Z Zed skrev:
Exakt. Bergvärme t.ex
Jag har sedan ca 18 år god erfarenhet av varvtalssyrd bergvärme som inte behöver elspets och därmed har sänkt elbehovet till under 30 % och rimligen även klarar effektavgiften på ett bra sätt

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Jag tror inte att din trestegsmodell stämmer för huvuddelen av politiker och beslutsfattare gällande elsystemet i detta fall
Det behöver inte ha varit en 'ond' plan från början. Men det är nästan en naturlag att det blir så.

De politiker som inför bidragen tror kanske på det just då.

Några år senare är det andra politiker som tycker att bidragen inte behövs.

Och ytterligare några år senare är det ett gäng nya politiker som ser en obeskattad resurs som kan beskattas.

M Martin Lundmark skrev:
I den mån man lurar folk så beror det oftast på att de som bestämmer och beslutar kan för lite i sakfrågan själv och tar inte hjälp av sakkunniga
Ja deras inkompetens är givetvis ett stort problem, vi väljare är ju inte bättre som gång på gång väljer inkompetenta företrädare.. Sen tar de ofta råd från sådana som tjänar på råden (lobbygrupper m.m.)

• Gilla
Byggaren Bengt och 2 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Jag har sedan ca 18 år god erfarenhet av varvtalssyrd bergvärme som inte behöver elspets och därmed har sänkt elbehovet till under 30 % och rimligen även klarar effektavgiften på ett bra sätt
Vi har ett år med bergvärme nu och har sänkt erförbrukningen ca 60%, noll elspets. Extremt nöjd och välkomna iskalla vargavintrar med höga elpriser nu!

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Har man inte en pool att värma upp och/eller LLVP som kyler huset konstant under de soliga dagarna så hade jag aldrig ens funderat på att köpa solceller - varken nu eller för ett par år sedan då det var som mest populärt. Byggt nytt hus 2023/2024 och förberedde visserligen med tomrör upp till taket men hade inte en tanke på att faktiskt montera upp någonting. Möjligt att vissa med elbil resonerar annorlunda men jag är fortfarande en nej-sägare 🙃.

H Hodie skrev:
Har man inte en pool att värma upp och/eller LLVP som kyler huset konstant under de soliga dagarna så hade jag aldrig ens funderat på att köpa solceller - varken nu eller för ett par år sedan då det var som mest populärt. Byggt nytt hus 2023/2024 och förberedde visserligen med tomrör upp till taket men hade inte en tanke på att faktiskt montera upp någonting. Möjligt att vissa med elbil resonerar annorlunda men jag är fortfarande en nej-sägare 🙃.
Hej
Om nu elpriset är lågt sommartid då kan bergvärmens frikyla drivas med en låg elkostnad under sommaren

När sedan mörkret och vinterkylan kommer då utnyttjar jag att borrhålets vattenbemängda lera värmts upp likt ett värmemagasin och höjer bergvärmepumpens COP under värmeperioden Värmepumpen ger även varmvatten

Jag väntar nu på rörmokaren kopplar in konvektorn som är infälld i taket

Det är samma idé att kombinera värme och kylbehov som IKEA nyttjar i många varuhus idag

Jag har svårt att se att solceller i stället för bergvärmeinstallationen skulle vara en bättre och lönsammare lösning

Det TS har bekymmer med är att solcellernas elproduktion är med och trycker ned (parasiterar på) lönsamheten

Ökar ”mängden” solcellsinstallationer i elnätet då minskas rimligen lönsamheten ytterligare

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Om nu elpriset är lågt sommartid då kan bergvärmens frikyla drivas med en låg elkostnad under sommaren

När sedan mörkret och vinterkylan kommer då utnyttjar jag att borrhålets vattenbemängda lera värmts upp likt ett värmemagasin och höjer bergvärmepumpens COP under värmeperioden Värmepumpen ger även varmvatten

Det är samma idé att kombinera värme och kylbehov som IKEA nyttjar i många varuhus idag

Jag har svårt att se att solceller i stället för bergvärmeinstallationen skulle vara en bättre och lönsammare lösning

Det TS har bekymmer med är att solcellernas elproduktion är med och trycker ned (parasiterar på) lönsamheten

Ökar ”mängden” solcellsinstallationer i elnätet då minskas rimligen lönsamheten ytterligare
Jag vet inte vad du vill ha sagt med den här citeringen - jag är ju som sagt redan en nej-sägare till solceller. 😀

H Hodie skrev:
Jag vet inte vad du vill ha sagt med den här citeringen - jag är ju som sagt redan en nej-sägare till solceller. 😀
Hej
Jag skriver ju för att även jag är ”en nej-sägare till solceller”

Det är bra om vi kan ge erfarenhetsbaserade goda råd till de som funderar på sina elkostnader

Under 2022 rådde snarast en ”eufori” gällande solceller det gick då inte att beskriva det jag nu skrev utan att bli ifrågasatt.

Redigerat:
  • Gilla
Byggaren Bengt
  • Laddar…
Du sammanfattade just varför jag inte har investerat i solceller.

