäkt om 25 år . Dessutom så blir en alternativ investering mer lönsam p.g.a. ränta på ränta effekt istället. De går alltså åt motsatt håll kan man säga. Vilket leder till att kalkylen blir starkare men inte så mycket som man instinktivt kan tro.

• Älska
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
X
F fsn skrev:
Det finns ingen med väl underbyggda siffror, inte ens för denna sommars siffror och absolut inte en jävla aning om hur det ser ut om 5 eller 10 år. Men man kan använda sunt förnuft, Tyskarna öppnar inte sin kärnkraft igen, energibehovet går inte ner, det finns inga eller extremt begränsade baskraftinvesteringar som öht kommer att vara i drift om 5, 10 eller 15 års tid. Det är det man vet, det är betydligt säkrare prognoser än vad du kan leverera om en börs.

Vidare så funderar jag på om du är läskunnig, jag har aldrig påstått att 2022 är nåt annat än ett extremår. Men jag skall med gläde häckla och håna dig när genomsnittsförsäljningen är över 45 öre för helåret 2023. Och jag är genuint nyfiken på hur man kan vara så jävla dum i huvudet att man bygget en hel kalkyl på mer än ett decennium och verkligen TROR att man har underbyggda siffror. Grattis, du är trög.

Ännu ett helt fascinerande inlägg. Det går på elbörsen handla upp el till terminspriser till flera år framöver men detta är tydligen irrelevant? Newsflash, det är en samlad marknads bästa bedömning av läget just nu, som givetvis väger in alla de faktorer du pratar om. Oavsett vad du tycker om det. Är det facit? Nej. På kort sikt en bättre indikation på var priserna kommer hamna än på längre sikt. Men det är det rimligaste man kan använda för att räkna idag.

Förändras saker över ett decennium? Svaret är JA! Var kommer försäljningspriset ligga? Kommer solceller rasa i pris? Kommer det vara så mycket solceller installerade att det blir negativa elpriser när solen lyser? Kommer elen under vintrarna vara billig eller jättedyr? Kommer bidragen/subventionerna vara kvar? Har ditt tak börjat läcka på grund av att skojare monterade dina solceller? Listan kan göras oändlig över osäkra faktorer i den ”säkra” kalkylen solceller. Och därför ska man dessutom ha stor säkerhetsmarginal i sina antaganden om man vill göra en välgrundad analys.

Du pratar läskunnighet? Jag har aldrig sagt att snittförsäljningspriset över 2023 kommer vara 45 öre. Det är INTE en siffra jag tagit fram, utan rapporten som är hänvisad till från energimyndigheten. Hör och häpna, siffran är ett genomsnittspris över många år.

Det är verkligen patetiskt att man ska behöva sitta på internet och kalla andra människor för okvädningsord. Du borde skämmas.

• Älska
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
X Jeppan skrev:
Ännu ett helt fascinerande inlägg. Det går på elbörsen handla upp el till terminspriser till flera år framöver men detta är tydligen irrelevant? Newsflash, det är en samlad marknads bästa bedömning av läget just nu, som givetvis väger in alla de faktorer du pratar om. Oavsett vad du tycker om det. Är det facit? Nej. På kort sikt en bättre indikation på var priserna kommer hamna än på längre sikt. Men det är det rimligaste man kan använda för att räkna idag.

Förändras saker över ett decennium? Svaret är JA! Var kommer försäljningspriset ligga? Kommer solceller rasa i pris? Kommer det vara så mycket solceller installerade att det blir negativa elpriser när solen lyser? Kommer elen under vintrarna vara billig eller jättedyr? Kommer bidragen/subventionerna vara kvar? Har ditt tak börjat läcka på grund av att skojare monterade dina solceller? Listan kan göras oändlig över osäkra faktorer i den ”säkra” kalkylen solceller. Och därför ska man dessutom ha stor säkerhetsmarginal i sina antaganden om man vill göra en välgrundad analys.

Du pratar läskunnighet? Jag har aldrig sagt att snittförsäljningspriset över 2023 kommer vara 45 öre. Det är INTE en siffra jag tagit fram, utan rapporten som är hänvisad till från energimyndigheten. Hör och häpna, siffran är ett genomsnittspris över många år.

Det är verkligen patetiskt att man ska behöva sitta på internet och kalla andra människor för okvädningsord. Du borde skämmas.
Prognos 2023 i SE3 (Stockholm)
  • Q2: 54,5 öre/kWh.
  • Q3: 49,3 öre/kWh.
  • Q4: 83,5 öre/kWh.
Systempris 2024 inkl. SE3 (Stockholm) 75,3 öre/kWh

Detta är baserat på elpristerminerna.

