behöver tips för att komma vidare. Jag har rivit ner alla gips väggar i ett av rummen på ovanvåningen för att bygga luftspalt mellan isoleringen och råsponten. Har satt luftning 30 mm med masonit, isolering 175 ,ångbroms / ångspärr , 45x45 regel horisontellt 45 isolering. Skulle det funka att göra så här?

Bör jag välja ångbroms eller ångspärr?

Har självdrags ventilation i huset. Funderar på om det räcker att sätta frisklufts ventilation i alla rum, är det tillräckligt ?

• Grafisk illustration av konstruktion med Rockwool isoleringsmaterial, innefattar ventilerad luftspalt och ångspärr för hanbjälklag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rum med synliga träreglar och isolering på väggar och tak, där gipsskivor har rivits bort för att skapa en luftspalt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Karrock
Ojdå. Det var djärvt att riva inför vintern utan att veta hur du ska bygga upp. Vet du varför? Det kan hjälpa tipsen härifrån.

Blir det mer isolering än tidigare? Ska rummet (rummen, hela övervåningen?) byta funktion? Våtrum med fuktlast och tätskikt? Ska du fortsätta med självdrag? I praktiken brukar det vara en paxfläkt per toalett och köksfläkt. Då brukar man ha tilluftsventiler åtminstone i sovrummen. Om du ökar isoleringen i snedtaket, häng gärna med i samma mängd i kattvindens vägg och golv också.

Karrock Karrock skrev:
Ojdå. Det var djärvt att riva inför vintern utan att veta hur du ska bygga upp. Vet du varför? Det kan hjälpa tipsen härifrån.

Blir det mer isolering än tidigare? Ska rummet (rummen, hela övervåningen?) byta funktion? Våtrum med fuktlast och tätskikt? Ska du fortsätta med självdrag? I praktiken brukar det vara en paxfläkt per toalett och köksfläkt. Då brukar man ha tilluftsventiler åtminstone i sovrummen. Om du ökar isoleringen i snedtaket, häng gärna med i samma mängd i kattvindens vägg och golv också.
All isolering är givetvis på plats igen, efter att jag ordnat med luftspalt.
Vill bara ha tips gällande ångbroms/ånspärr innan jag bygger igen med osb och gips.
Tanken är att lägga på 45mm isolering efter broms/spärr.
Har fastnat i just vad som lämpar sig bäst. Har ventilation i takfoten samt gavelventiler på båda sidor uppe i nocken.

Och gällande ventilation, i nuläget finns ingen friskluftsventil i rummet. Rummet är och ska förbli ett mindre sovrum.

Paxfläkt finns i badrummet på 1vån, ska installeras på toaletten på ovanvåning samt i tvättstugan på källarplan. Köksfläkt finns med såklart.

Karrock
Om du gör alla rummen på övervåningen och är noggrann med tejpen bör plast/ångspärr vara bästa alternativet. Annars tror jag det passar huset bättre med ångbroms. Detta sovrum kan gott få en spaltventil i fönstret eller en på väggen. Ljuddämpade från fresh är rätt käcka tycker jag.

Karrock Karrock skrev:
Om du gör alla rummen på övervåningen och är noggrann med tejpen bör plast/ångspärr vara bästa alternativet. Annars tror jag det passar huset bättre med ångbroms. Detta sovrum kan gott få en spaltventil i fönstret eller en på väggen. Ljuddämpade från fresh är rätt käcka tycker jag.
Alla rummen på ovanvåningen ska göras vid, dock inte samtidigt. Därför funderar jag lite om man kan ta rum för rum med ångspärr och då ”klä in” hela rummet med spärren.
Vet om att man egentligen klär in hela ovanvåningen innan man bygger upp rummen, men det är inte möjligt för vår del, därför tar vi rum för rum.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.