119 357 läst ·
1 158 svar
119k läst
1,2k svar
Solceller ger bara ström vid låga elpriser
Du får dock hemult dåligt betalt för elen när solpanelerna fungerar.K Kalbygge skrev:
Nja, att betala mer än vad nätkostnaden är för att få ner elkostnaden är ingen bra deal. Batterier är dyra och har en begränsad livslängd…K Kalbygge skrev:
Det är då, på vintern, batteri faktiskt är en rätt bra investering. Särskilt med kommande effektavgifter iom att det kapat toppar i köpt effekt.Nissens skrev:
Och för tydlighets skull: jag *hatar* vad elsystemet har blivit. Ett jävla monster som ska födas via ständigt ökade pålagor på medborgare och företag. Allt på grund av förhoppningar och avsaknad av vettigt ingensjörsarbete och långsiktig (decennier!) planering.
Att det skulle bli såhär visste jag redan när folk började få upp paneler på taket.R Rem skrev:Börjar känna mig lite irriterad över elpriset och hur kurvan över dagen ser ut.
Jag har solceller med ca 15 kW kapacitet i bra söderläge. En bra dag producerar jag ca 85 kWh. Produktionen börjar vid kl. 07.00 ungefär och håller på till 18.00 ca.
Detta känns ju ok så långt om det inte hade varit för att solproduktionen ser ut som en bergstopp och elpriset under sammam tid som ett dike. I princip så är elpriset en inverterad version av min produktion. Ofta är priset 0 eller minus mitt på dagen då jag producerar som mest.
Vad är då poängen med solel om man inte kan få betalt för produktionen. Nätägaren är Ellevio och vi är i område 3. Skall det vara så här? Systemet känns riggat för att man inte skall få betalt ...
Det är klart att man kan skaffa ett batteri och ladda under dagen och sen sälja under natten, men det kanske vi kan ta i en annan tråd om nån har tanker om det.
[bild]
[bild]
Och jag har sagt det till många, vissa har lyssnat och andra inte.
Att fixa elproduktionen när det minst behövs är ju inte en så smart början.
Bättre att fixa en produktion som fungerar när det är som kallst på vintern. Dvs kärnkraft, och den kommer utan problem klara behov året om. Men nu finns det ju tyvärr röda och gröna.
DrDengrotD DrDengrot skrev:Enkelt löst problem (eller i alla fall reducerat i omfattning ). Vid effekt till nätet mer än 200 W i fem minuter startar jag avfuktaren i garaget med automation. Vid effekt mer än 1000 till nätet i en minut startas en IR-värmare per kW.
Helt sjukt att elda upp el på det sättet men ta mig tusan hellre det än att stödja framförallt miljöpartiets idiotier här och i Tyskland (die Grüne). Jag har batteri redan men ibland blir det fullt...
Det är Svenska Kraftnät som har ansvaret för effektbalansen i stamnätet.
Principiellt (starkt förenklat) så fungerar det så, att om den mängden eleffekt som tas ut ur elnätet är mindre än den mängden eleffekt som matas in då höjs nätfrekvensen.
Då kan Svenska Kraftnät till exempel ge nedregleringsbud till de som kan reglera ned mängden inmatad eleffekt.
Om inte det räcker till, då kan Svenska Kraftnät till exempel köpa att någon ökar sin elanvändning, det kan i princip innebära detsamma du gör att ”elda för kråkorna”.
Pengarna detta kostar per år (som kan röra sig om miljarder kronor) tas från de avgifter de som är anslutna till elnäten betalar in.
Nä, inte för de flesta. Jag har en funktion i min laddbox som tillsammans med effektvakten som bevakar effekttopparna.D DrDengrot skrev:
Så där sparade jag in massor med pengar. 😊
Svenska kraftnät ansvarar bara för att det svenska stamnätet inte packar ihop tekniskt (fel spänning och/eller frekvens). De (ingen!) ansvarar för att nätet inte packar ihop ekonomiskt. Eller jo, elkonsumerarna och för all del producenterna, ansvarar för det genom ökade avgifter och enom svårighet att prognosticera kostnader eller intäkter (om man nu är elproducent).M Martin Lundmark skrev:DrDengrot
Det är Svenska Kraftnät som har ansvaret för effektbalansen i stamnätet.
Principiellt (starkt förenklat) så fungerar det så, att om den mängden eleffekt som tas ut ur elnätet är mindre än den mängden eleffekt som matas in då höjs nätfrekvensen.
Då kan Svenska Kraftnät till exempel ge nedregleringsbud till de som kan reglera ned mängden inmatad eleffekt.
Om inte det räcker till, då kan Svenska Kraftnät till exempel köpa att någon ökar sin elanvändning, det kan i princip innebära detsamma du gör att ”elda för kråkorna”.
Pengarna detta kostar per år (som kan röra sig om miljarder kronor) tas från de avgifter de som är anslutna till elnäten betalar in.
Men nu sitter vi ju olyckligtvis ihop med Tyskland och i viss mån även med Danmark.....
