pacman42 pacman42 skrev:
Jag förstår inte att folk är så sjukt dåliga på att räkna ekonomin på sina investeringar. Kan man inte det så borde man inte få hantera sina egna pengar...
Detta är ju lite grand den springande punkten i mitt de facto hat och avsky mot de som sett till att vi har det så här. Det *går* nästan inte att räkna på investeringarna. Oavsett hur duktig man är på det. Detta eftersom det är årsbasis på stödsystem etc och ännu värre när det gäller elprisprognoserna. 🤷

• Gilla
antett
  • Laddar…
R Rem skrev:
Börjar känna mig lite irriterad över elpriset och hur kurvan över dagen ser ut.

Jag har solceller med ca 15 kW kapacitet i bra söderläge. En bra dag producerar jag ca 85 kWh. Produktionen börjar vid kl. 07.00 ungefär och håller på till 18.00 ca.

Detta känns ju ok så långt om det inte hade varit för att solproduktionen ser ut som en bergstopp och elpriset under sammam tid som ett dike. I princip så är elpriset en inverterad version av min produktion. Ofta är priset 0 eller minus mitt på dagen då jag producerar som mest.

Vad är då poängen med solel om man inte kan få betalt för produktionen. Nätägaren är Ellevio och vi är i område 3. Skall det vara så här? Systemet känns riggat för att man inte skall få betalt ...

Det är klart att man kan skaffa ett batteri och ladda under dagen och sen sälja under natten, men det kanske vi kan ta i en annan tråd om nån har tanker om det.
[bild]
[bild]
Jag kan inte förstå hur solceller kunde få ett sådant genomslag. Mellanstadielogik hade lett till denna slutsats, den producerar som bäst när den minst behövs, något som aldrig visas upp av solcellsförsäljarna. Det har till och med gått så långt att elnätet nu inte är dimensionerat för all denna överproduktion, vilket leder till utbyggnad av elsystemet för att hantera den ökade belastningen, vilket leder till högre fasta avgifter för oss övriga. Vi valde istället att lägga slantarna på bergvärme som hjälper som mest när elen är som dyrast. Investeringskostnaden har man igen samma dag man driftsätter då fastighetsvärdet stiger, utöver att den återbetalar sig inom ca 10 år.

• Gilla
Tubes och 1 till
  • Laddar…
Z Zed skrev:
Jag kan inte förstå hur solceller kunde få ett sådant genomslag. Mellanstadielogik hade lett till denna slutsats, den producerar som bäst när den minst behövs, något som aldrig visas upp av solcellsförsäljarna. Det har till och med gått så långt att elnätet nu inte är dimensionerat för all denna överproduktion, vilket leder till utbyggnad av elsystemet för att hantera den ökade belastningen, vilket leder till högre fasta avgifter för oss övriga. Vi valde istället att lägga slantarna på bergvärme som hjälper som mest när elen är som dyrast. Investeringskostnaden har man igen samma dag man driftsätter då fastighetsvärdet stiger, utöver att den återbetalar sig inom ca 10 år.
Genomslaget på elpriserna beror på subventioner i Tyskland och Nederländerna.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag förstår inte att folk är så sjukt dåliga på att räkna ekonomin på sina investeringar. Kan man inte det så borde man inte få hantera sina egna pengar...
Det är faktiskt både billigare och bättre att folk får "göra slut" på sina pengar själv än att stat eller kommun ska tillsätta nån förmyndare..

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och vad räknar du med för pris per laddcykel på batteriet?
1 spänn avskrivning ca per kWh installerad energi. Intäkt per kWh för stödtjänster ca 10-40 öre per kWh (just nu...), vinst per flyttad kWh över dygnet: allt mellan 0-50 öre per kWh beroende på elprisvariation över dygnet.
Så just nu, med rejält mycket lägre ersättning för stödtjänster ca plus minus noll för batteriet.
Just därför hade det varit smutt med V2G - då har jag ju redan köper ett jäkla fett batteri som ändå mest är hemma kvällstid och nattetid....
Men jag tror/hoppas det blir bättre ekonomi framöver för jag tror/gissar/anar att det kommer bli högre ersättning från stödtjänster. Hur som helst får vi minus på elräkningen hela sommaren, men det gäller att maximera det där minuset. Och därmed elda upp genererad el när minuspris är större än ersättning för nätnytta plus skattereduktion......
Det är ju, som tur är, endast sällan just nu. Men när 60-öringen ryker kommer avfuktaren i garaget plus den reglerbara IR-värmaren att få jobba.

