Jag har länge funderat på en bra pelarborrmaskin men inte tagit mig råd.
Finns nu två som ser hyfsade ut i närheten Arboga E100S (med alla kuggar) och Solberga SE1630.
Kommer, som det ser ut nu mest borra i trä men även lite metall ibland.
Tror kanske båda ligger lite högt i pris, vad tycker ni de är värda? Vilken är att föredra och varför?

Finns några direkta slitdelar man bör ha koll på reservdelar till? Tror ju inte jag kommer slita ut något från grunden men det kan ju ta slut om det redan är slitet tänker jag och påverkar väl också värdeminskningen.

Rickard.
Har inte jättebra koll på ämnet men jag är mycket nöjd med min e100s. Det är mindre bökigt än jag trodde med utbytesdrev och det är skönt med stort spann av hastigheter. Vissa äldre maskiner utan utbytesdrev är lite snåla på utbudet där.

Jag gav 5000kr för min inkl alla drev, reduceringsväxellåda och ett sovjetiskt skruvstycke(inget märkvärdigt). Såhär i efterhand hade jag nog kunnat gett någon tusenlapp till utan att ångra mig.

• Gilla
JFrisk
  • Laddar…
För ett sånt pris på Arbogan skulle jag kanske inte fundera så mycket, exemplaret jag hittade låg ute för nästan det dubbla. Kanske ska åka och kolla och se hur mycket prutmån det är. Att den finns i närheten är ju också värt en del för mig. Solbergan låg ute för precis dubbla priset du betalade. Den är väl lite nyare, men varvar mindre. Sen är den väl tillverkad i färre exemplar, så även om den är nyare kanske det inte är lättare att hitta reservdelar?

Du skall se om spindelhylsan är glapp i maskinstommen och om innerkonan i spindeln är alldeles söndertuggad. Om någondera är fallet då skall maskinen vara i princip gratis och du ha tillgång till maskinverkstad om det skall löna sig.

Spindelhylsan nöts då man borrar och den rör sig ut och in gång på gång. På somliga maskiner kan man spänna ihop huset kring hylsan och rundslipa hylsan till underdimension men på de flesta maskinerna finns ingen annan bot än att nytillverka en hylsa i överdimension och brotcha eller skava hålet i huset till passning. Oberoende är det ett stort och kostsamt arbete som man skall undvika.
Därför skall man smörja den ofta med olja.

Om konan bara är litet repad eller hackig går den mycket enkelt att brotscha med en speciell konisk brotsch så den blir som ny och en sådan brotsch kostar inte hela värden att köpa. Vi brotschade konan på min Arboga och den blev bra.
Om konan däremot är riktigt söndertuggad behövs en ny spindel som är besvärlig och kostsam att tillverka och det vill man inte heller göra om inte maskinen är gratis och man har tillgång till maskinverkstad.

Motorn i de här gamla pelarborrmaskinerna är en speciell historia som inte går att byta mot någon annan motor och naturligtvis tillverkas de inte längre. Å andra sidan så går det att linda om motorn om den brinner. Det kostar en del om man inte gör det själv men priset är inte oöverkomligt om maskinen är i gott skick i övrigt.

Lagren brukar vara vanliga standarddelar som är enkla att byta.

Strömbrytare av vridtyp brukar gå att byta mot standarddelar från Krauss&Naimer. Fast de är ganska dyra att köpa nya.

Somliga litet nyare modeller har fiberhjul av något fenolimpregnerat fibermaterial i växellådan. Tanken är att om maskinen hugger fast är det bättre att fiberhjulet havererar än att hela växellådan bryts sönder av överbelastning. Nya fiberhjul kan vara svåra att hitta till somliga modeller medan de finns till andra. De går att tillverka av standard ämnen om man har tillgång till horisontalfräs eller kipphyvel med delningsapparat. Går med andra ord att få tillverkade om de skulle haverera.

• Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Tack för bra svar! Det blev köp idag, Arbogan. Fick den en bit under annonserat pris men definitivt inget fynd men var en maskin i närheten i vad jag kan se gott skick. Ska försöka tvätta av den lite och ge lite ny skyddande olja men var väldigt lite("inget") glapp i maskinen gick mycket tyst och fint. Alla kuggar såg fina ut med undantag av ena fiberkuggen som någon nog startat maskinen utan att den satt i ordentligt, var lite lite slitet på kanske ¼‐⅓ av kuggen men inget som gav missljud eller annat.

Maskinen har nog levt ett väldigt behagligt liv med start på en skola och där efter i hobbybruk i ett varmgarage. Tror den lever mitt liv ut och antar den besitter visst restvärde efter det. Tyvärr saknades motorskydd så det ska jag nog försöka montera. Likaså var strömkabeln kortare än jag ämnar ställa maskinen från 3-fasuttag så får skaffa en förlängare, men behöver jag ändå för att kunna ställa kombimaskinen helt fritt i garaget.

Lite nästan of topic. Tänkte jag skulle tvätta av och putsa upp maskinen lite, egentligen inte så illa, men kan ju vara kul att få den skinande ren.

Tänker att kanske framförallt kuggarna i växellådan bör vara fria från skavande partiklar. Tänkte generellt torka av med avfettning, kan jag göra det även på fiberkuggarna eller finns risk att de tar skada?

Jag vet att växellådan ska vara torr, ska den vara HELT torr som efter ett avfettningsbad eller bör den få en skyddande oljehinna? Vad använder jag i så fall för att smörja?

Jag har nog cykelkedjeolja och motorolja hemma, duger något av detta till smörjkopparna eller bör jag införskaffa något annat?

Rickard.
Fiberdreven tar inte skada av avfettning men du behöver ju inte dränka dom med det. Spruta på, gnugga och skölj av så är det helt riskfritt.

Alla lager och alla kugghjul mår bra av fett på sig även fiberhjulen så helt torr vore ett misstag. Vanligt universalfett duger bra för detta och resten av metallytorna kan du smörja med någon sorts maskinolja om du känner för det eller så fungerar nog fett där också. Även utbytesdreven vill ha någon sorts smörjning men man kan välja något lite mindre kladdig där om man vill. Finns speciella sprayer för precis detta men här skulle troligtvis t om kedjeoljan duga. Jag kör dock en liten klick fett på mina och det gör varken till eller från i hur smutsig jag blir ;)

Motorolja eller annan fordonsolja håller du långt borta från maskinen då det bara blir ett jäkla kladd. Någon sort lätt maskinolja som är utan färgämnen och tillsatser är enligt mig det klart bästa. Jag använder faktiskt just nu symaskinsolja då det är lätt att få tag på, billigt och kommer i lämpliga förpackningar.

(Mycket åsikter här med tveksamma källor så ta det för vad det är värt)

• Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.