Redigerat:
Och hur mycket kostar batteriet i form av slitage per kWh? Det brukar handla om runt 1kr/kWh på de batterier jag räknat på. Dvs det är en ren förlustaffär att använda det.J jagarparken skrev:
Vänta bara till nästa år då 60öringen för såld producerad el försvinner..
Då kommer alla med solpaneler utan batterier få panik under sommarmånaderna.
Hur många vet hur de ska göra för att stänga av sin anläggning så att de inte säljer el till minuspriser?
Solpaneler fungerar ok april-maj och sep-okt i södra sverige, resten av året är de i princip värdelösa utan att ha möjlighet att ladda till batterier. Ok, man tjänare väl ngr ören på morgontimmarna på sommaren, när solen står högt o elpriset är iaf ngr ören över 0. Från ca kl 10 är det kört fram till kl16-17.
Om nu målet var att folk o fä skulle förbättra sin elförbrukning genom att köpa solpaneler, så var det helt fel angreppsätt. Batterier hade varit bättre att fokusera på. Behöver inga solpaneler, bara köp el när det är lågt pris, ladda batterierna o använd batterierna när priset är högre resten av dygnet.
Om +5år så kommer det säkerligen finnas billigare o bättre 'batterier'...
Då kommer alla med solpaneler utan batterier få panik under sommarmånaderna.
Hur många vet hur de ska göra för att stänga av sin anläggning så att de inte säljer el till minuspriser?
Solpaneler fungerar ok april-maj och sep-okt i södra sverige, resten av året är de i princip värdelösa utan att ha möjlighet att ladda till batterier. Ok, man tjänare väl ngr ören på morgontimmarna på sommaren, när solen står högt o elpriset är iaf ngr ören över 0. Från ca kl 10 är det kört fram till kl16-17.
Om nu målet var att folk o fä skulle förbättra sin elförbrukning genom att köpa solpaneler, så var det helt fel angreppsätt. Batterier hade varit bättre att fokusera på. Behöver inga solpaneler, bara köp el när det är lågt pris, ladda batterierna o använd batterierna när priset är högre resten av dygnet.
Om +5år så kommer det säkerligen finnas billigare o bättre 'batterier'...
Du har alltid ett batteri..... Men det sitter i bilen och är inte alltid hemma. 🙂Nissens skrev:
Hade det funnits möjlighet till vehicle to grid hade jag bytt bil bort den gamla dieselbrännaren istället för att köpa hemmabatteri. Men V2G kommer väl vilket decennium som helst....
Hoppas bilen håller till dess, tretton år stil going strong. Men rosten börjar synas nu..
Jodu, jag tänker precis tvärtom. Bilen har jag för transporter och skall vara laddad när jag behöver den. Med de elpriser vi har sedan flera år tillbaka är det helt meningslöst att lägga pengar på att få ner elkostnader genom att försöka få ännu billigare el.D DrDengrot skrev:Du har alltid ett batteri..... Men det sitter i bilen och är inte alltid hemma. 🙂
Hade det funnits möjlighet till vehicle to grid hade jag bytt bil bort den gamla dieselbrännaren istället för att köpa hemmabatteri. Men V2G kommer väl vilket decennium som helst....
Hoppas bilen håller till dess, tretton år stil going strong. Men rosten börjar synas nu..
Det enda vettiga är att hålla nere elförbrukningen. I mitt fall betyder det ett välisolerat hus med effektivt värmesystem och smart laddning av bilen.
Och vad räknar du med för pris per laddcykel på batteriet?D DrDengrot skrev:Du har alltid ett batteri..... Men det sitter i bilen och är inte alltid hemma. 🙂
Just nu är strömmen billig tänk på det. Kom ihåg 2022 på hösten då var priset på el helt annat. 3 månader 2022 betalade hela min elräkning för 2023. Då ville alla plötsligt ha solceller.A ajn82 skrev:Bestämde mig redan för flera år sedan att inte köpa solceller av ljust den anledningen, vad är poängen med att konsumera egenproducerad el när man lika gärna kan köpa den billigt de tillfällen som solcellerna producerar.
Enda anledningen jag ser skulle vara i kombination med batterier och ö-drift för att kunna hantera strömavbrott, men känns som mycket pengar i förhållande till nyttan
Medlem
· Södermanland
· 656 inlägg
Jag har paneler vertikalt på sydostvägg. Det är riktigt trevligt på förmiddagar. Dessa paneler har klart bäst nettoutfall. De på taket. Klart sämre.F fribygg skrev:Vi hade väl ett av Europas bästa elsystem innan nedläggningen av Barsebäck, vettiga priser och god tillgång på el?
Vill vi ha sån här volatilitet i elpriserna? Borde ny mikroproduktion bara få ske för eget bruk?
Borde det inte löna sig bättre att placera panelerna så de producerar mest när elen är dyrare(vertikalt på vägg) även om den totala elproduktionen blir lägre?