Z Zed skrev:
Hur? MP i Sverige, die Grüne i Tyskland. Därför.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vi hade väl ett av Europas bästa elsystem innan nedläggningen av Barsebäck, vettiga priser och god tillgång på el?

Vill vi ha sån här volatilitet i elpriserna? Borde ny mikroproduktion bara få ske för eget bruk?
Borde det inte löna sig bättre att placera panelerna så de producerar mest när elen är dyrare(vertikalt på vägg) även om den totala elproduktionen blir lägre?
Det var inte vettiga priser då, de var höga, (jag har mina räkningar kvar)och de pekade bara i en riktning, nämligen uppåt.
Men är man kärrnkraftsvän lever man i den tron och man hoppar högt och gastar högst när det är enstaka dagar på vintern när det är höga elpriser och blundar för de låga elpriserna resten av året...

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D DrDengrot skrev:
Detta är ju lite grand den springande punkten i mitt de facto hat och avsky mot de som sett till att vi har det så här. Det *går* nästan inte att räkna på investeringarna. Oavsett hur duktig man är på det. Detta eftersom det är årsbasis på stödsystem etc och ännu värre när det gäller elprisprognoserna. 🤷
Jag byggde solfångaranläggning (20 m2) 1999 och solceller 2017 (76 st på 18,2 kW). De är numera avskrivna och ger gratis energi året runt....

• Gilla
Rolle691 och 1 till
  • Laddar…
Igår

• Diagram som visar solcellernas energiproduktion på 120 kWh idag samt aktuell soleffekt på 8,03 kW vid 16:45.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E erik.gerdin skrev:
Jag har haft jättenytta av den mängdlära jag lärde mig i skolan på 60-talet. Det finns nämligen (minst) ett användningsområde: databassökningar. För de som inte jobbar med det är det ändå ett sätt att intellektuellt hantera mängder.

Det finns ingen anledning att såga sådant man inte begriper.
Jag har inte sagt att mängdlära inte är viktigt, men det politiska införandet av"ny matematik" i den svenska skolan var ett misslyckat, för mängdläran var frontfigur https://fof.se/artikel/2012/3/matterevolutionen-som-kom-av-sig/

Som många skriver, det är bäst att förbruka elen själv.

Vi bor i södra Tyskland och här är elen generellt mycket dyrare än i Sverige. I genomsnitt får vi 8 cent när vi säljer elen och 33-35 cent när vi köper den.

Vi satte in solceller 15 kWp med batteri 10 kWh förra året, dessutom en LV-värmepump. En sak är säker, investeringen vi gjorde kommer aldrig att amortera sig inom min livstid men man kan ju hoppas att det höjer värdet på huset. Däremot har vi en ganska bra insparande på de löpande förbrukningskostnaderna. Elbil har vi inte.

När vi har tillräckligt med solel används det för att värma vattnet i acctankarna och VPn går, åtminstone för närvarande på dagtid på solel/batteri. Taket ligger lite dumt i vårt fall, takåsen nästan riktning söder så vi monterade hälften av solpanelerna på ena sidan och de andra på andra sidan. Det betyder att vi som mest har omkring 8kWp men å andra sidan har vi sol från kl 7 på morgonen till 8 på kvällen så det jämnar ut sig och "produktionstiden" blir längre.

För närvarande är det väldigt varmt här (37C på dagtid) så det mesta säljer vi men rika blir vi inte.

• Gilla
BSA In och 1 till
  • Laddar…
T TommyStrandberg skrev:
Som många skriver, det är bäst att förbruka elen själv.

