Har bestämt mig för solpaneler och tog in ca 12 st offerter december 2020.
Det jag märkte var att priset skiljde sig rejält! Och att nästan alla pratade negativt om andra.
Men hade en del offerter som låg inom samma pris och effekt.
Efter att kollat dem olika företagen så blev listan mindre! Och jag valde Svea Solar då magkänslan kändes rätt.
Det blev en anläggning på 10,22kw med en Growee växelriktare som är en stängs växelriktare då jag känner att i mitt fall så är inte optimerare ekonomiskt försvarbart.
Så det blir 28st paneler som är av halfcut och kommer monteras liggandes och delas upp i två slingor då växelriktaren bara har två mppt.
Väntade samtal v4 med arbetsledare från Svea solar om exakt dag då installationen är tänkt v5.
Men v5 då jag inte hört nått så kontaktar jag och får info att dem ligger efter pga all snö som kommit.
Helt förståeligt! Men hade varit bra om dem ringt för att förmedlat det!
Fortsättning följer och här kommer en bild hur det är tänkt.
Skorstenen på bilden är flyttad och det kommet bli en panel även där
Det jag märkte var att priset skiljde sig rejält! Och att nästan alla pratade negativt om andra.
Efter att kollat dem olika företagen så blev listan mindre! Och jag valde Svea Solar då magkänslan kändes rätt.
Det blev en anläggning på 10,22kw med en Growee växelriktare som är en stängs växelriktare då jag känner att i mitt fall så är inte optimerare ekonomiskt försvarbart.
Så det blir 28st paneler som är av halfcut och kommer monteras liggandes och delas upp i två slingor då växelriktaren bara har två mppt.
Väntade samtal v4 med arbetsledare från Svea solar om exakt dag då installationen är tänkt v5.
Men v5 då jag inte hört nått så kontaktar jag och får info att dem ligger efter pga all snö som kommit.
Min erfarenhet är att hela solcellsbranschen är omogen och fylld av aktörer som inte är riktigt på den nivån man önskar ( jag har aldrig jobbat med sveasolar, så det är kanske inte så i detta fallet). Om man jämför med de flesta andra hantverksgrupper, så behöver man vara mer närvarande och mer påläst, för att få det man vill, på det sätt man vill och definitivt på den tid man kommit överens om.
Valde mellan två stycken och det blev Svea solar.
Med lite prut så blev priset rätt, mycket trevlig säljare och lika trevliga var dom som monterade.
Lite saker som måste flyttas för att jag skulle få som jag ville vilket gick utan problem så hittills bara gott att säga.
Med lite prut så blev priset rätt, mycket trevlig säljare och lika trevliga var dom som monterade.
Lite saker som måste flyttas för att jag skulle få som jag ville vilket gick utan problem så hittills bara gott att säga.
Jo därför jag var så noga med att kolla igenom offerterna. Marknaden för solceller har ju inte funnits så länge. Hade en del hembesök med några timmars snack. Och märkte dem kunde plocka allt möjligt från tommaintet!. Ett företag som bara funnits sen aug 2020 skrev offert på plats och ville att jag skulle skriva under. När jag kommentera tack för offerten och jag ska granska den ihop med dem andra i lugn och ror så tog han tillbaka fakturan och skrev ett lägre pris och sa du har 24 timmar på dig.Scouten skrev:Min erfarenhet är att hela solcellsbranschen är omogen och fylld av aktörer som inte är riktigt på den nivån man önskar ( jag har aldrig jobbat med sveasolar, så det är kanske inte så i detta fallet). Om man jämför med de flesta andra hantverksgrupper, så behöver man vara mer närvarande och mer påläst, för att få det man vill, på det sätt man vill och definitivt på den tid man kommit överens om.
Kändes rätt oproffsigt.
Redigerat:
Låter bra. Är rätt påläst och har solceller på byggnader i mitt arbete så lite koll har man.A Argastesnickaren skrev:
Gällande biten att pruta så skötte alla företagen det bra själv Då jag i stort sett gav dem måtten på taket och sa hur många solpaneler och vad jag vill ha i anläggningen och hur jag vill dra kablarna.
Fick frågan om att bli ambassadör för ett företag. Men tyckte deras pris per installerad kw var för hög även med rabatten så jag tackade nej.
Jag valde också Svea solar som leverantör på min anläggning (15,34kW, med optimerare och Solar Edge växelriktare). Jag har samma erfarenhet, från det att man beställde så var det väldigt tyst om när de faktiskt skulle vara på plats. Jag fick ringa och fråga ett par gånger innan jag fick ett datum. Sen fick de en avbokning och ville komma tidigare i alla fall, så det blev inte helt enligt plan ändå. Själva installationen skötte dom dock riktigt bra tycker jag. Jag köpte även till 3 st paneler under monteringen då jag insåg att det hade sett knasigt ut annars, hade en liknande bild som du har innan montering, men även detta löstes relativt smidigt. Har kört anläggningen 1,5år nu och det har funkat minst lika bra som förväntat.