X
pacman42 pacman42 skrev:
Prognos 2023 i SE3 (Stockholm)
  • Q2: 54,5 öre/kWh.
  • Q3: 49,3 öre/kWh.
  • Q4: 83,5 öre/kWh.
Systempris 2024 inkl. SE3 (Stockholm) 75,3 öre/kWh

Detta är baserat på elpristerminerna.
Jag har ju redan postat dessa flera gånger i tråden och använt dem i min argumentation. Siffrorna du postar är heller inte dagsaktuella utan något lägre vid dagens handel.

X Jeppan skrev:
Jag har ju redan postat dessa flera gånger i tråden och använt dem i min argumentation. Siffrorna du postar är heller inte dagsaktuella utan något lägre vid dagens handel.
Ja, alla sidor uppdateras inte i realtid (tyvärr).

Poängen är i alla fall att elpriserna inte ser ut att bli jättehöga framöver.

X
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, alla sidor uppdateras inte i realtid (tyvärr).

Poängen är i alla fall att elpriserna inte ser ut att bli jättehöga framöver.
Nej precis, snittpriset vår till höst marginellt över 45 öre redan i år, men med sjunkande prognostiserade priser år för år mycket möjligt under 45 öre 2025-27. Men låt oss ignorera handeln på elbörsen. Den är tydligen bara hittepå.

X Jeppan skrev:
Nej precis, snittpriset vår till höst marginellt över 45 öre redan i år, men med sjunkande prognostiserade priser år för år mycket möjligt under 45 öre 2025-27. Men låt oss ignorera handeln på elbörsen. Den är tydligen bara hittepå.
Och notera då att solenergin kommer att handlas för mycket lägre priser då vi redan nu ser att de lägsta priserna inträffar mitt på dagen när det är soligt i Danmark-Tyskland-Polen. Dvs då solpanelerna i hemmen producerar el.

Dvs, i praktiken så skall kalkylen främst räknas hem med 60-öringen på den egenkonsumerade elen under många dagar på sommaren.

• Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
X
pacman42 pacman42 skrev:
Och notera då att solenergin kommer att handlas för mycket lägre priser då vi redan nu ser att de lägsta priserna inträffar mitt på dagen när det är soligt i Danmark-Tyskland-Polen. Dvs då solpanelerna i hemmen producerar el.

Dvs, i praktiken så skall kalkylen främst räknas hem med 60-öringen på den egenkonsumerade elen under många dagar på sommaren.
Och med allt detta i åtanke kan man förstå varför solcellsmobben i tråden bara bemöter kalkylen med okvädningsord och annat istället för några beräkningar över huvud taget.

• Gilla
  • Haha
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
X Jeppan skrev:
Och med allt detta i åtanke kan man förstå varför solcellsmobben i tråden bara bemöter kalkylen med okvädningsord och annat istället för några beräkningar över huvud taget.
En person utgör ingen mobb, sluta löjla dig, du blir ju mindre trovärdig själv...

• Gilla
  • Ledsen
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
X
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
En person utgör ingen mobb, sluta löjla dig, du blir ju mindre trovärdig själv...
Du kan sluta trolla nu, det räcker. Vi vet vilken typ du är. Carry on!
Du har själv bidragit med svar på kalkylen i nivå med ovan.

• Älska
Veronica.
  • Laddar…
X Jeppan skrev:
Du har själv bidragit med svar på kalkylen i nivå med ovan.
Ok, du blev lite kränkt, två personer utgör heller ingen mobb...

• Haha
  • Arg
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
Ok, du blev lite kränkt, två personer utgör heller ingen mobb...
Tycker det finns mycket påståenden för dig att bemöta istället för att hålla på så här. Om du nu värderar att låta "trovärdig"

• Älska
Veronica.
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Tycker det finns mycket påståenden för dig att bemöta istället för att hålla på så här. Om du nu värderar att låta "trovärdig"
Jag har redan svarat med t.ex. info från min egen kalkyl och beräkning m.m. Ribbån låg lågt och jag såg ingen anledning att försöka höja den, det går inte med vissa personligheter...

• Arg
Veronica.
  • Laddar…
F
X Jeppan skrev:

pacman42 pacman42 skrev:
[länk]

Denna rapport säger att kapaciteten går med med 1,4% per år. Nu är den iofs från 2018. Stämmer detta så har man runt 60% kvar av kapaciteten efter 25 år. Normalt sett så brukar tillverkarna hävda 80% kvar efter 25 år.
skäms inte en sekund, är man tappad behöver man få höra det, förstår att det svider. Kan du inte gå tillbaka och titta på terminspriserna och hur det såg ut för sommaren 21? Och hur såg det ut 2022? Och då menar jag inte utfall för det vet vi redan. Och som sagt…. Jag har 8% på mina solceller vid elpriset noll….

• Arg
Veronica.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.