Med tiden kommer de hitta ett sätt att straffa dig ekonomiskt medelst skatt även om du bara producerar för eget bruk. Men det är en annan diskussion.

Dan Olsson56 Dan Olsson56 skrev:
Såklart blir det så, eftersom många producerar el i solen så sjunker efterfrågan och därmed priset.
Utnyttja solelen till högförbrukare t ex billaddning så slipper du köpa hem strömmen, vilket är det dyra och samma pris dygnet runt. Effektavgiften är ju en annan femma. Kan du styra högförbrukare till solskenstimmar så kommer du undan det också, eller en bra bit i alla fall.
Jag håller med i sak, men många (de flesta?) med batteribil behöver ladda sin bil kväll/natt eftersom den är på jobbet dagtid.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Visa hur du kommer fram till det. Det kanske var sant 2022, men inget annat år.
Det hör är min helt ovetenskapliga uträkning:

Anläggning 10 kWp 13,3 kWh batteri. Pris 120.000 kr. 6 året är vi inne på.

Vi handlar ca 10.000 kWh mindre/år efter installation av solpaneler/batteri. Det är i "runda" slängar 10000 kr/år i icke köpt el/överföringsavgifter till nätbolaget.

Tillkommer gör att vi inte har någon elräkning från april-oktober (öst/västlig riktning).

Elbil som laddas sommartid på solel.

Då vi har effektavgifter genom Ellevio kapar vi dessutom ca 300-400 kr/mån med batteriet.

Att sälja idag suger, vi planerar tvätt, dusch och annat som drar mycket när solen är uppe.

Räknar vi lågt sparar vi 10.000 kr/år. Då vi sålde all el vi producerade under 2022 när elen kostade mellan 3-7 kr/kWh tjänade vi nästan in ett helt år på anläggningen.

Återbetalad på ca 10 år. 4 kvar...sen så...

• Gilla
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
K Kalbygge skrev:
Mina solceller betalar min elräkning. Har inte betalat en elräkning på 8 år. Nu när priset sjunkit köpte jag batterier. Laddar på dan och sedan räcker hela kvällen/natten tills solen går upp igen. På vintern laddas batteriet när priset är lågt och används när priset är högt. Fungerar prickfritt.
A Aure skrev:
Det hör är min helt ovetenskapliga uträkning:

Anläggning 10 kWp 13,3 kWh batteri. Pris 120.000 kr. 6 året är vi inne på.

Vi handlar ca 10.000 kWh mindre/år efter installation av solpaneler/batteri. Det är i "runda" slängar 10000 kr/år i icke köpt el/överföringsavgifter till nätbolaget.

Tillkommer gör att vi inte har någon elräkning från april-oktober (öst/västlig riktning).

Elbil som laddas sommartid på solel.

Då vi har effektavgifter genom Ellevio kapar vi dessutom ca 300-400 kr/mån med batteriet.

Att sälja idag suger, vi planerar tvätt, dusch och annat som drar mycket när solen är uppe.

Räknar vi lågt sparar vi 10.000 kr/år. Då vi sålde all el vi producerade under 2022 när elen kostade mellan 3-7 kr/kWh tjänade vi nästan in ett helt år på anläggningen.

Återbetalad på ca 10 år. 4 kvar...sen så...
Vad har anläggningen kostat i kapitalförlust eller lån på 10år?

Skulle vara roligt om man hittar en anläggning som är en bra affär.

• Gilla
Qwertzon
  • Laddar…
Excel
pacman42 pacman42 skrev:
Jag förstår inte att folk är så sjukt dåliga på att räkna ekonomin på sina investeringar. Kan man inte det så borde man inte få hantera sina egna pengar...
Tror inte folk är dåliga, det är alltid lätt med facit i handen.

Jag lånade 200.000kr och investerade i solceller (värdelös investering och stort misstag) på två år har jag fått tillbaka 10.000kr. 😢

Ungefär samtidigt investerade jag ca 200.000kr av egna pengar på börsen, det är nu värt ca 700.000kr

Men gör misstag här i livet, inget att gräma sig för, ta lärdom och gå vidare i livet! 😀

Jag är glad att jag inte cashade solcellerna utan lånade!

• Gilla
antett och 2 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Har du räknat på andelen energi matar du ner i hålet i förhållande till den totala energi som tas upp av det mark/bergområde som borrhålet hämtar sin energi?

Nissens Nissens skrev:
Jodu, jag tänker precis tvärtom. Bilen har jag för transporter och skall vara laddad när jag behöver den. Med de elpriser vi har sedan flera år tillbaka är det helt meningslöst att lägga pengar på att få ner elkostnader genom att försöka få ännu billigare el.

Det enda vettiga är att hålla nere elförbrukningen. I mitt fall betyder det ett välisolerat hus med effektivt värmesystem och smart laddning av bilen.
Jävla skit-autocorrect. Jag skulle ju skriva "du har alltså ett batteri", inte "du har alltid ett batteri'....

• Gilla
Excel
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Vad har anläggningen kostat i kapitalförlust eller lån på 10år?

Skulle vara roligt om man hittar en anläggning som är en bra affär.
Jag valde mellan kök eller solpaneler vid ett arv....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.