Preliminärt v6 tor-fre ska dem installera solpaneler hos mig. Men arbetsledare från Sveasolar kommer kontakta mig med exakt datum när det närmar sig installationallexx skrev:
Har bestämt mig för solpaneler och tog in ca 12 st offerter december 2020.
[bild]
Beställde också från Svea Solar. 28 paneler longhi 360W, solaredge 15kW med optimerare då läget var lite besvärligt.
Tyckte de hade ett väldigt bra och proffsigt bemötande. Något prut var det dock inte tal om, 130000 kr prutat och klart.
Det enda som jag blev lite sur om i efterhand som de inte har gjort något åt var att jag beställde veckan innan black friday (som jag har noll koll på) och då hade de tydligen nåt erbjudande om elbilsladdare som ingen nämnde för mig under processens gång. Info om erbjudandet fick jag höra av en kompis på jobbet efter att de var klara med installationen veckan innan jul. Då skrev jag och frågade om de inte kunde ge mig ett *bra* pris på en sån samt en modbusmätare så man ser inkommande och utgående. Har inte fått någon respons på detta än. Där blir det ett minuspoäng.
Sen skräpade hantverkarna ner en del, det låt takpannespik, små bitar av takpanna på altanen, ett hål borrat rakt igenom garageväggen utan drevning... detta var konstigt då installationen med kabeldragning var väldigt snygg och de var väldigt tillmötesgående med mina krav på dold kabeldragning på huset.
/S
Tyckte de hade ett väldigt bra och proffsigt bemötande. Något prut var det dock inte tal om, 130000 kr prutat och klart.
Det enda som jag blev lite sur om i efterhand som de inte har gjort något åt var att jag beställde veckan innan black friday (som jag har noll koll på) och då hade de tydligen nåt erbjudande om elbilsladdare som ingen nämnde för mig under processens gång. Info om erbjudandet fick jag höra av en kompis på jobbet efter att de var klara med installationen veckan innan jul. Då skrev jag och frågade om de inte kunde ge mig ett *bra* pris på en sån samt en modbusmätare så man ser inkommande och utgående. Har inte fått någon respons på detta än. Där blir det ett minuspoäng.
Sen skräpade hantverkarna ner en del, det låt takpannespik, små bitar av takpanna på altanen, ett hål borrat rakt igenom garageväggen utan drevning... detta var konstigt då installationen med kabeldragning var väldigt snygg och de var väldigt tillmötesgående med mina krav på dold kabeldragning på huset.
/S
Var den summan innan rot/bidrag eller efter?S steve5432 skrev:Beställde också från Svea Solar. 28 paneler longhi 360W, solaredge 15kW med optimerare då läget var lite besvärligt.
/S
Jag har fått pris på 28st paneler longhi 365watt utan optimerare (15 000kr) och 10kw goodwe för 128 824kr
Men slutnotan hamnar på 109 500kr efter grönt avdrag som är 15%.
Jag kommer vara hemma när dem installerar hos mig.
Hm... arbetsledaren från Sveasolar ska ringa mig innan den 19/2 för att säkerställa att dem kommer till det tänkta datumet. Det är den 17/2 i morgon.Hoppas han ringer senast i morgon och att dem inte skjuter mer på datumet.allexx skrev:
Fortsättning följer
Idag har vår installation av solceller från Svea Solar dragit igång ca 2 veckor efter att jag gjorde beställningen, dom verkade måna om att komma igång snabbt med jobbet trots kylan och snön. Utmärkt kommunikation från offertförfrågan till att takkillarna kom på plats, än så länge känns allt proffesionellt och tryggt.
För vår del blir det 21 st Longi Mono 360W (7.5kW) på falsat plåttag i SSO-läge i Stockholm med GoodWe som växelriktare.
För vår del blir det 21 st Longi Mono 360W (7.5kW) på falsat plåttag i SSO-läge i Stockholm med GoodWe som växelriktare.
Riktigt fort med 2v efter lagt beställningM mash123 skrev:Idag har vår installation av solceller från Svea Solar dragit igång ca 2 veckor efter att jag gjorde beställningen, dom verkade måna om att komma igång snabbt med jobbet trots kylan och snön. Utmärkt kommunikation från offertförfrågan till att takkillarna kom på plats, än så länge känns allt proffesionellt och tryggt.
Uppdatering. Har ringt till Sveasolar och frågat om det blir den 19/2 som dem kommer och installerar hos mig.
Dem tror att dem kan komma den 24-25/2 och installera.
Arbetsledaren ska ringa mig senast 18/2 för att informera mig om tidsplanen enligt Sveasolars installations del när jag ringde dem
Fortsättning följer.
Dem tror att dem kan komma den 24-25/2 och installera.
Arbetsledaren ska ringa mig senast 18/2 för att informera mig om tidsplanen enligt Sveasolars installations del när jag ringde dem
Fortsättning följer.
Redigerat:
Hur mycket gick det att pruta ?A Argastesnickaren skrev: