28 650 läst · 256 svar
29k läst
256 svar
Solceller har ökat med 160 procent sedan i fjol
På konsumentens sida
· 3 084 inlägg
Många har skaffat solceller efter att elpriserna stack iväg.
Du kan läsa artikeln här: Solceller har ökat med 160 procent sedan i fjol
Du kan läsa artikeln här: Solceller har ökat med 160 procent sedan i fjol
….men Anna Werner säger till Dagen Industri att hon inte tror att intresset för solenergi kommer att avsvalna även om elpriserna skulle sjunka igen.
Och jag tror otroligt många kommer vara besvikna i sommar när de inte kan sälja el för 3-4 kr/kWh som man kunde ifjol och deras orimliga solcellskalkyler kommer skita sig.
Och jag tror otroligt många kommer vara besvikna i sommar när de inte kan sälja el för 3-4 kr/kWh som man kunde ifjol och deras orimliga solcellskalkyler kommer skita sig.
Tror att ungefär 0,0000001% av kalkylerna ligger på 3-4kr/kWh!O Ossian K Olsson skrev:….men Anna Werner säger till Dagen Industri att hon inte tror att intresset för solenergi kommer att avsvalna även om elpriserna skulle sjunka igen.
Nääe, det handlar mer om att i framtiden när man är pensionär, då blir risken mindre att man får gå från hus och hem för att man inte har råd att betala elräkningarna.Z Zlatje skrev:
Som ägare av solceller bygger inte hela kalkylen på spotpris, man får skattereduktion för det man producerar. Därutöver ingen nätavgift och moms på det man själv genererar.
Min anläggning på 17,6 kwp genererar utbetalningar på 500kr ränta och amortering till banken efter rändeavdrag.
Räknar kallt med besparingen/intäkterna för anläggningen överstiger detta belopp.
Min anläggning på 17,6 kwp genererar utbetalningar på 500kr ränta och amortering till banken efter rändeavdrag.
Räknar kallt med besparingen/intäkterna för anläggningen överstiger detta belopp.
Jag inbillar mig att spotpriset är högt fortfarande med tanke på vädret och temperaturen. Undrar om det har med tysk, "dyr" kärnkraftsel att göra... Eller frånvaron av den. Typ som i Sverige.
Hur som helst är det mumma för solproducenterna och deras produktion.
Hur som helst är det mumma för solproducenterna och deras produktion.
Du skulle ju teoretiskt kunna ta dina 200k för solceller och istället sätta dom på banken och plocka av dom när du är pensionär och inte har råd. Alt. sätta in dom på någon ställe med lite bättre avkastning och ha t.ex. 300k att betala elräkningar för.K K. L skrev:
Den där visste jag att den skulle komma när jag skrev mitt inlägg.Viktor.J skrev:
Om tex. Tio femton år, om min fru då har blivit änka så skulle de där 200k på taket sitta som en smäck när hon då slipper ta av sina sparpengar för att ha råd att bo kvar.
Tänker man som du gör nu så borde jag inte ha bytt min gamla oljepanna och köpt en bergvärmepump.
Jag borde mao. ha sparat de +100k det kostade och lagt på framtida inköp av eldningsolja.
Då skulle det bli lite som att pinka i byxorna när man fryser, värmer en stund men sen då.
Fast gör du en investering för att spara pengar så gäller det ju faktiskt att du sparar pengar.K K. L skrev:Den där visste jag att den skulle komma när jag skrev mitt inlägg.
Om tex. Tio femton år, om min fru då har blivit änka så skulle de där 200k på taket sitta som en smäck när hon då slipper ta av sina sparpengar för att ha råd att bo kvar.
Tänker man som du gör nu så borde jag inte ha bytt min gamla oljepanna och köpt en bergvärmepump.
Jag borde mao. ha sparat de +100k det kostade och lagt på framtida inköp av eldningsolja.
Då skulle det bli lite som att pinka i byxorna när man fryser, värmer en stund men sen då.
Om sparpengarna genererar mer pengar på banken än de gör på taket så har ju änkan mer nytta av de på just banken.
Jag tror inte riktigt du förstår vad en investering är.K K. L skrev:Den där visste jag att den skulle komma när jag skrev mitt inlägg.