Vi bor i södra Tyskland och här är elen generellt mycket dyrare än i Sverige. I genomsnitt får vi 8 cent när vi säljer elen och 33-35 cent när vi köper den.

Vi satte in solceller 15 kWp med batteri 10 kWh förra året, dessutom en LV-värmepump. En sak är säker, investeringen vi gjorde kommer aldrig att amortera sig inom min livstid men man kan ju hoppas att det höjer värdet på huset. Däremot har vi en ganska bra insparande på de löpande förbrukningskostnaderna. Elbil har vi inte.

När vi har tillräckligt med solel används det för att värma vattnet i acctankarna och VPn går, åtminstone för närvarande på dagtid på solel/batteri. Taket ligger lite dumt i vårt fall, takåsen nästan riktning söder så vi monterade hälften av solpanelerna på ena sidan och de andra på andra sidan. Det betyder att vi som mest har omkring 8kWp men å andra sidan har vi sol från kl 7 på morgonen till 8 på kvällen så det jämnar ut sig och "produktionstiden" blir längre.

För närvarande är det väldigt varmt här (37C på dagtid) så det mesta säljer vi men rika blir vi inte.
Hej
I många fall är det bättre lönsamhet (återbetalning) på att sänka sitt elenerginehov och hålla nere effekttopparna än att satsa på solceller och ev batterier

Det är framför allt under den mörka och kalla perioden av året som den satsning man gjort skall ge mest återbetalning

När de som köpt solceller börjar söka efter sätt att utöka elanvändningen då har man rimligen inte satsat rätt

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 5 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Skulle de vilja maximera antalet kWh privatpersoner spottar ut på nätet skulle de inte ta bort 60-öringen. Den tar man bort för att man inte ska smitta av sig med överskottet när nätet är överbelastat.
Snarare gör man som man alltid gjort.

1. Lura in folk i systemet vilket är lätt då massor med folk saknar förstånd när man kan få bidrag för det.

2. Efter ett tag tar man bort/minskar bidragen. (Där vi är nu)

3. Sista steget är att folk får betala dyra avgifter/skatter för att ha t.ex. solcellsanläggningar.

Och varje gång går massor med folk på det.

• Gilla
Byggaren Bengt och 3 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Snarare gör man som man alltid gjort.

1. Lura in folk i systemet vilket är lätt då massor med folk saknar förstånd när man kan få bidrag för det.

2. Efter ett tag tar man bort/minskar bidragen. (Där vi är nu)

3. Sista steget är att folk får betala dyra avgifter/skatter för att ha t.ex. solcellsanläggningar.

Och varje gång går massor med folk på det.
Hej
Jag tror inte att din trestegsmodell stämmer för huvuddelen av politiker och beslutsfattare gällande elsystemet i detta fall

I den mån man lurar folk så beror det oftast på att de som bestämmer och beslutar kan för lite i sakfrågan själv och tar inte hjälp av sakkunniga

När man sedan tar bort minskar bidragen så beror det främst på att verkligheten och naturlagarna blir begränsade

Tex om bara en villaägare (säg 5%) i varje villaområde skulle sätta upp solceller på taket då blir det inte så allvarligt att elnäten inte är byggda för omvänd effektriktning

Men när det blir en ”mängd” villor i villaområdet installerar solceller då ökar problemet och kostsamma ombyggnationer kan bli nödvändiga

Det kan sedan innebära att de dyra avgifterna som sedan kommer, till stor del beror på att det satsades på en ”mängd” solcellsanläggningar i villaområdet

De politiker som är involverade är många gånger främst fokuserade på att väljas om och tar beslut (på kort sikt) utifrån det, och inte utifrån vad som på lång sikt är det bästa för landet

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
I många fall är det bättre lönsamhet (återbetalning) på att sänka sitt elenerginehov och hålla nere effekttopparna än att satsa på solceller och ev batterier

Det är framför allt under den mörka och kalla perioden av året som den satsning man gjort skall ge mest återbetalning

När de som köpt solceller börjar söka efter sätt att utöka elanvändningen då har man rimligen inte satsat rätt
Exakt. Bergvärme t.ex

• Gilla
Martin Lundmark
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.